Fortolling

Jeg tror de misforstår definisjonen av et «galleri» som kan selge kunst kjøpt fra hvem som helst. Det er derfor viktig og understreke at dette er både utgiver av trykkene på vegne av kunstner og at det dreier seg om førstehåndsomsetning.

1 Like

Noen som vet hvor det står om kunst er tollpliktig eller ikke?? Snakker altså ikke om mva.

Var på posten i går og hentet et print. Fikk 351 kr. i fortollingsgebyr. Samtidig hentet jeg noen bøker kjøpt i utlandet til 131€. Sto klart på pakken både pris og innhold på begge pakkene. Men på bøkene var det ikke noe fortollingsgebyr. Bøker er det også mva. og toll fritak på. Forstår ikke hvordan de kan kreve gebyr på det ene og ikke det andre…?

1 Like

Enkelt forklart ikke toll på noe, foruten om klær og mat :wink: Så kunst er ikke tollpliktig.

Posten m.fl bruker dog beskrivelsen “Fortollingsavgift” og “Tollkrav” selv om dette egentlig gjelder moms/mva… Dette kompliserer forståelsen noe :wink:

Så om det er ilag 0kr toll, 341 i fortollingsgebyr og f. eks 100kr i mva, så vil gjerne en faktura har beskrivelsen: Tollkrav = 441kr.

@Hamrefranz Jepp, eg er helt enig. Men her diskriminerer nå posten på “avsender” som er Graffitiprints? Og ikke det faktiske innholde i pakken… De gjør som de vil…

Fikk ikke lastet det opp som fil, men her er en mal dere kan bruke fra forbrukerombudet dersom dere får feil faktura, bestrid kravet så det ikke kan gå til innkasso. En faktura skal være korrekt, og mva etc vi skal betale skal være i forhold til innholdet, det er det vi er ansvarlige for, ikke hva som står på pakken:

(ditt navn og adresse)

									(sted og dato)

(firmaets navn og adresse)

VEDRØRENDE SAKSNUMMER (skriv saksnummer her) - INNSIGELSE

Det påståtte kravet fra Deres oppdragsgiver(skriv inn navn på kravsender her) på kroner (skriv inn summen her) vil ikke bli betalt.

Dette begrunnes med følgende:

(I egne ord gi en kort historikk av hendelsesforløpet)

Ut i fra dette må det påståtte kravet anses som omtvistet.

Dette betyr at eventuelle inkassoomkostninger ikke kan påløpe, jf inkassolovens § 17. Det vil være i strid med god inkassoskikk å forsøke å drive inn kravet gjennom inkasso i henhold til inkassolovens § 8.

Det bes derfor om at videre inkassogang stoppes, og at en skriftlig bekreftelse på dette mottas innen 14 dager fra dags dato. Dersom et svar ikke mottas innen den gitte frist, eller det mottas svar som ikke kan aksepteres, vil saken bli vurdert oversendt til Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på god inkassoskikk.

Hilsen

(navn)

1 Like

Dette er jammen komplisert. Har fått svar fra Tolletaten at kunst som er definert som kunst har hjemmel for mva-fritak. MEN hvis verdien er over 350,- så kan det ikke sendes ut tollfritt,men må deklareres i tvinn. Og det er denne jobben Posten nå har begynt å ta betalt for. Så er det rett eller galt? Har de loven på sin side?

Kanskje feil tråd å ta denne i, men var tilnærmet denne følelsen jeg satt igjen med når jeg skulle sende avgårde et bilde nå sist:

10 Likes

Er det noen som har erfaring med import av kunst om man bor i Sverige?
Har Sverige null mva på kunst?
Spiller det noen rolle om man kjøper kunst fra et annet EU land mot f eks USA?

Står det meste her:

VAT – Value Added Tax

Pay VAT in the country where you shop

As a private individual shopping in the EU, you should only pay VAT once, in the country where you make your purchase.

You can bring home anything you buy in another EU country, without stopping at the border or making a customs declaration. The only condition is that your purchases must be for your own or your family’s personal use, and not intended for resale.

VAT refunds

If you are visiting from outside the EU you are entitled to a VAT refund on goods you have bought during your stay in the EU if the goods are shown to customs on departure within 3 months of their purchase together with the VAT refund documents. These are normally prepared by the seller although, as the scheme is voluntary, not all merchants participate. Some countries set a minimum value of purchases to qualify for a refund.

Buying online from another EU country

Special rules may apply when you buy goods from another EU country for delivery to your country of residence. If the company you buy from sells goods over a certain value to your country, where the goods are delivered, they cannot charge VAT in the country where you make your purchase.

Instead, they have to apply VAT in the country where the goods are delivered – VAT of destination. The maximum amount for these cross-border sales is set by each EU country at either EUR 35 000 or EUR 100 000. This means that most major online retailers delivering within the EU will have to apply the VAT of destination rule.

Sample story

Sometimes you may pay a higher VAT rate

Katrin, from the Netherlands, ordered a book from a large online retailer in Ireland. When she paid for the order and entered her address, she noticed that the price had suddenly gone up. She checked the reason and discovered that the company had charged her Dutch VAT at 9% instead of Irish VAT at 0%.

In the Netherlands, the maximum limit to be able to deliver goods without paying Dutch VAT is EUR 100 000. This means that a company which sold more than EUR 100 000 in goods to the Netherlands during the previous financial year must apply the VAT rate of the country of destination. The company Katrin has ordered from delivers frequently to the Netherlands and therefore has to charge her Dutch VAT, even though her order is being shipped from Ireland.

!!This rule does not apply to second-hand goods, works of art, collectors’ items or antiques.

1 Like

Hei,
Ved import av kunst fra 2.håndsmarkedet må man jo betale 25% av 20% verdi. Ved større verdier er jo denne viktig å betale for ikke å få problemer med forsikringen om det skulle skje noe galt hjemme.
MEN, om man så igjen skulle selge dette videre til utlandet igjen… noen som har forsøkt å få 5%'en refundert?

ref:
Salg til utlandet
Hvis en vare som tidligere er fortollet inn i Norge blir sendt til utlandet i uendret og ubrukt stand, kan du også søke om å få refundert tollen og merverdiavgiften. Søknad om refusjon av toll sender du til Vareførselsdivisjonen. Søknad om refusjon av merverdiavgift sender du til skattekontoret.

For å kunne få refundert tollen og avgiftene må du ha solgt varen til en kjøper utenfor Norge. Det kan enten være en ny kjøper eller at den opprinnelige selgeren kjøper varen tilbake.

3 Likes

Et veldig interessant spørsmål Tommy!
Antar det er noen hos Toll som kommer til å sette seg på bakbena om man prøver å kreve de 5% tilbake…:thinking:

Interessant spørsmål. Her gjelder det nok å ha orden på papirene. Slik jeg leser det så gjelder dette utlagt mva, dvs du får kun tilbake om du har importert og betalt mva for det aktuelle verket og kun den summen du la ut, ikke salgsverdi hvis denne er blitt høyere. Har aldri prøvd selv men kunne vært interessant med erfaringer.

Nå har jeg prøvd å sette meg inn i dette!

Har fire forskjellige verk på vei inn, muligens fire forskjellige måter det jeg må håndtere det på for at jeg betaler det jeg skal.

Det første er et silketrykk med håndfinish på alle de 80 trykk som er i utgivelsen. Det er kjøpt direkte fra kunstnerens hjemmeside, og den innførselen jeg føler kansje er den greieste. Her har jeg brukt @Shagga_Son_of_Dolf sin mal (tusen takk for det!). Fyllt inn nødvendig informasjon, kopi av kvittering og bilde av informasjonen om trykket fra kunstnerens hjemmeside.
Dette skal jeg såvidt jeg forstår ikke betale noe annet for postens satser på oppbevaring etc etc.

Det andre er ett orginalverk i 1/1, kjøpt av kunstneren via hennes salgsprofil på en internasjonal auksjonside. Hun hadde tidligere erfaring med merking av sending med TARIC kode, dog ikke det norske lovverket rundt kunst import. Vi prøvde finne en TARIC kode for innførsel av kunst direkte fra kunstneren eller mellommann uten hell.
Fikk henne til å markere pakken med at det var sendt fra kunstneren, med en notat på pakken om hvilken lovparagraf i den norske loven vi siktet til.
Her lurer jeg på om jeg kan bruke @Shagga_Son_of_Dolf sin mal igjen og bare påføre auksjonsiden som mellommann, det er fra catawiki så man kjøper jo i teorien direkte fra kunstnerens salgsprofil, catawiki opererer jo bare som en plattform for salget og tar en kommisjon for tjenesten?!
Også her skal jeg vil ikke betale mer en postens satser på oppbevaring og håndtering?

Det tredje verket er ett orginalverk, men kjøpt på 2-håndsmarkedet. Her har selger markert det som kunst, og jeg satser på at det skal være problemfritt å få det tollet inn som kunst.
Da skal vel regnestykket være mva på 20% av salgssummen inkl frakt. Altså 5% av totalsum.

Bør jeg gjøre noe proaktivt med tanke på posten, til tross for at han har merket det som kunst?

De 3 første er det altså posten som tar over i det sendingen treffer Norge.

Det fjerde er ett print kjøpt på ebay, sendt med DHL. Her regner jeg med at det kommer til å være mangelfull markering på pakken, og at jeg kommer til å måtte gå noen runder med DHL når faktura kommer i posten.
Noen erfaringer eller råd med dårlig markerte pakker fra ebay med prints der man har ender med å bli fakturert full mva? Vet det er endel tips oppover her, men føler endel av de går på spesifikke nettsider som spesialiserer seg på å selge prints, og ikke en kjøpeplattform som eBay.

Føler jeg har gjort mye riktig her, men feil tar jeg støtt og stadig! Viss noen har noen tips, eller ser noen problemer med måten jeg har gjort ting på, SKRIK UT!
Vet dette er ett emne de fleste her sikkert er drit lei, men håper jeg har klart å legge ting frem så man ikke føler det er helt den samme tralten igjen.

2 Likes

Når det gjelder DHL, så har jeg med hell sendt dem informasjon om kunstverket i det jeg har fått fraktbrevnummeret (altså før det har kommet til Norge). La ved faktura og opplyste diverse ting om kunstverket. Email ble sendt til norwayimport@dhl.com

2 Likes

Min erfaring med både DHL, Posten og UPS er at de løser det så lenge man skrive en hyggelig mail, forklarer saken (brukt maler fra KV) og er litt tålmodig! Det er helt naturlig at ikke alle som jobber der kjenner alle regler, så bruk litt tid og vær høflig:)

2 Likes

Bare hyggelig å kunne hjelpe til med noe :slight_smile:

Høres bra ut for min del. Du har fått med deg det meste, og kan nok mer nå enn det de på posten kan :slight_smile:
Eposter verdt å merke seg mtp posten:

KSUtland@posten.no
PostFortolling@posten.no

Og lykke til !

2 Likes

Alt rett. Første bilde har HS 9702 mens bilde 2 som er originalen har HS 9701.

Auksjonsnettstedet er kunstners mellommann hvis det er kunstner som holder auksjonen, altså det gjelder samme regler som kjøp fra kunstner.

Regelen for 2. Håndskjøp har du forstått korrekt.

Det siste kjøpet har du ikke beskrevet hva gjelder, men er det definert som kunst gjelder regel for 2. håndsmarkedet.

2 Likes

Det siste kjøpet er print, HF og opplag på 10.
Kjøpt av selger som ikke har noe med kunstner å gjøre.

1 Like