Fortolling

Venter fortsatt på verk 1.

Verk nummer 2 som ble markert med TARIC kode, meldt inn til posten i forkant med all relevant informasjon, ble selvfølgelig fortollet med avgift på 431 kroner. Altså ca det samme jeg fikk for i krav for fortollingen av verk nummer 3. Sendte en ny mail til den andre oppgitte adressen jeg som er nevnt i denne tråden, med all den samme info jeg sendte de i forkant. Samt at jeg bestrider kravet, og det er opp til de hvordan prosessen går videre. Føler dette er den forsendelsen der alt burde være helt på det rene, men den gang ei. Noen tips utover det jeg allerede har gjort?

Verk nummer 3 ble innført og fortollet som det skulle.
Verk nummer 4 ble innført og fortollet som det skulle.

Hva er kravet beskrevet som? 431 kr høres ut som et gebyr og ikke innkrevd mva

Usikker. Er det noen måte å finne ut dette på uten at jeg fysisk dukker opp på postkontoret?
Er bortreist frem til fredag, så har ikke hentet den ut enda. Så bare i posten sin app at de hadde fortollet det og at kostnaden var 431,-. Mulig det er ett gebyr, men er ikke det litt i overkant? Kan ikke si at jeg har betalt så mye i gebyr/avgifter på posten før.
Sendte de en mail med en gang jeg så det.
Er litt usikker på prosedyren videre, skal jeg hente den ut, betale kostnaden og heller prøve få det refundert. Eller venter jeg til det er ordnet opp i?

Det skal vel stå på hentelappen, men appen har jeg ikke vært borti. Screenshot?

Hei,

Fortollingen er nå korrigert og du kan hente ut sendingen uten å betale noe. Henvis til sendingsnummer, ********* på hentepostkontor/PIB.

Ber deg om å informere avsender i framtiden om at all dokumentasjon legges utenpå sendingen for å unngå misforståelser/feilfortolling. (Kunstners navn/navn på kunstverket/samt korrekt verdi). Sendingen var deklarert med EUR ****.

Sendingene skal også deklareres i vårt fortollingssystem med henvisning til fritak, så det vil tilkomme et fortollingsgebyr på framtidige sendinger.

Mvh H**** *******
Saksbehandler

ikke sikker på om riktig sted å plassere. :thinking: Jeg har nettopp kjøpt en Mr.Jago fra Storbritannia. hvilket firma anbefaler du å bruke for å få en jevn importprosess mellom Fedex, UPS og DHL?

DHL er best på dette. Skriv dem en mail når du har waybill-nr også ordner de resten.

1 Like

FedEx har jeg best erfaring med og de har veldig hyggelige og proffe saksbehandlere mht fortolling.

Saksbehandlerne til DHL er et mareritt og ekstremt lite fleksible mht fortolling, men DHL funker bra rent logistisk.

2 Likes

Samme erfaring som deg med DHL. Helt elendig kundeservice.

2 Likes

Helt motsatt erfaring av det jeg har. Fedex kludrer det ofte til med faktura som sendes hit og dit. DHL ringer deg / sender deg sms og ordner raskt opp i fortolling uten problem. I alle fall i Stavanger. DHL har også det beste nettverket i Norge mtp logistikk (som sagt over).

3 Likes

Også egentlig best erfaring med DHL, men i likhet med Jbroks sender jeg inn info til fraktselskapene straks jeg har fått sporingsnummer. Sjelden oppstått problemer etter jeg begynte med det.

2 Likes
  1. UPS - Min erfaring er at de er veldig enkle å ha med å gjøre mht fortolling. Ikke så proffe, men desto mer “service-minded”.

  2. DHL - Her er det veldig opp og ned utifra hvilken saksbehandler jeg får. Mer proffe en UPS, men ikke alltid like “service-minded”.

  3. Har ikke prøvd Fedex

  4. Posten - Ofte et mareritt uansett hvor rutinert du er på dokumentasjon.

2 Likes

Noen som har noen tanker om hva som har skjedd her…?

Kjøpte MW Passé av en flipper som sendte det sist uke. Var klar på at all informasjon måtte stå tydelig på fraktseddel og faktura måtte legges ved. Han sendte meg bilder og jeg var fornøyd med måten han hadde fyllt ut informasjonen.

Pakken kommer frem til Norge, og surprise surpeise, det tikker inn en melding:
“FAKTURA ANGÅENDE SENDINGENS INNHOLD OG VERDI MÅ SKAFFES”.

Mitt svar til posten var å sende bilde av fakturaen som allerede lå klart og tydelig på pakken, med beskjed om at jeg krever begrunnelse på hvorfor den er holdt tilbake…2 dager senere blir den frigitt og videresendt. 3 dager senere har jeg ikke fått svar fra dem. Kundeservice nekter å la meg snakke med noen som faktisk kan gi svar.

Hva i huleste er det som skjer? Gidder de ikke engang å se på fraktseddel og vedlagt faktura?

Bildet viser faktura som var klart synlig på pakken, og meg bekjent inneholder all informasjon for innførsel.

Blir sykt provosert av slikt. Hva tenker dere?

2 Likes

Det mangler informasjon om at det er signert og hva type trykk det er :laughing:

Posten :heart:

1 Like

Hei igjen,

Hadde idag med FedEx å gjøre for første gang. Har fulgt pakken min spent i flere dager nå, og endelig importbehandling i lillestrøm.
Min dokumentasjon var allerede innsendt 4.februar (etter hjelp fra hyggelig forummedlem, takk for det! :D) og eg snakket med dem i telefonen igår for å sjekke at de hadde alt de trengte, det hadde det. Flott :slight_smile:
Så kommer der en ny oppdatering i dag - kl 11 hvor det står at pakken returneres til “avsender” og at ny mottaker adresse er blitt Memphis, TN i USA?!

Kaster meg på telefonen og ringer, etter 15min ventetid kommer eg igjennom til svenske Filippa som spør hva hun kan hjelp med.
Eg forklarer alt og spør hvorfor pakken min ser ut til å være på vei til USA, dette må da være feil?
Hun forklarer da at eksportbehandlingen som FedEx har gjort i Memphis ikke var tilstrekkelig, så de må sende det tilbake til Memphis, for å få dem til å gjøre eksporten skikkelig, for så å sende pakken tilbake til meg… Eg spurte de om dette virkelig var nødvendig, skal eg måtte vente for deres feil, internt i eget selskap, og joda - slik var det dessverre!

Så nå håper eg bare at det kommer frem like helt og fint som det skal, for i mine øyne er det da svær unødvendig å måtte sende dette i retur halve verden rundt, og ikke bare fikse dette internt seg imellom, da alt av import dokumentasjon var ok fra min side i Lillestrøm…

Tenkte bare å dele erfaringen og oppdaterer om saken skulle utvikle seg.

Er det noen som kan tenke seg en logisk forklaring på hvorfor dette må sendes fysisk tilbake til en mellom-stasjon for å gjøres på nytt?

1 Like

Høres veldig merkelig ut. Fikk du noe forklaring på hva det var med eksportbehandlingen som ikke var tilstrekkelig?

Litt rot med fedex her i disse dager selv. Betalte for express shipping, pakken skulle komme tirsdag, men kommer kanskje imorgen. De trengte som vanlig “mer info” for fortolling, men alt var vedlagt. Trengte bare påpeke at alt var vedlagt i flere purringer.

2 Likes

Nei, fikk ikke noen god forklaring. Spurte kanskje heller ikke helt konkret, da mesteparten av mine krefter gikk til å forholde meg rolig og allsindig i telefonen og ikke fortelle dem tankene som suste gjennom hode mitt på tidspunktet.

Kan ta en telefon å sjekke om eg får tid imorgen, for det høres helt borti natta ut!

1 Like

fedex = møkkaselskap

Hyggelige kundeservicearbeidere, men tomme ord og lovnader. Ubrukelig :-1:t2:

Må hatt flaks de andre gangene pakkene er kommet gjennom som planalgt, for nå har de vidt sin sanne side… Kjener dog snart alle arbeiderne deres på fornavn, Henning, Philippa, Miriam, Charlotte, Sophia, Pernilla for å nevne de eg kommer på i farten :rofl:

Takker meg til DHL.

God påske, folkens!

4 Likes