Fortolling

Posten er jo på Instagram også,så kanskje vi kan begynne å poste noen mindre koselige meldinger og bilder av avslagene,slik at flere for med seg galskapen som Posten driver med.

Det er ingen vits å ta det personlig. Eneste medisin er å få dem til å bruke mest mulig ressurser på å tape disse kampene.

Nei ta det personlig blir jo å ta den litt langt, men f… man kjenner man får lyst til å vri hodet av enkelte innimellom.

1 Like

Har bestilt et par figurer fra Mightyjaxx nå nylig, som antagelig ikke blir sendt før etter nyttår. Jeg har skjønt at det er flere som har kjøpt derfra, og for meg virker det som de representerer kunstnerne/artistene på samme måte som grafittiprints gjør. Har lest på definisjonen av kunstverk i forskriften, men det ser kanskje dårlig ut for at figurene herfra faller innunder definisjonen. Selv om de jeg har bestilt har begrensa opplag på 200stk, så ser det vel ut til at det bare gjelder grafiske arbeider… Gi en lyd hvis det er noen som tolker det annerledes, og har fått det inn i landet uten mva! Imens belager jeg meg på 25% mva av hele beløpet…:smirk:

1 Like

Så du endte med å hente pakken, for deretter å kontakte Tolletaten i etterkant?

Noen erfaringer med hvor lang tid Tolletaten bruker på å korrigere i etterkant, og hvor vanskelig det er å få medhold (dersom vilkårene for det er oppfylt, selvsagt)?

Har gjort dette en del ganger og det tok 2-3 uker hver gang. Dersom du legger frem saken ordentlig og har fakta på din side er det bare en formalitet egentlig.

Det er mulig at dette er beste måten å fortsette på. Dersom tolletaten får masse merarbeid kan de legge press på Posten?

1 Like

Posten har et alvorlig forklaringsproblem ang mva på varer som er definert som kunst. Mye tyder på at manglende kunskap hos fortollerne til Posten skaper hodebry for postens kundeservice,DERFOR har de nå «tatt en spansk en» og bestemt at varer som blir feil fortollet,ikke blir omfortollet.
Hadde Posten faktisk fått melding fra Tolletaten om å ikke omfortolle,gir det heller ingen mening å henvise oss kunder til å fremstille krav til Tollvesenet i ettertid.

Her er det noe som skurrer.

Håper alle ringer,mailer osv til Postens kundeservice,tolletaten,presseannsvarlig,toppledelsen i Posten osv… mail adresser finner dere på Postens hjemmesider.

2 Likes

Har vell sendt godt over ti saker til tolletaten etter endringene. Alle sakene har endt i full refusjon på mva beløpet. Behandlingstiden har vært varierende. Derimot har jeg ikke fått UPS til å tilbakebetale fortollings gebyrer da de mener grunnlaget for fortollingen har vært for dårlig. Noe som de kanskje også har rett i.
På mange måter forstår jeg at de forholder seg til fortollings papirene og ikke ekstra klistremerker på tuben og dermed i teorien har gjort jobben riktig.

En annen ting om man kjøper GP print 2.hånds, se til at alle klistremerkene blir tatt bort. Siste 2.hånds jeg kjøpte som forsåvidt hadde all riktig info på riktige papirer havnet rett i GP haugen med beskjed om at posten trengte mer info ang forsendelsen…

1 Like

Da tror jeg du mangler forståelse for Kommunisme :slight_smile:

Det er flkere som mener at det eneste som nytter er å overlesse tollvesenet med saker:

4 Likes

Ja det er herlig. Start med å sende mail til Posten. Send gjerne samme mail til alle mailadressene dere finner hos Posten.

1 Like

naaah, i dette tilfellet gikk jeg for kortvesjonen ja :slight_smile:

1 Like

Det ser ut til å være mye usikkerhet omkring fortolling. Kanskje de som står bak Kunstveggen kan kontakte en advokat og legge ut gjeldende lov i en festet tråd? Så kan de som kjøper kunst fra utlandet lenke til tråden når tollvesenet eller posten misforstår regelverket.

Jeg bestilte en original tegning på papir fra et galleri i USA. Dette ble sendt med fedex. Galleriet har merket pakken med “Drawing on paper by Daleast”. Dette klarte Fedex å oversette til “masseprodusert trykk”. De mener de ikke har gjort noe feil og krever at det skal stå opplag og om det er signert.

En ting er å få tilbakebetalt importmomsen fra tolletaten, men er veldig irriterende at de kan kreve avgift/gebyr for å fortolle noe de ikke skulle fortollet. Jeg er enig i at pakken kunne vært merket bedre, men synes likevel å oversette “drawing” med “masseprodusert trykk” er å dra det litt langt. Men Fedex og reglene er vel litt firkantet.

En annen ting er hvilken valutakurs de har brukt. For virker som de har brukt en dollarkurs på godt over 10 kr. Men tenker de like godt har lagt til en tenkt fraktpris som de føler er riktig.

Blir god business for Fedex når de kan kreve inn gebyrer og det i praksis ikke er mulig for folk å få det tilbakebetalt. Det er tross alt ikke Fedex som har gjort noe feil.

Ang valuta kurs følger de nok Norges bank på den aktuelle dagen. Det er staten som får pengene, så de har ikke noe å tjene på valuta.
Ellers må jeg i mange tilfeller stille meg bak speditørene, er tollpapirene mangelfulle har de ikke annet valg enn å belaste deg full mva. Og da har de faktisk utført jobben som de tar seg betalt for.
I tilfeller hvor man sender all riktig tolldeklarasjon inn i forkant, og det allikavel blir feil ville jeg klagd på gebyret.
Frustrerende - ja.
Men alternativet er at vi plutselig er tilbake og betaler full mva igjen :wink:

Har jo vert stille her en stund nå, men idag må eg blåse av meg litt frustrasjon… Posten!

Kundebehandler Posten: Denne er “ordinært fortollet” og det er ikke mer vi kan gjøre.

Meg: Så dere kan feilbehandle/fortolle pakkene våre, selv om dere har all korrekt informasjonen om pakken, både faktura og i form av ettersendt dokumentasjon, uten at det får konsekvenser for dere?.. Dere kan altså feilaktig kreve penger fra oss, kundene deres, for så å forvente at vi skal rette opp i feilen deres, og ta sakene med tolletaten i ettertid?

Kundebehandler Posten: … JA! Denne er “ordinært fortollet” og det er ikke mer vi kan gjøre.

Eg har denne gang kjøpt et trykk direkte fra kunstner. Mailet informasjon om hva fakturaen bør inneholde av innformasjon for å unngå feilaktig mvg/toll inn til Norge. Dette ble (til min beste kunnskap gjort - se mail)

Og slik såg fakturaen ut som var lagt ved forsendelsen og i tilegg blei lasta opp i etterkant:

Pakken blir stoppet i Oslo. Så dukker det opp en mail om at eg skal laste opp dokumentasjon på pakken via post.no/toll. Så eg logger inn, laster opp samme informasjon som de allerede har (faktura og informasjon om pakkens innhold og verdi + bekreftelse på min bankoverføring)

Det går ca 30 timer, før pakken min videresendes som “ferdig behandlet”.

Så når eg ringer de idag, bare for å sjekke at denne er fri for mva, så har de klart å ilegge den over 900kr i mva og gebyrer… Prøver å forklare kundeservice, får kun beskjed om at ved “ordinær fortolling” så er det ikke mer de kan gjøre, og at eg nå ta dette med tolletaten.

Eg begynne å bli meir og meir sikker på at posten gjere detta med vilje, og faktisk tjene penger på me ikkje tar opp den unødige kampen dei stelle istand…

Eg har nå spurt 3 forskjelle kundebehandlerar over dei siste 2 mnd om der er nåken i posten sitt system eg kan få snakka med, så me kan prøva å komma til ein klarhet rundt disse feilaktige tollbehandlingane som dei foretar seg gang etter gang etter gang - men ingen har nåken dei kan refferera til…

1 Like

Forstår godt din frustrasjon, @Shagga_Son_of_Dolf.

Jeg har et par Connor Brothers incoming, og den ene ligger hos Posten for behandling. Er meget spent på det caset…
Frykter det blir litt “tenk på et høyt tall…”-utfall…

2 Likes

Jeg kjøpte en sort Vandal King på eBay som ble stoppet og da lastet jeg opp info på postens side og sendte e-post til ksutland, tok 1 time eller noe så fikk jeg svar fra ksutland at denne var klar og ble videresendt uten noe å betale, og dette var ikke fra kunstner eller mellommann.
Men en liten ulempe er at de nå ikke kan finne sendingen noe sted og måtte sende inn reklamasjon :angry:

Trodde jeg måtte betale 25% moms ved fortolling av kunst inn til landet (ikke solgt av kunstner eller mellommann), gleden ble derfor stor da jeg i går fikk faktura fra fedex på kr 2.500. Plutselig hadde jeg kr 10.000 mer å legge i neste kunstkjøp :star_struck:

Kjøp på annenhåndsmarkedet er 5% mva (25% av 20% av verdien), men det er gitt at du kjøper KUNST pr definisjon.
Defineres det IKKE som kunst, er det 25% mva, som veldig mye andre ting en kan importere inn i landet :slight_smile:

1 Like