Fortolling

Det går inn under kunstnerisk fotografi.Pigment print er det de fleste fotografene i dag bruker til sine originalkopier.

Takk for raskt og oppklarende svar @Julia.

heisann,
Har kjøpt et Mehdi trykk, opplag 50 er det vel ? kjøpt fra galleriet i UK
nå ser det ut som om jeg er charget 25 % mva på denne.
Det er ikke hentet og ligger pt på posten.
bildet kan ikke ligge lenge i rull VS henter jeg det må jeg klage mot det offentlige i 2 år. livet er for kort til det

what to do ?

Send mail til galleriet, så får du en lenke med invoicen din tilbake. Der er all dokumentasjonen du trenger, og så sender du klagemail til ksutland@posten.no.

takker og bukker, er dette noe jeg bør ordne i forkant, eller skal jeg simpelten bare betale det og ordne det i etterkant?

Gjør det nå. Send mail til galleriet, forklar situasjonen. Så får du tilsendt en lenke med invoicen, som du sender til dem i en klagemail med en gang. Er du heldig svarer de deg i løpet av dagen, og vips … så kan du - forhåpentligvis - hente bildet ditt innen kort tid.

takker

kan jeg kanskje bare bruke den jeg opprinnelig betale når jeg kjøpte bildet?

Det går nok sikkert greit. Hvis all nødvendig info står der også. :slight_smile:

På Mehdien jeg får måtte jeg ettersende informasjon i tollen. Sendte med alt og forklarte de i tillegg at det ikke var noe moms på den. Blir spennende å se hva det står på skjermen på postkontoret.

1 Like

Min kom frem på postkontoret i går med full MVA. Dessverre ikke noe mail i forkant med mulighet for å ettersende info fra fortolling. Så den ble hentet. Post@toll.no for tilbakebetaling har gått veldig bra frem til nå og klage ble sendt for 5min siden.
Sikkert litt forsinkelse pga ferie, men ikke fått problemer med tilbakebetalingen tidligere i hvert fall :slight_smile: tenker ksutland@posten også har lang behandlingstid nå(?).

Jeg fikk trykket på døra nå uten noe å betale. Røret var merket med all informasjon så jeg synes det var spesielt at de trengte mer info…

Hei,

Kan en av dere som har fått det siste Mehdi fått omgjort toll og mva gi lyd?
Fikk nettopp denne selv etter å ha sendt full dokumentasjon på printet, ordrebekreftelse og dokumentasjon på betaling.


Hei.

Takk for din henvendelse den 01.08.2017.

Denne sendingen er fortollet ordinært og blir ikke omberegnet.
Anbefaler at du henter sendingen og søker om refusjon av mva direkte til Tolletaten.

Med vennlig hilsen

Anne Sofie
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice
Tlf. 04004

Jeg har ikke fått svar på klagen min, men da får jeg sikkert samme svar som deg. Men det er jo helt feil, og du må jo svare dem! De må jo få beskjed om at det er feil, snakk om masse penger og at du som kunde ikke må betale for at de ikke kan jobben sin. Hvis alle som har kjøpt dette bildet får samme beskjed, så er det jo snakk om enormt med penger. En sak for media!

2 Likes

Forsøkte å ringe dem i dag like før 18:00 uten å komme i gjennom.
Gjør ett nytt forsøk i morgen før jeg trolig henter printet og søker refusjon slik som Posten anbefalte.
Litt mer styr enn jeg liker tatt i betraktning at de tidligere trykkene har gått gjennom uten diskusjon.

Postet forøvrig ett print i går og fikk se tuben fra HG. Den er forskriftsmessig merket og burde ha gått rett i gjennom uten diskusjon. Tok selvsagt bilde og håper dette gjør den kommende samtalen med posten enklere.
Skal oppdater deg på i morgen hva endelig løsning ble.

2 Likes

Jeg tror problemet er at all info er klistret på tuben, men selve invoicen/toll dokumentasjonen ikke har noe info ut over ett navn, tittel og verdi.
Om fortollingssenteret kun ser på denne så er det forståelse for at det blir gjort feil.
Hadde infoen stått på selve papiret tror jeg ikke posten kunne sagt mye annet enn beklager

3 Likes

Tror nok desverre du har rett @Tommy_Jensen. Jeg vet at prosedyrene til enkelte transportører er å sjekke kun invoicen. Og sånn må det være i første omgang,forstår de IKKE kan søke rundt på hele kolliet,som ikke alltid er en tube, etter info. Det triste oppi det hele er at de viser så utrolig lite vilje i andre omgang til å sjekke opp info de blir bedt om. Så her må de transportørene etter hvert vise mer vel vilje.

Eller som bilde viser fra min forrige Mehdi,så hadde transportør selv klistret lapp merket “Misload” over info de mente ikke var på tuben. Men her ga de seg til slutt,men det viser at her kan alt skje. :+1::+1:

1 Like

Jeg sendte bildet av tuben som inkluderer HG’s beskrivelse av innholdet til Posten.
Videre ringte jeg dem og fikk bekreftet at dokumentasjonen var tilfredsstillende.
Likevel var omfortolling ikke mulig ettersom Tollvesenet selv hadde stått for fortollingen og da har ikke Posten mandat til å endre på denne.

Fikk videre informasjon om at generelt vil pakker med verdi over 3500kr fortolles av Tollvesenet mens pakker med verdi lavere enn 3500kr fortolles av Posten.
Antar dette er en rettesnor mer enn en absolutt regel.

Jeg kommer til å hente ut printet i dag, sende reklamasjon til Tollvesenet og håpe på å få tilbake de 1405kr som jeg betaler i fortolling.

Er det noen som har en mal over hva en sender til tollvesenet? Fint om alle kan sende den samme beskjeden så det ikke blir noe problemer.

1 Like

Eller om noen kan bare legge ved en kopi av mailen som er sendt til tollvesenet hadde det vært supert. Hva er det en egentlig skal betale? Ingenting eller 5 prosent`?