Fortolling

Kommer de med et slikt urimelig krav, så skal du bestridet kravet og absolutt ikke betale!!

Gi beskjed, via epost, at du ønsker at de fryse fakturaen umiddelbart og krev korrekt fortolling.
Bestride eventuelle fremtidig krav for omgjøring av fortollingen, og bestrid eventuelle inkassokrav - gi klart beskjed om at et slikt krav vil bli rapportert videre som brudd på god inkassoskikk.

Lykke til.

5 Likes

Fikk samme brev i posten fra Fedex, ganske utrolig mtp. At det på baksiden av fakturaen er en kopi av følgeseddelen fra Goldmark:

Limited edition of 130 - Silkscreen print on paper - Signed and numbered by artist

Kjenner jeg er ganske lei av å måtte bruke tid på dette. De leser jo ikke følgeseddel og/eller kjenner jo ikke regelverket. Så sitter de på mye makt ift. å kjøre inkasso osv.

Forfallsdato: ved mottak

Ubrukelig selskap🤬

3 Likes

Liten update fra min side. Sendt en saklig og fin mail til Fedex.
Spurte om de kunne holde faktura til vi fant en løsning. Jeg ettersendte infoen de spurte om. Fikk denne idag :slight_smile:
Takk for info da retter vi denne og faktura vil bli kreditert

Så det løste seg ganske smidig for min del.

1 Like

Min historie er helt lik din. Stod på kopi på en mail hvor en person ba fakturaavdeling om å kreditere og alt så ut til å være i skjønneste orden. Men så fikk jeg denne i dag:

Dear FedEx Customer:

Thank you for your inquiry.

After careful research, we have determined that we are unable to approve your invoice adjustment request(s).

Så nå vet jeg ikke hva som skjer :smile: Fikk du en ny faktura tilsendt eller lignende?

Foreløpig safe :crossed_fingers:

Ikke bare oss “vanlige folk” som har utfordrinfer mtp mva-avgift ved salg/import av kunst :sweat_smile:

Blir nok en grei baksmell på skatten for de gutta der nå…

Merkelig at selv ikke profesjonelle som Bryne vet forskjellen mellom kommisjon og formidling. Ved kommisjonssalg skal det betales mva. Når det selges på vegne av kunstner heter det formidlingssalg og er da unntatt mva. Slik der står i artikkelen blandes begrepene og er forvirrende å lese selv om konklusjonen er korrekt.

2 Likes

Blir “gøy” å se om disse nye reglene vil påvirke kunsten vi kjøper fra utlandet.

Får vi nye feilaktige krav nå på kunst legg informasjonen inn her, så vi får jobbet ut en felles mal for å hindre dem i fremtidige feilaktige krav mot oss kunder/forbrukere av deres tjeneste :slight_smile:

1 Like

Hei. Jeg har et spørsmål. Jeg har fått en faktura fra UPS med “utleggsgebyr” på 185kr og “Utlegg MVA” på 250kr, totalt altså 435kr. Jeg forstår ikke hva det er?
Kan til info si at trykket kostet 4898,- norske kroner inkl frakt fra Canada. Pakken var merket med artwork. Betaler gjerne, men spør av nysgjerrighet. Fint å vite til senere.

Høres ut som du har fått 5 % moms, som er riktig dersom du har kjøpt kunst men ikke direkte fra kunstner eller mellommann. Utleggsgebyr er kostnaden UPS tar for å legge ut for momsen på dine vegne.

1 Like

Takk for svar :slight_smile: Jeg har kjøpt direkte fra kunstner. Hva betyr det? Skal jeg da betale mer eller mindre enn 5%?

Mva skal du slippe å betale så lenge varen kvalifiserer som kunst, i tillegg til det @Ulrik sier. Den summen bør du dermed få refundert.

https://www.kunstveggen.no/uploads/default/original/2X/0/00e362ff4fc25512aa3be1bb2e9587d410b49f1d.pdf
Greit å be kunstner/galleri feste en slik til pakken, så minsker sjansene for knot.

2 Likes

Du har blitt belastet mva på trykket og regnestykket er slik:

Kjøp inkl. frakt: 4898 kr
Mva. grunnlag: 20% av 4898 kr = 979,6 kr
25% mva: 25% av 979,6 (mva. grunnlaget) = 244,9 kr

Årsaken til forskjellen mellom 250 kr og 244,9 kr skyldes nok valutajustering. For dem som er raske i hoderegning er mva 5% av kjøpspris inkl. frakt slik Ulrik sier, men utregningen er som over.

For å unngå å betale mva på kunst kjøpt i utlandet må kunsten være kjøpt direkte fra kunstner eller kunstners mellommann, kunster må være i live og kunsten kvalifisere som kunst iht. tolltariffen.

§ 1-3-2.Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

a. malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker

b. grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

c. skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale

d. billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

e. kunstneriske fotografier.

(2) Ved vurderingen av om et fotografi skal anses som kunstnerisk skal det blant annet legges vekt på om fotografiet har interesse for en videre krets av personer, om det er ment for offentlig visning i gallerier e.l. og på om prisen reflekterer en kunstnerisk verdi. I tillegg må fotografiet være

a. tatt av kunstneren

b. framkalt under kunstnerens faglige instruksjonsmyndighet

c. signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 30 og

d. opphavsrettslig beskyttet etter åndsverkloven § 2 annet ledd bokstav f.

Bilder fra ordinær fotografvirksomhet anses ikke som kunstneriske fotografier.

(3) Ved vurderingen av om et verk kan anses som kunstverk skal det blant annet legges vekt på om verket anses som kunstverk av kunstinstitusjoner og/eller at det foreligger visningsavtale for verket, at det ikke hovedsakelig tjener nytteformål, ikke har karakter av ordinær handelsvare (industriell masseproduksjon), er produsert av opphavsmannen selv, eller av andre etter opphavsmannens anvisninger og under opphavsmannens faglige instruksjon.

6 Likes

Tusen takk for svar :smiley:

Dette har det blitt spurt om før, men jeg finner ikke «oppskriften»…

Jeg skal kjøpe et originalt maleri - malt av en kunstner som i dag er død - fra en slags bruktbutikk i Japan. Maleriet skal sendes med FedEx.

1. Bør selger/avsender få et skriv med noe info fra meg slik at dette går greit i tollen? Noe som bør klistres på utsiden av pakken?

2. Bør jeg forhåndsvarsle FedEx eller tollvesen?

Skulle ønske jeg handlet kunst oftere fra utlandet (og dermed kunne disse tingene) :smile:

1 Like

Jeg pleier å gjøre nr. 2:

Hei,

Min forsendelse fra (galleri) er et kunstverk etter merverdiavgiftsforskriften

§1-3-2:

Med kunstverk menes originale

b. grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

Forsendelsen inneholder følgende kunstverk:

Navn på kunstner: Navn Navnesen (levende kunstner)

Navn på kunstverk:

Utgivelsesår:

Opplag:

Størrelse:

Metode:

Signert og nummerert av kunstner.

Link til kjøp:

For ytterligere informasjon kan dere gjerne ta kontakt med meg per e-post eller telefon.

Med vennlig hilsen

Dette har fungert bra for meg de gangene jeg gjør det. Har gjort dette til fedex før på deres import Mail osl-import@fedex.com

1 Like

Hva menes med greit? :smiling_face:
For mva fritak må det være nålevende kunstner.

6 Likes

Ikke sant. :smile:

Takker for svar ! Jeg hoppet bukk over det kravet når jeg forsøkte å lese meg opp.

1 Like

Hei,

Avdøde kunstnere gir inget fritak:

Utdrag
"Kunst av avdøde kunstnarar

Dersom du vil importere kunstverk av avdøde kunstarar til Noreg, gjeld ikkje fritaket og du må betale meirverdiavgift."

Ref: Kunstverk og meirverdiavgift - Tolletaten.

2 Likes