Det var greit å vite, den skal jeg bruke neste gang👍 Takk for info😊
Kommer ingen vei med det
Hadde samme dritten med DHL kommer ingen vei.
Jeg tenker at dette teppet i et opplag på 300 identiske (?) tepper ikke nødvendigvis møter definisjonen som kunstverk. Tenker da på ordet «originale» siden tepper må være en original i opplag 1/1 for å være et kunstverk, per def.
(1) Med kunstverk menes originale
d. billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst
Det står da ingenting om at det må være 1/1 for å regnes som originale? Tolletaten har i alle fall vært enig i at teppet mitt fra case studyo var kunst og ga meg refundert moms. Da brukte jeg argumentet at de var håndlaget (hand tufted), og fra et opplag på 100.
Sånn jeg leser lovteksten er det kun fotografier og grafikk som har spesifisert maksimalt opplag, mens skulpturer, billedtepper osv er mer skjønnsbasert hva som regnes som kunst og ikke.
(3) Ved vurderingen av om et verk kan anses som kunstverk skal det blant annet legges vekt på om verket anses som kunstverk av kunstinstitusjoner og/eller at det foreligger visningsavtale for verket, at det ikke hovedsakelig tjener nytteformål, ikke har karakter av ordinær handelsvare (industriell masseproduksjon), er produsert av opphavsmannen selv, eller av andre etter opphavsmannens anvisninger og under opphavsmannens faglige instruksjon.
Må lese videre. Dette skal være med i vurderingen.
Så hvordan vil du definere «original»?
Tror ikke det er opp til meg å definere det, det er poenget. Men med din definisjon vil heller ikke feks en bronseskulptur med opplag 10 være definert som kunst, noe det jo åpenbart er, eller?
Støttes. Det relevante her er hvordan loven definerer det. Feks loven def trykk inntil opplag 300 som «original». Mange glemmer par 1-3-2 punkt 3 som er inkl i loven og vesentlig.
En forskrift skal være tydelig og ikke skape rom for tolkning.
For grafikk er det tydelig med en absolutt grense på 300 i opplag.
Hvis ikke original betyr unik 1/1, vil det være opp til saksbehandler å vurdere om grensen for skulpturer laget i opplag er maks 100, 1000 eller 5000 og da blir det plutselig vanskelig å bruke forskriften og folk vil bli forskjellsbehandlet.
Man kan støpe flere tusen skulpturer basert på en original skulptur og da blir det spørsmål om fremstillingen har skjedd industrielt eller ikke og igjen vil det bli en subjektiv vurdering av saksbehandler. I dette tilfellet finnes det kun en original og alle avstøpninger er kopier av originalen.
Nøyaktig det som skjer utifra den forskriften, masse rom for tolkning og vektlegging av ulike momenter, spes mtp skulpturer.
Jeg har kjøpt en skulptur fra utlandet nå.
Den er laget av kunstneren selv (altså ingen assistenter), og den er 1/1. Nettstedet (ikke kunstneren sin egen salgsside) tok automatisk betalt for 25%VAT til Norge, noe jeg ikke kunne velge bort.
Jeg har googlet rundt for å finne noe refusjonsskjema, men finner ingenting. Må man ta direkte kontakt med tolletaten eller posten for å få dette refundert?
Takk👍
Hei. Kjøpte ett bilde av Grafittiprints og fikk mva krav fra ups selv om art of decleration skjema var sendt inn fra meg, men det passet ikke inn med innholdsfortegnelsen fra Grafittiprints… Hva gjør man?
UPS nekter refundere, for dem har gjort det riktig etter hvilke opplysninger dem fikk fra avsender.
Jeg kan opprette en sak hos dem for å se på det men da koster det meg 760kr. Og utleggsgebyr er tapt uansett i følge UPS.
Håper noen kan hjelpe meg
Du er som regel avhengig av at avsender merker pakken riktig. Jeg ville nok betalt kravet og heller søkt refusjon fra tollvesenet selv. 760 kroner for at UPS skal gjøre det for deg er et ran.
Jeg har begynt å sende inn kvittering og info i forkant (DHL). Denne gangen hadde jeg to trykk på vei, fikk en takk som tilbakemelding og beskjed om at de ville legge denne informasjonen med hver forsendelse.
Ja, DHL er som oftest mer på tilbudssiden enn både UPS og Fedex i min erfaring.
Takk! Har allerede tatt den veien
Helt enig med deg, DHL fikser opp med engang og stiller opp enkelt, FedEx og UPS kan du få billig av meg.
Jeg sendte inn til UPS infoen jeg tenkte var innafor… jaja, man lærer! Men folk som vant Whatson nå får gjøre det samme så dere spares for der her da!
Tusen takk for infoen, får håper jeg får tilbake litt av pengene da Veldig rart av GP å skrive det er 10 stk oppi der da i tillegg
Har sendt Mail til Giancarlo om dette, men hører vel ikke noe tilbake vel
Støttes!
Noen som har fått MVA på Mr Jago Spore 1’ Edition of 130 fra Fedex ?
Min ble på nette sum av 646.25.
Er en stund siden jeg gjorde dette.
Tollbehandlingavgift - 35.25
Utleggsgebyr ( hva en nå det betyr ) 141.
MVA - 470.
Skal sikkert betale for jobben, men er det riktig med MVA?
Nei, det skal være MVA-fritt. Pakken er nok ikke merket godt nok. Når du skal argumentere med Fed-Ex bør du referere til lovverket som ligger litt lengre oppe i denne tråden her😊 et godt argument som jeg vet flere her har brukt er at det ikke har spesielt mye å si hva pakken er merket med. Det er hva pakken inneholder som betyr noe i forhold til fortollingen. Legg ved kvittering på kjøp og gjerne link til hvor det er kjøpt fra.
Skal ikke se bort fra at du får beskjed om at de skal ha 7-800kr for å fortolle på nytt. Da er det bedre å betale for MVA nå, for så å kreve summen tilbake fra Tolletaten.