Kjøpte teppet til Yutaka Hashimoto (300 eksemplarer) fra FlexxLex som blir fraktet av DHL. Sendte i går Mail og informerte om innholdet i pakken som var til fortolling:
«Hei, ser en pakke er på vei til meg fra dere og er under tollbehandling. Dette er et teppe fra et nummerert opplag fra den japanske samtidskunstneren Yutaka Hashimoto.
Kunstner: Yutaka Hashimoto, født i 1979
Kunstverk: «STUDY FOR NULL»
Medium: Teppe
Opplag: 300
*Link til kjøpssiden med bilde av aktuelt teppe: *
Yutaka Hashimoto - 'Study for NULL' (Does Appearance Produce Bias #096
Etter merverdiavgiftsforskriftens paragraf 1-3-2, beskrives kunstverk som er fritatt mva:
§ 1-3-2.Kunstverk
(1) Med kunstverk menes originale
a. malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker
b. grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.
c. skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale
d. billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst
e. kunstneriske fotografier.
Om det er ønskelig med ytterligere informasjon fra min side, er dere hjertelig velkommen til å ta kontakt.
Mvh
…»
DHL sender meg i dag dette svaret:
*«Hei, *
*Det er ikke tilstrekkelig nok info på denne invoice fra avsender til at dette går som kunst. Denne er og dessverre allerede ferdig fortollet. *
*Vi kan gjøre en omberegning på dine vegne mot et gebyr på 745 kr, men er ikke sikkert at tollvesenet vil godta dette som kunst. *
*sånn fakturaen står nå er det 271 kr i mva + 197 i utleggsgebyr. *
*Du kan og søke refusjon via alltinn selv. Da vil du kunne få tilbake mva men gebyrene til DHL er ikke refunderbare. *
*Faktura må betales i sin helhet. *
*Ha en fin dag *
Med vennlig hilsen/Best regards
….»
Vet dette har vært tatt opp før, men tenker dere at jeg bare skal betale eller har jeg en sak?