Fortolling

Nei, inget norsk direkte nummer.
Eg spurte spesifikt flere ganger, men de kunne ikke dele slik informasjon…

Som regel mail svar fra Polen e.l siste gangene eg har fått saker hos dem.

Som nevnt, UPS er svært kronglete å få tak i osv, men løser ofte saken til slutt da…

Lykke til.

Dette er etter boka?:

«Thanks for getting in touch to check in about this.

Our shipping fee is only what it costs to send the package, but it doesn’t cover any import fees that might be incurred if a shipment is imported into a country outside of the EU.

I can see this bill refers to the two prints that you bought back in April. Since you are based in Norway you will usually alway have to pay import fees if you are buying something outside of Norway, but this is why you didn’t pay VAT when you bought the posters from us.

I’ve attached the order for you here so you can see that there is a 20% discount on each poster. This is because you don’t pay the VAT to us but you pay it directly to Norwegian customs once your package enters the country. It will be the same for other print you recently bought Thanks for getting in touch to check in about this.

Our shipping fee is only what it costs to send the package, but it doesn’t cover any import fees that might be incurred if a shipment is imported into a country outside of the EU.

I can see this bill refers to the two posters that you bought back in April (#8591). Since you are based in Norway you will usually alway have to pay import fees if you are buying something outside of Norway, but this is why you didn’t pay VAT when you bought the prints from us.

I’ve attached the order for you here so you can see that there is a 20% discount on each poster. This is because you don’t pay the VAT to us but you pay it directly to Norwegian customs once your package enters the country. It will be the same for other poster you recently bought too»

På forhånd takk for svar :pray:

Er det postere eller limited edition print på opplag under 300 av en levende kunstner?

Stemmer :white_check_mark:

Hvilken av de stemmer? Hvis det er postere må du betale MVA. Om det er print skal du ikke betale det om de du kjøper av representerer kunstner.

3 Likes

Er det en plakat så går det ikke under kunst.
Se punkt b.

§ 1-3-2.Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

a. malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker

b. grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

c. skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale

d. billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

e. kunstneriske fotografier.

2 Likes

Noen som vet hvordan det er med fortolling i England, fra Norge?
Vurderer å selge og sende dit, men får litt ulike tilbakemeldinger på hvor mye ekstra det vil koste mottaker.

Hei.
Har vunnet en budrunde på ebay og ser at de automatisk legger til 25% i VAT når jeg skal betale. I mitt tilfelle er det sikkert riktig, siden bildet jeg har kjøpt ikke defineres som kunst pga høyt opplag og manglende signatur. Men har skjønt at ebay legger til disse prosentene også på bilder som kommer inn under definisjonen kunst. Er dette riktig? Vil en da kunne kreve penger igjen siden en har betalt 25% istedenfor 5% som en skulle betalt?

1 Like

Det er opp til kjøper om de benytter ebay sin moms og fraktløsning eller ikke. I blant kan det hjelpe å prate med selger - hvis denne løsningen gjør kunsten dyrere enn den skal bli.

4 Likes

Hadde tilsvarende da jeg kjøpte noen relativt dyre bøker. Da er det jo heller ikke moms på. Hvis du har lyst til å lese den vanvittig lange forklaringen til ebay customer service, så gi meg mailadressen din.

Oppsummert:

1. Jeg kunne be selger kansellere salget og spørre om de kunne reliste uten å bruke “Global shipping program”
  2. Søke om refusjon her når pakken er mottatt
  3. Gi f

Jeg valgte nr. 3, det ble for mye arbeid og det var ikke den voldsomme summen uansett.

3 Likes

Takk for svar begge to. Jeg har nok dårlige kort på hånden uansett så ender nok opp på alternativ 3 jeg og, men greit å vite til neste gang, når det er snakk om noe som per definisjon er kunst😊Ser at ebay har tatt 25% VAT for frakten også…

Du skal vel strengt talt betale 25% moms på varen + frakt dersom det er momsplikt

3 Likes

Selger kan endre dette enkelt og raskt uten å lage en ny annonse. Bare forklar problematikken så ordner de fleste dette enkelt og raskt :blush:

Ja, det er godt mulig. Litt usikker om det går etter auksjonen er gått ut. Ikke iflg ebay ihvertfall. Jeg la uansett ikke så voldsomt energi i det siden det ikke var store beløpet.

1 Like

Ja, det er godt mulig at man ikke kan endre betingelsene for en auksjon som er ferdig. Da har man jo godtatt betingelsene ved å by.

Mine erfaringer er med annonser med fastpris / budmulighet og der kan selger enkelt endre betingelsene.

1 Like

Har selv bare sendt melding om at de bare sender en paypal med auksjonsprisen + evt frakt . Så slipper man stresset .

Kjøpte teppet til Yutaka Hashimoto (300 eksemplarer) fra FlexxLex som blir fraktet av DHL. Sendte i går Mail og informerte om innholdet i pakken som var til fortolling:

«Hei, ser en pakke er på vei til meg fra dere og er under tollbehandling. Dette er et teppe fra et nummerert opplag fra den japanske samtidskunstneren Yutaka Hashimoto.

Kunstner: Yutaka Hashimoto, født i 1979

Kunstverk: «STUDY FOR NULL»

Medium: Teppe

Opplag: 300

*Link til kjøpssiden med bilde av aktuelt teppe: *
Yutaka Hashimoto - 'Study for NULL' (Does Appearance Produce Bias #096

Etter merverdiavgiftsforskriftens paragraf 1-3-2, beskrives kunstverk som er fritatt mva:

§ 1-3-2.Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

a. malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker

b. grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

c. skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale

d. billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

e. kunstneriske fotografier.

Om det er ønskelig med ytterligere informasjon fra min side, er dere hjertelig velkommen til å ta kontakt.

Mvh
…»

DHL sender meg i dag dette svaret:

*«Hei, *

*Det er ikke tilstrekkelig nok info på denne invoice fra avsender til at dette går som kunst. Denne er og dessverre allerede ferdig fortollet. *

*Vi kan gjøre en omberegning på dine vegne mot et gebyr på 745 kr, men er ikke sikkert at tollvesenet vil godta dette som kunst. *

*sånn fakturaen står nå er det 271 kr i mva + 197 i utleggsgebyr. *

*Du kan og søke refusjon via alltinn selv. Da vil du kunne få tilbake mva men gebyrene til DHL er ikke refunderbare. *

*Faktura må betales i sin helhet. *

*Ha en fin dag *

Med vennlig hilsen/Best regards
….»

Vet dette har vært tatt opp før, men tenker dere at jeg bare skal betale eller har jeg en sak?

Jeg mener dette er et billedteppe som ikke skal ilegges moms, men siden beløpet er så lite ville jeg nok betalt og heller søkt tolletaten selv.

2 Likes

Takk for svar, da gjør jeg det. Enda ikke forsøkt å gjøre dette, så får se på det som en ny erfaring😄

1 Like

Fraktselskapet har leveringsplikt. Tollvesenet må fatte skriftlig vedtak med begrunnelse skal de holde tilbake varen. Du har full rett til å få varen utlevert og havne i tvist vedrørende mva summen.

2 Likes