Om du får en faktura på mva i etterkant, og du mener den er klart feil ut fra lovverket; Aldri betal. Du har krav på en korrekt faktura. I verste fall bestrider du kravet (om de ikke stryker den eller begynner gjøre seg vanskelig), det du vil unngå er at de sender den til inkasso. Det du da gjør er å begrunne hvorfor du ikke skal betale og kan avsluttes feks slik:
"Ut i fra dette må det påståtte kravet anses som omtvistet.
Dette betyr at eventuelle inkassoomkostninger ikke kan påløpe, jf inkassolovens § 17. Det vil være i strid med god inkassoskikk å forsøke å drive inn kravet gjennom inkasso i henhold til inkassolovens § 8.
Det bes derfor om at videre inkassogang stoppes, og at en skriftlig bekreftelse på dette mottas innen 14 dager fra dags dato. Dersom et svar ikke mottas innen den gitte frist, eller det mottas svar som ikke kan aksepteres, vil saken bli vurdert oversendt til Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på god inkassoskikk."
Jeg vurderer å kjøpe et verk fra et kunstsenter som har tittel ‘Institute of Art’ i UK. De selger bilder fra kunstnere de har utstilt og jeg skal kjøpe et bilde av en de har hatt samarbeid med og som de har utstilt den dag i dag. Snakket med ansatt og da sa de at det ikke var VAT hvis jeg skulle ha det til Norge. Han mener vel bare at de kan fjerne moms når jeg kjøper, men det er vel fare for at jeg får moms inn i Norge?
Dette står på toll.no “Fritaket gjeld også ved bruk av mellommann dersom importen skjer i kunstnarens namn. Ein person, institusjon, næringsdrivande eller kunst- eller antikvitetshandlar, som opptrer på vegne av kunstnaren i samband med importen av kunstverket, reknar vi som ein mellommann.” Kan et Institute of Art gå inn under noe av de nevnte? Ser også at det står dersom galleriet representerer kunstneren er det også fritak, kan de regnes som et galleri?
Har skrellet litt i tråden og blir ikke helt klok.
Har kjøpt et bilde i opplag på 100 fra en nålevende kunstner på en auksjon i London. Er det da riktig forstått at dette får en mva på 25% av en 20 % av verdien, eller med andre ord 5%??
De kan fakturere deg uten mva, men de må typisk ha et bevis for at det har blitt sendt til Norge. Som du sier er dette kunst i kunstners eget eie, solgt via mellommann, og er dermed fritatt for mva inn i Norge.
Hei. Har fått toll/moms på «soft tiger» av jon burgerman. Verket er limited edition på 100, men «digitally signed». Holder det for at det skal fritas toll/moms eller er det greit med toll siden det ikke er vanlig signatur?
Pakken er ikke merket godt nok. Står «art print» på, men ikke opplag og hva kunstneren heter f. eks. Du kan sikkert klage det inn og vise frem riktige opplysninger for å få bort tollkravet. Usikker på om de fjerner kravet om fortolling, posten tar seg betalt for arbeidet.
Tror ikke det står noe spesifikt om det i lovverket? At det må være signert av kunstner. Du kan lese mer om det i lov om MVA under definisjonen av kunst og fritak for MVA.
Det er nevnt, men er forsåvidt ikke spesifisert hvordan det er signert. Så føler den er litt i gråsonen for om det er innenfor definisjonen eller ikke.
«§ 1-3-2.*Kunstverk
(1) Med kunstverk menes originale
b. grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.»
Det står ingenting der om at det MÅ være signert av kunstner, det står derimot at det må være signert. Signaturen til Burgerman er med «databokstaver», som med andre ord betyr at den er signert. En kan diskutere for og i mot om det holder, men loven er vel i din favør siden papiret med motivet på spesifiserer hvem som har laget det spesifikke kunstverket i form av en signatur.
Du kan selv sende inn den informasjonen til firmaet som fortoller varen i Norge. Jeg har av og til gjort det i forkant av ankomst Norge. Enkelte ganger går varen da rett gjennom uten problemer (kan også komme av at de ikke fortoller alle varer like nøye).
Til alle:
Epostadresse for import-saker hos UPS Norge, oppgitt av deres kundeservice via telefon etter 18min: CUSTSVCNONO@UPS.COM
Videre så er nok UPS de som er minst proaktive mtp import, ingen offisiell kontaktinformasjon, men bruk ovenforstående så bør det hjelpe alle.
Videre så kan eg meddele dagens import-historie:
Kommer 1 forsendelse med UPS, 2 identiske kolli, sendt på samme sproingsnummer. Her er kolli 1 stoppet og ilagt feilaktig import mva, men kolli 2 er klart for henting på postkontoret gebyrfritt.
Forstå det den som kan.
Fikk du noe telefonnummer til den norske avdelingen til UPS? De man får tak i på nummeret på sidene deres sitter i Irland og vet ingenting og kan ikke hjelpe med noe som helst. Mailadressen over fikk jeg også opplyst men svarer tregt.