Takk for svar @azidops. Jeg tror det totalet opplaget var på rundt 1100stk.
Edit: 1368 er det endelige opplaget.
Takk for svar @azidops. Jeg tror det totalet opplaget var på rundt 1100stk.
Edit: 1368 er det endelige opplaget.
25% mva
Definitivt 25% ja.
Hei! På pichiavo sitt siste fikk jeg mva-krav. Det er opplag på 300. Jeg mener at AP ikke beregnes inn her (og de ble forsåvidt solgt utenom også til en høyere pris). De mener likevel at mva skal betales. Slik jeg leser det skal jeg ikke betale MVA etter hva jeg finner her og på tollvesenets sider, men får gjerne en kommentar om jeg tolker feil? 
Du tolker det riktig. Tollen gjør jo dessverre feil konstant ift. kunst…
Takk @Gulosten ! Ja ikke første gang og blir nok ikke siste 
Jeg har kjøpt siste trykket til Conor Harrington og det ligger nå til fortolling. De skriver de trenger ;
Navnet på kunstneren.
Kan du også sende en ordre- eller betalingsbekreftelse som viser hva du har betalt. Tollvesenet ber om å få se denne.
Noen med tidligere erfaring på dette som kan si noe om jeg må betale her eller om man slipper på dette trykket ? På forhånd takk
@azidops husker du hadde en god forklaring på dette ved ett tidligere kjøp, hører fra deg om du har tips!
Hei! Jeg kjøpte verk fra statene som ble fortollet av posten feilaktig - for å korrigere i dette sendte jeg ordrebekreftelse + all informasjon som sto om trykket. Det viktigste er at det tydelig fremgår at du har kjøpt av enten kunstneren selv (som lever) eller av en direkte formidler. Antar du har kjøpt gjennom en formidler? Og at hvis du mangler informasjon om opplag osv. så har de den informasjonen. Men for meg var det tilstrekkelig med ordrebekreftelse + all informasjon.
Måtte betale gebyr på 299 kroner - men var ingenting sammenlignet med den potensielle tollen.
Ok, så når trykket er kjøpt gjennom formidler (hungry boy books) så slipper man toll? Rart dette for jeg kjenner flere som har kjøpt samme trykk og har fått sitt uten problemer.
Det stemmer. Det er dessverre sånn med forsendelser fra utlandet at ikke alt blir kontrollert (på godt og vondt).
Ok, så da er det ingen toll på dette? @Ulrik
Nei det skal det ikke være, men det må du bevise for de, ellers får du regning du må betale.
Du må kunne:
§1-3-2:
og
Ved å lære seg disse reglene, blir det mye lettere å kommunisere til kundeservice og klage på feil ilagt mva under fortollingsprossesen. Også greit å vite om varen er mva pliktig eller ikke før man kjøper noe.
Forsto ingenting i dag, plutselig sto DHL på døren med printet mitt. Usikker om jeg får noe toll på det men.
Det kan hende det kommer.
Jeg fikk trykket forrige uke. Fikk både sms og mail med betalingslink i dag. Men håper du slipper 
Ser du allerede har fått gode svar. Det springende punktet er framstillingsmåten. Det står bare gicleé, men det sier bare noe om hvordan det er printet, ikke framstilt. Noen skatteregioner aksepterer dette som kunst, andre ikke. Her gjelder det å argumentere for at dette er kunst ment for framvisning i galleri og samleobjekt. Det finnes dessverre ikke noe entydig tolkning i lovverket på dette.
Takk for svar @azidops Om jeg skulle få fortolling på dette så kan jeg argumentere i mot på dette eller er det for sent da?
Det er alltid en fordel å være føre var. På et tidspunkt så betaler speditør inn til tollvesenet og da ber de deg om å ta saken direkte med tollvesenet. Da går det mange måneder…