Fortolling

Det er vel slik at selvom Posten evt overtar en sending,så blir forsendelsen fortollet av de opprinnelig har sendingen.

1 Like

Med mindre de nylig har byttet praksis og gjør dette fast har du vært heldig. Min oppfatning er at de fortoller alt feil og sender faktura. Jeg klager og de bruker månedsvis på å behandle klagen. Jeg får purring og kontakter svea og forlarer dem situasjonen. Både jeg og svea må purre på fedex ytterligere før de til slutt sier at jeg slipper å betale.

Hvis feks posten forteller feil er det bare å sendw samme informasjon til ksutland og innen maks et par dager har de rettet opp i det. Har også opplevd at kundeservice har fikset dette på minuttet vi chat.

3 Likes

Det samme her,@kamphund !

Har opplevd det som @Toris64 beskriver selv en gang, det var nå forrige uke.
Så det skal de ha kudos for! Viktig å rose litt også, ikke bare rise.
Muligens ting har endret seg og det er blitt bedre?

Tidligere erfaringer med FedEx er mer av det negative slaget.

1 Like

Jeg blir ikke klok på dette…

Om jeg kjøper et originalt kunstverk - av en nålevende norsk kunstner -som selges av en veldedighetsorganisasjonen i utlandet…

• må jeg da betale full moms?
1 Like

Nei, ingen mva

2 Likes

Hvorfor ikke 5% mva, siden det ikke er kjøpt direkte fra kunstner eller hens direkte rep.?

2 Likes

Jeg opplevde spørsmålet som at organisasjonen solgte på vegne av kunstner, men jeg leste kanskje for fort. All form for andrehåndssalg har 5% mva som du sier

Er 5% da, ja. Fått god veiledning på SMS av et KV-medlem så jeg takker og bukker :slight_smile:

30 ukers behandlingstid så da er det vel bare å glede seg til april ich.

2 Likes

Noen som har link til malen (worddokumentet) en kan legge ved sendinger som kommer inn til Norge fra utlandet for å sikre korrekt fortolling? Klarte ikke finne den :slight_smile:

Art Declaration template.pdf (107,1 KB)

8 Likes

Velger du Posten bør du be til høyere makter om at ikke Wenche på KS Utland får saken din. Som å krangle med djevelen selv

6 Likes

En Toni Matelli høres fantastisk ut! Snakk med galleriet, de pleier å ha god oversikt. Skal det sendes fra Europa kan jeg anbefale Shiparta.

2 Likes

Hei,
Jeg vurderer en byttehandel på to Whatson verk.
De er i USA i dag.
Den ene har en verdi på ca. $6k (ed x/25) den andre på $9k (ed x/15)
Hva blir evt mva på disse med import? Er det 5% eller?

1 Like

Handel er betegnelsen på bytte av varer eller tjenester mot hverandre, enten direkte (naturalhandel) eller bytte av varer eller tjenester mot penger (monetær handel).

Denne byttehandelen faller derfor inn under vanlig kjøp fra 2.hånds markedet. Altså 25% mva på 20% verdi (forutsett at kravene for definisjonen kunst er til stede). som da er 5% av totalsummen som føres på deklarasjons papirene.

3 Likes

Supert. Tusen takk.
Det er jo ikke helt galt.
Deilig vi har en kunstveggen som svarer på 5 min kontra Tolletatens 5 dager :sweat_smile::clap:t3:

4 Likes

Venter på en levering med Fedex. Fikk en melding om levering i løpet av dagen i dag. Sjåfør ringte og lurte på om jeg var hjemme. Gledet meg til å motta pakken. Halvannen time går og har ikke hørt noe. Ringer opp sjåfør og blir fortalt at han har blitt ringt opp lederen sin og at pakken ikke skal utleveres så den må tas med tilbake. Prøver å spørre om hvorfor og om jeg kan få nummeret til lederen eller om han kan ringe meg opp. Fikk beskjed om å ringe kundeservice i morgen.

Er dette vanlig prosedyre?
Noen flere som har opplevd dette?

Only with FedEx? :sweat_smile:

Bra det bare er Fedex som holder på sånn.

Sjekket sporingen nå og det står fortsatt ute til levering. :sweat_smile:

Edit:
Har snakket med kundeservice nå og vedkommende kunne ikke se hva har skjedd eller hvorfor pakken ikke ble utlevert i går. Sto ingen melding om det på skjermen.
Pakken lå i bilen til sjåføren fortsatt. Har bedt om å få hente pakken selv så fort den kommer inn igjen. Så får vi se om det løser seg.

Go Fedex! :slight_smile:

Har bladd meg gjennom hele tråden nå. Mye bra info og eksempler.

Prøver å hjelpe en venn.
Litt usikker på det med Timed Edition?
Eks Parla releasen via Avant Arte. Går det under kunst? Er det 25% mva på €475 som blir riktig?

Svaret avhenger av det endelige opplaget. Det står også Archival Pigment print som er en annen måte å si Gicleè på. Det står ingenting om det er DGA eller reproduksjon. Dermed er det vanskelig å svare 100% om dette er definert som kunst eller ikke iht. Merverdiavgiftsloven