Søk og les i tråden over her Finn deg litt saft og sett deg ut i solen og nyt!
Det er slik man lærer av, lykke til
Faktura detaljene står normalt på baksiden
Må bare bumpe denne tråden for å gi kudos til alle medlemmer som har delt maler/tips i denne eviglange tråden!
Har klart å unngå denne herlige tollprosessen inntil forrige uke, og forhåpentligvis blir mitt feilaktige tollbehandlingskrav hos Posten slettet ila denne uken - Fingers crossed!
Takk for at du gidder lese det som er gjort, og kom gjerne med innspill og oppdateringer på saken din, som igjen hjelper nye medlemmer videre
Har et lite spørsmål vedrørende fortolling. Hvorfor skal mottaker straffes for ny fortolling ved å betale 600/800kr for ny fortolling?
Opplevde dette med DHL for noen måneder siden. Fikk først et krav om fortolling som jeg klaget på og sendte over dokumentasjon. Kom ikke så langt. Flight Logistics og kunstner sendte også en Mail med dokumentasjon som bekreftet at det er kjøpt direkte av kunstner. DHL sto på sitt og for å gjøre en ny fortolling så måtte jeg betale 600/800kr.
Enden på visa var at jeg betalte kravet og søkte refusjon hos Tollvesenet som tok 6 måneder å få igjen.
Noen tips eller forslag til hva man kan gjøre isteden?
Har blitt truet med det samme av FedEx. Denne gangen endte jeg opp med å sende inn info før pakken var ankommet, med kvittering og annen nyttig info. Har enda ikke fått noe svar og forventer vel at jeg får en faktura i posten. Setter også pris på om noen har svar/erfaringer fra tidligere😊
Ja, samme opplevelse med TNT, de får gangene de har blitt brukt.
Oppdatering på min første, og sikkert ikke siste, henvendelse hos Posten vedr. feilaktig tollkrav:
Gjenbrukte mail-malen, som jeg fant i denne tråden, og sendte enn mail til Posten i helgen. La i tillegg ved betalingsbekreftelse fra PP samt screengrab av IG-konto til førstegangsselger (firma) og nålevende kunstner.
Fikk hyggelig og raskt svar fra fra Posten mandag morgen med informasjon om at søknad hadde blitt send til Tolletaten for elektronisk omberegning og at denne behandlingen normalt tar 1-2 dager.
Fikk ny mail i dag formiddag om at fortollingen er korrigert og at jeg kan hente ut sendingen min kostnadsfritt
Hvordan løser jeg dette. Jeg har sendt Mail fram og tilbake gitt all nødvendig informasjon om kunstverket jeg har kjøp.
MVA var på 363,- men de mener de har rett på og kreve 299,- i gebyr på den informasjonen jeg har gitt dem.
Gebyret er iht Posten sin prisliste for fortolling.
Du kan reservere deg mot postfortolling (ikke forenklet postfortolling for pakker med lav verdi) og gjøre jobben selv hos nærmeste Tollkontor.
De gjør jobben gratis, men tiden din er kanskje mer verdt enn 299kr.
Takk for raskt svar!
Da lar jeg denne gå, sparte iallefall 64,-
Ja, de der 299 er det litt sporadisk at de krever fra Posten. Av og til fjerner de alt og av og til må man ut med de 299kr.
Prinsippet kan man reservere seg, men posten tar da 149 kr (muligens 299 for verdi over 3000kr, men kan ikke bekrefte dette) for “tollagerkostnad” for at pakken skal ligge hos dem, mens du toll-klarerer selv med tollvesenet. Når du så viser posten stemplede papirer på import ok, må uansett betale dem for leia av lagerplassen…
Så de har fiksa seg et fint “bukken og havresekken” scenario der ja
Den tråden her er gull!
Jeg har fått et tollkrav fra posten etter min siste bestilling direkte fra Louis Masai - har sendt inn en klage nå - fortsettelse følger…
Da har jeg fått svar fra posten - og siden Louis ikke har klistra på en deklarasjon så må jeg betale fortollingsgebyret på 299kr uansett.
“Selv om det importeres kunst fra utlandet som er fritatt fra MVA, så krever myndighetene at sendingen deklareres.
Du må derfor beregne at det skal betales et fortollingsgbyr på kr 299,- selv om du ikke skal betale MVA.”
Får vel betale de penga nå og være ekstra påpasselig når jeg kjøper kunst fra andre enn de “kjente” galleriene og utgiverne.
Syntes det er helt fair at speditør tar seg betalt for den jobb de utfører. Så er det igrunn mva beløpet vi kan diskutere med dem.
Så lenge avsender ikke legger ved korrekt informasjon kan vi ikke bebreide speditør.
Posten tar disse 299 fordi de ønsker det og kan. Ingen andre gjør det. Det er muligens greit, men de gjør det om alt er 100% korrekt også, så har ikke noe å si.
Det kommer ann på behandlere hos posten, og det er ymse.
Byråkratiske makkverk på sitt værste, det er posten Norge!
Vil gi velfortjent Cred til FedEx.
De jobber proaktivt og sender SMS til mottaker når kunst er på vei:
«Hei. Det er en sending på vei til deg som inneholder et kunstverk, vi trenger dette fra deg som underlag til fortollingen: Kopi av betalingsbekreftelse, kunstnerens navn og tittelen på kunstverket. Vi ber deg maile dette på osl-import@fedex.com og angi sporingsnummer 28236286XXXX.
Takk.
Med venlig hilsen FedEx
Denne sms kan inte besvares «
Dette er magisk og et eksempel til etterfølgelse hos de andre transportselskapene.
(Så får vi heller tilgi de at det er en svenske som ikke er så god i norsk og at de heller ikke spør om opplag, signatur, kunstners representant, om kunstverket faktisk er kunst etc, men dette er GULL og funker hver gang.)
Her ordnes ALT i forkant og begge parter slipper mye plunder og heft i etterkant
Da må man jobbe med avsender og sørge for de bruker fedex da. 90% av tilfellene her inne er vel grafittiprints? Så det burde absolutt la seg gjøre?
Utfordring er ofte at TNT,DHL,ups og fedex ikke alltid er representert overalt.
Da samarbeider dem kanskje med bring/posten og da er man like langt.
Da jeg jobbet med innkjøp/frakt var det ikke alltid like enkelt å få DHL til å hente noe i USA. Og ikke å få fedex til å levere i Norge.
Så det som fungerer perfekt i ett land/sted er ubrukelig i annet.
Defintivt eksempel til etterfølgelse!
Kudos til FedEx der!