Fortolling

Burde være greit det om det er kjøpt av findac eller noen som representerer findac ja.

Forslag til hvordan jeg kan løse dette?
Det er snakk om printet “Lying F” av Laurence Vallieres.

Det er bare kundeservice som er vanskelig. En henvisning til galleriets nettside (må være formidler) , evt kunstnerens egen nettside burde holde.

1 Like

Er dette kunstverk trykket opp som postkort eller er det kunstverk på et postkort? I førstnevnte tilfelle er det mva, i sistnevnte faller det inn under kunstreglene.

Det er samme regler som ved annen kunst. Er det et DGA så er det kunst. Er det et fotografi av et kunstverk og skrevet ut med printer er det maks 30 som kan lages.

Be de bekrefte hvor de har hjemmel i lovverket for et slikt krav. Jeg kan ikke se at det står noe om dette i regelverket, ergo kan de heller ikke kreve dette fremlagt.

1 Like

Jeg har samme problem med FedEx og siste “Nuno viegas”-trykket. de mener jeg burde ha sagt nei til pakken når den kom, dessverre stod den bare utenfor døren min en dag etter jobb.

De prøver seg!

2 Likes

Deeeerja🧐 Takk for hjelpen, folkens!

7 Likes

Hei, fått faktura fra UPS på mva etter å ha kjøpt et av de skateboardene av Roby Dwi Antono for en tid tilbake.

Noe poeng i å klage, eller bare å betale? Og i så tilfelle hvilke argumenter mot betaling kan jeg eventuelt bruke?

Var en limited release på 100 eksemplarer.

1 Like

@tagmed man må ALDRI gi seg.

Her er mailen som kom til meg idag, kun noen timer fersk. Dette etter at eg på tirsdag og fredag forrige uke ble fortalt at " det ikke kunne gjøres noe med dette, grunnet at det var en ordinær fortolling…" av postens kundeservice. Skal ikke nevne navn, men noen der er kjent for å være totalt ubrukelige og vanskelige å ha med å gjøre. Har opplevd å bli kalt "en vanskelig kunde, da eg rolig og fint forklarte reglene og feilen som var gjort. For deretter å blitt fortalt at eneste alternativet mitt var å la pakken gå i retur og “håpe på” at de klarte å gjøre det korrekt nestegang… Jeg kan dessverre ikke hjelpe noe mer, og så la hun dama bare på telefonen mens eg skulle til å forklare saken videre… helt bortinatta altså…

Eg ringte på nytt og fikk snakket med en annen medarbeider og fikk forklart saken igjen og gitt dem info om hva jeg har rett på, an korrekt fortolling basert på innholdet i pakken (egentlig uavhengig av hva avsender har skrevet på lappen).

Det løser seg alltid.
Kun 1 gang ila de siste årene har eg “gitt opp” kampen, da var set snakk om 54kr og eg ønsket pakken ut før helgen grunnet gave… Men ellers er det viktig at vi er prinsippfaste og følger de gitte regler, så de en dag forstår at det er bedre for dem å importbehandle riktig på første forsøk, og slippe bruke tid på samtaler og mail fra oss i etterkan hver bidige gang :sweat_smile:

For samtlige (utenom den ene nevnt over) har de korrigert til 0 eller 299kr, som er korrekt, gitt at det er kunst pr def som importeres.

Dagens pepp:
Keep it up. Les i tråden her. Søk på lovdata og lær deg reglene, det er ditt ansvar som importør av pakker fra utlandet, men ikke la deg lure av hærsketeknikker hos speditørene som tjener penger og tid på brukernes uvitenhet…

Her er lovdataen om merverdiavgift du skal kjenne til, samt vise til faktura og informajson om varen du tar inn!
Kos deg og lykke til :slightly_smiling_face:

11 Likes

Fikk Mail av ups etter at jeg ringte dem for å etterspørre e-posten deres (var visst vanskelig å gi per tlf).

«Hei

Ser du har vært I kontakt med Kundeservice ang denne sendingen.

Ut fra beseskjeden så mener du at dette skulle hatt noe fritak for kunst?

I så fall trenger vi da en ny faktura, gjerne et bilde av dette.

I tillegg krever vi info som vi må ha til forotlling:

Navn på kunstverket

Navn på kunstner

Vi har fortollet rett i hht til faktura vi har fått.

Normalt vil vi kreve 750 for dette.

Men siden dette er første tilfelle så vil jeg ikke gjøre dette.

Jeg trur du også kan rette dette opp selv i altinn selv. Dette krever mindre documentasjon.

Mvh
….»

Stemmer det at de kan kreve 750kr for dette eller er det deres måte å «skremme» kundene på?

Jeg har fått samme beskjed av Fedex en gang. Det endte med at jeg betalte og søkte refusjon. På samme verk fikk en jeg kjenner omfortollet gratis av Fedex…

2 Likes

Beklager alt maset fra meg i dag. Spør for å lære litt mer om hva folk har av erfaringer med Fedex/ups/dhl ol. Har lest her i en lengre periode at enkelte tidvis må krangle med dem for å få ting momsfritt.
Jeg sendte en lang og informativ mail fikk jeg denne tilbake:

«Kan du kontakt denne avsender og be de om å lage en faktura med rett varebeskrivelse så skal jeg be om en omberegnign.

Jeg må har faktura som sier at dette gjelder kunst og ikke et skatbord. Toller forholder seg til hva documente sier.

Kan få faktura fristen utsatt i 2 uker slik at du har mulighet til å fremskaffe dette.

Når jeg får dette og kan legge den til ombeegning vil fakturan holdes til vi får svar fra toller.

Mvh
…»

Sikkert dumt spørsmål, men hvem er det som definerer hva som er kunst og ikke? Holder det at avsender kategoriserer det som kunst? Må jeg ha en bekreftelse av avsender per faktura?

Skrev i forrige Mail alt av informasjon om produktet, slengte med et bilde med signatur og edition nummer og en link til gjeldende produkt.

På forhånd takk for svar på samtlige av mine innlegg her i går og i dag🙏

1 Like

Har inntrykk av at fedex ikke fortoller noe som kunst. Må alltid klage når får faktura, sende inn kvittering på kjøp, info om bildet osv. Vente et par uker, be svefinans sette fakturaen i bero, og be de mase på fedex, før jeg tilslutt får fjernet fakturaen. På det meste har det tatt 6mnd.

For en stund siden leverte fedex et print som de hadde skadet i frakten, og som de ikke hadde fortollet som kunst. Sendte de mail om dette og ba de fjernet fakturaen. Mens jeg venter på svar får jeg et erstatningstrykk av galleriet, som fedex ber om informasjon om til fortollingen. Forklarte de saken, men fikk ikke noe svar og så akkurat at det står følgende på sporingen "A description of goods is required.
Recommended action: Shipper or Importer must provide a description of goods.

Description provided is insufficient to classify commodity.
Recommended action: Shipper or Importer must provide a more detailed description of goods." og at bildet står fast i Lillestrøm .Fedex er suverent verst i klassen både mtp å fortolle riktig, behandlingstid og kundeservice.

4 Likes

Jeg er også i en diskusjon med tollen nå, via Fedex… Der er de veldig strenge på hva som defineres som kunst og ikke. Har fått beskjed om at mine bilder (Gieclee) ikke kan defineres som kunst og derfor skal fortolles som andre varer. Jeg har argumentert for at det er kunst, men de har låst seg på at det ikke er oppgitt antall i serien de tilhører. I kunst deklarasjonspapirene kunstneren har sendt med står det tydelig at det er begrenset opplag og at det er begrenset til 25. I papiret står det xx/25, tollen mener at det ikke er mulig for de å se at opplaget er begrenset.

Noen som har tips eller råd til hva jeg kan gjøre ? For meg ser det ut som deklarasjonspapirene kunstneren sender med skal dekke informasjonsbehovet…

2 Likes

Jeg har mottatt akkurat det samme printet, men får følgende beskjed fra posten:

Det hjelper liten når mva og toll var på tilsaman 319,-

Hva gjorde du @_TK ?

1 Like

Gjennombruddet hos meg tror jeg kan ha vært at jeg sendte skjermbilde av instagramposten til Laurence Vallieres, den der hun offentliggjør slippet, og oppgir info rundt pris, opplag etc.
Påpekte forøvrig at det var informasjon direkte fra kunstner.

Gi beskjed om det ikke går. Har mer i bakhånd i så tilfelle.

1 Like

Takk for godt svar!

Jeg er litt grønn, men skal det påløpe et fortollingsgebyr?

Jeg har forstått at man kan ta seg betalt for å fortolle dette for deg, uten at jeg hvorfor de skal ta betalt for noe som ikke skal betales mva på ? . Men ser folk her klarer å hente uten å betale noe.

Dette kan man diskutere, men synes det er fair at de tar seg betalt litt for den jobben de gjør. Men har fortsatt til gode å betale noe fortollingsgebyr når jeg har kjøpt bøker i utlandet (som også har momsfritak)

1 Like

Nå har jeg omsider fått bildene mine. De dukket plutselig opp på døren en dag uten at jeg fikk høre fra fedex at de var ferdig behandlet i tollen. Når de sto på døren trodde jeg det hadde ordnet seg, men i dag dukket det plutselig opp en faktura. På den står det kun en sum som skal betales inn, det står ikke hva den er beregnet utifra, eller hvilke satser de har brukt. Det står at det er for toll, men ikke hvordan de har kommet frem til beløpet jeg må betale.

Jeg skjønner ingenting. Burde jeg ikke fått beskjed før pakken ble sluppet hos fedex? Noen tips til hva jeg kan gjøre ?

Joakim

1 Like