Frakt av stort Whatson. Stående eller liggende?

Hei.
Skal hente «Venus» av Whatson i morgen. 180x130cm
Skal kjøres 2-3 timer, er det «innafor å la det ligge på ryggen i lasterommet? Naturligvis bra polstret.
Eller bør det fraktes stående?
Mareritt er om glasset løsner og ødelegger alt under transport.

Noen som har peiling? Settes pris på.

Bør ikke være noe problem. Legg noen pledd, puter el under som kan ta av for den værste ristingen.

3 Likes

Takk for svar! Du tenker ikke at glasset kan bli for tungt siden det er så stort?

Noen flere med erfaringer?

1 Like

Jeg har kjørt et innrammet bilde i samme størrelse på ryggen, og det gikk i alle fall fint :blush:

3 Likes

Går helt fint, bare polstre med pledd eller lignede under, over og rundt sidene - bare prøv å få bildet ca i vater.
Har kjørt bilder mange ganger fra Oslo til København på den måten.

1 Like

Kanskje et dumt spørsmål, men når du sier på ryggen, mener du liggende flatt på gulvet sant ? Det viktigste da er at glasset ligger ned mot gulvet da det er tyngst. Men det er gjerne sånn dere mener.

2 Likes

Nei, jeg mener da at glasset på verket peker oppover.
Er vel større sjanse for at trykket løsner om hele trykket henger vannrett opp ned?

Jeg bruker et par dyner. Da slipper jeg å tenke på bildet jeg har bak. Piece of mind.

4 Likes

All sunn fornuft tilsier at trykket skal ligge med tryne ned for å unngå belastning på feste/lim bak rammen pga tynge på glasset. Så kjør forsiktig, pass på hjørnene til rammen, lagres flatt uten trykkpunkter på glass og dyner er topp. Men ja, avhengig hvor langt det skal fraktes :melting_face:

Er verket montert flytende ville jeg lagt det med ryggen ned, ikke glasset.

6 Likes

Hvorfor det egentlig ? Tenker du slik pga av tapen bak trykket. Ser for meg at det vil holde uansett evt, holder jo når det henger. Jeg ville lagt det med glasset ned da og.

Hengslene er laget for at verket skal henge stille på veggen i vertikal stilling.
Ved å legge rammen med glasset ned, vil hengslene “dras” av, mer enn når det henger på veggen (tenk hvordan en spiker i gipsvegg tåler mye belastning nett ned men ikke om du drar i spikeren, eller prøv selv å feste en tape på et ark og hold det i forskjellige retninger). Dessuten vil vibrasjonene fra kjøringen påføre festene enda mer stress (denne jeg er mest redd for), jeg vil si sannsynligheten for at verket løsner inne i ramma på den måten er betydelig mye høyere enn om det ligger med ryggen ned eller forsåvidt om det står og. Glasset tåler mest om ramma står, men du får mye mer stress på hengslene enn om det ligger, og de fleste har ikke plass til stående rammer under transport.

3 Likes

Hei

Slik jeg har forstått det etter samtaler med Bernt hos
Bi-z så er disse store trykkene hel limt på en bakplate.
Tror det er liten kjangs for at trykket løsner :man_shrugging:t3:

Om det er tilfelle er jeg enig. Dette er ikke vanlig praksis, og derfor jeg skrev det jeg skrev. Mitt råd var generelt.

Limt? :dizzy_face: :woozy_face:

4 Likes

Gud bedre meg… :scream::scream::scream:

Får håpe de fortalte kjøperne dette FØR de kjøpte disse kostbare sakene… @Helge

2 Likes

En god innramming er reversibel. Dette hørtes ikke ut som en god innramming :grimacing:

2 Likes

Det er en skygge rundt bakplaten. Ikke noen god ide og ta de ut av ramme :joy:
Det var eneste måten å gjøre det på siden papiret er så stort og tungt🤪

Vil ikke uttale meg om fraktmetode, men som noen nevner her er det helt riktig at trykket er limt på flere lag med plater, og ikke punkter.

Mitt Levitate ble levert på høykant fra galleriet… Dette fordi glasset ikke tåler spesielt mye når det ligger, fikk jeg vite…

Enig i at innrammingen ikke er good(mtp at den ikke er reversibel)…

3 Likes