Kult! Selger du noe av dette?
Takk Ja, noen av bildene kan selges. Har Blant annet digitalisert det ene bilde av «Rallaren» han med hammeren.
Hvorfor digitalisere nå du kan lage opptil 10 ganger så mange ved å lage dem som silketrykk eller handsprayed multiple og fortsatt unngå å måtte kreve mva?
Hei:slightly_smiling_face: Jeg er fortsatt ganske ny i dette gamet, så jeg vet ikke hva som er best. Men kan du utdype det du skrev litt ? Skjønte ikke helt va du mente Når jeg først har digitalisert bildet så er det jo bare for meg å få trykt ut så mange jeg vil av det bilde, silketrykk blir vel først billigere når du skal trykke ett høyere kvantum av et bilde ?
Handsprayed multiple? At du lager flere av samme bilde?
Det er mye kulere å kjøpe et verk som er håndsprayet enn “printet” ut.
Jeg liker stencil kunst og syntes ikke noe om at den blir digitalisert og printet ut som du sier i det antallet du vil. Da er det plakat/dekorasjon/pynt og faller helt igjennom for meg.
Det å se på et verk som er sprayet rett på arket, se høydeforskjeller på de forskjellige fargene, små uperfekte ting som gjerne kommer i prosessen, det er stencilkunst som er mer verdt å ha på vegg.
Og det trigger meg til å kjøpe fra en totalt ukjent kontra silketrykk fra en anerkjent.
Så som ny tror jeg at kanskje det er veien å gå?
Takk for god tilbakemelding Det lar jo seg absolutt gjøre, tar jo vare på alle stencilene når jeg lager ett verk, veldig mye av jobben med å lage ett bilde ligger i stencilene
Men takk igjen, slike tilbakemeldinger jeg trenger. Går jo an å drive litt i begge retninger her. Noen liker å ha prints/silketrykk og noen liker som deg å ha det originalt.
Alle vil egentlig ha orginaler, men økonomien sier ofte trykk
Ja stemmer det Alltid mest attraktivt å ha orginalen
Som ny kunstner er det viktig å huske på at markedet er svært begrenset. Å produsere trykk når markedet ikke finnes er kontraproduktivt og gjør lite annet enn å redusere verdien på det du produserer.
De færreste vil ha trykk av ukjente kunstnere på veggen. Begynn med originaler og skap et marked. Når originalene selger, så start med 3 eller 5 HF. Når de selger, så bygg videre. Trykk er i mine øyne først aktuelt når etterspørselen er såpass stor at originaler og HF ikke lenger dekker etterspørselen…
Du får «billige» lerret på chlas / Europris mfl. Vil sterkt anbefale dette fremfor tanken på print / trykk / spray på papir. Da er det også klart for vegg og kjøper slipper kostnad på noen tusen i rammekost. Din egen kost er da fremdeles relativ lav og du ser om det finnes kjøpere som liker og er interessert i å kjøpe hva du lager.
Skjønner, takk for gode tips:slightly_smiling_face: Litt usikker hva du mener med HF
? Hva er normalt å ta for ett originalt bilde ? Hva slags priser bør man legge seg på ?
HF står for ‘Hand finished’
Hvor mye koster en bil?
Spørsmålet ditt er ganske umulig å svare på. Navn, størrelse, medium (papir/kanvas), motiv mm avgjør hva du kan selge for, aller mest hva folk er villig til å betale. Anbefaler deg å lage noen medium størrelse lerret og forsøke å selge disse for feks 2000,- på Finn. du vil fort føle på om dette selger eller ikke. Du kan lage ett opplag på 10, starte med å spraye de 1-2-3 først og se om du får solgt disse. Får du solgt kan du spraye 4-5-6 osv.
Utrolig vanskelig å sette pris på eget arbeid(i dobbel forstand spør du meg). Som hobbymaler/tegner som meg legger jeg inn kost og gjerne et lite påslag. Har ikke tenkt å leve av dette og ingen ambisjoner om å vokse utover jungeltelegrafens tempo. Sett en pris du er trygg på. Start heller litt lavt og jobb deg sakte oppover om du ønsker å tjene noen kroner på arbeidet er mitt tips. Beste reklame er fornøyde eiere som anbefaler og sprer ordet i starten. Jobb med kvalitet fremfor kvantitet for øyet. Pøser du på med prints fra start er man over i interiørdesign og/eller plakatproduksjon.
Okey
Takk for svar Skjønner. Mine orginaler er så langt sprayet på schoellerhammer G4 illustration board 72cmX51cm, med createx sine farger.
Ja enig, som ny i gamet så syns jeg det er veldig vanskelig å prise min egen kunst. I bunn og grunn så er det jo markede som bestemmer. Men jeg tenker det er greitt å gjøre som du sier med å ta det rolig no i starten. Bare gi ut bilder i rolig tempo og se hva slags respons det gir