HammER Tråden

16 Likes

Kult! Selger du noe av dette?

Takk :slightly_smiling_face: Ja, noen av bildene kan selges. Har Blant annet digitalisert det ene bilde av «Rallaren» han med hammeren.

1 Like

Hvorfor digitalisere nå du kan lage opptil 10 ganger så mange ved å lage dem som silketrykk eller handsprayed multiple og fortsatt unngå å måtte kreve mva?

2 Likes

Hei​:slightly_smiling_face: Jeg er fortsatt ganske ny i dette gamet, så jeg vet ikke hva som er best. Men kan du utdype det du skrev litt ? Skjønte ikke helt va du mente :flushed: Når jeg først har digitalisert bildet så er det jo bare for meg å få trykt ut så mange jeg vil av det bilde, silketrykk blir vel først billigere når du skal trykke ett høyere kvantum av et bilde ?

1 Like

Handsprayed multiple? At du lager flere av samme bilde? :flushed:

Det er mye kulere å kjøpe et verk som er håndsprayet enn “printet” ut.
Jeg liker stencil kunst og syntes ikke noe om at den blir digitalisert og printet ut som du sier i det antallet du vil. Da er det plakat/dekorasjon/pynt og faller helt igjennom for meg.

Det å se på et verk som er sprayet rett på arket, se høydeforskjeller på de forskjellige fargene, små uperfekte ting som gjerne kommer i prosessen, det er stencilkunst som er mer verdt å ha på vegg.
Og det trigger meg til å kjøpe fra en totalt ukjent kontra silketrykk fra en anerkjent.

Så som ny tror jeg at kanskje det er veien å gå?

12 Likes

Takk for god tilbakemelding :slightly_smiling_face: Det lar jo seg absolutt gjøre, tar jo vare på alle stencilene når jeg lager ett verk, veldig mye av jobben med å lage ett bilde ligger i stencilene :slightly_smiling_face: Men takk igjen, slike tilbakemeldinger jeg trenger. Går jo an å drive litt i begge retninger her. Noen liker å ha prints/silketrykk og noen liker som deg å ha det originalt.

1 Like

Alle vil egentlig ha orginaler, men økonomien sier ofte trykk :wink:

Ja stemmer det :slightly_smiling_face::+1:t2: Alltid mest attraktivt å ha orginalen :slightly_smiling_face::+1:t2:

Som ny kunstner er det viktig å huske på at markedet er svært begrenset. Å produsere trykk når markedet ikke finnes er kontraproduktivt og gjør lite annet enn å redusere verdien på det du produserer.

De færreste vil ha trykk av ukjente kunstnere på veggen. Begynn med originaler og skap et marked. Når originalene selger, så start med 3 eller 5 HF. Når de selger, så bygg videre. Trykk er i mine øyne først aktuelt når etterspørselen er såpass stor at originaler og HF ikke lenger dekker etterspørselen…

10 Likes

Du får «billige» lerret på chlas / Europris mfl. Vil sterkt anbefale dette fremfor tanken på print / trykk / spray på papir. Da er det også klart for vegg og kjøper slipper kostnad på noen tusen i rammekost. Din egen kost er da fremdeles relativ lav og du ser om det finnes kjøpere som liker og er interessert i å kjøpe hva du lager.

Skjønner, takk for gode tips​:slightly_smiling_face::+1:t2: Litt usikker hva du mener med HF :flushed: ? Hva er normalt å ta for ett originalt bilde ? Hva slags priser bør man legge seg på ?

HF står for ‘Hand finished’

Hvor mye koster en bil?
Spørsmålet ditt er ganske umulig å svare på. Navn, størrelse, medium (papir/kanvas), motiv mm avgjør hva du kan selge for, aller mest hva folk er villig til å betale. Anbefaler deg å lage noen medium størrelse lerret og forsøke å selge disse for feks 2000,- på Finn. du vil fort føle på om dette selger eller ikke. Du kan lage ett opplag på 10, starte med å spraye de 1-2-3 først og se om du får solgt disse. Får du solgt kan du spraye 4-5-6 osv.

2 Likes

Utrolig vanskelig å sette pris på eget arbeid(i dobbel forstand spør du meg). Som hobbymaler/tegner som meg legger jeg inn kost og gjerne et lite påslag. Har ikke tenkt å leve av dette og ingen ambisjoner om å vokse utover jungeltelegrafens tempo. Sett en pris du er trygg på. Start heller litt lavt og jobb deg sakte oppover om du ønsker å tjene noen kroner på arbeidet er mitt tips. Beste reklame er fornøyde eiere som anbefaler og sprer ordet i starten. Jobb med kvalitet fremfor kvantitet for øyet. Pøser du på med prints fra start er man over i interiørdesign og/eller plakatproduksjon.

2 Likes

:slightly_smiling_face: Okey :+1:t2:

Takk for svar :slightly_smiling_face: Skjønner. Mine orginaler er så langt sprayet på schoellerhammer G4 illustration board 72cmX51cm, med createx sine farger.

Ja enig, som ny i gamet så syns jeg det er veldig vanskelig å prise min egen kunst. I bunn og grunn så er det jo markede som bestemmer. Men jeg tenker det er greitt å gjøre som du sier med å ta det rolig no i starten. Bare gi ut bilder i rolig tempo og se hva slags respons det gir :+1:t2:

Akkurat ferdig med mitt nyeste bilde « HerO»

9 Likes