HammER Tråden

Ville anbefalt å prøve å få bildene ut til folk og ikke tenke profitt. Husk at alle starter et sted. Både Banksy og Dolk sine første trykk kostet under 500 kr ved release.

2 Likes

Det er sant :+1:t2: Viktigste også for min del er no å få kunsten min ut. Men jeg skal ta til meg flere av tipsene og tilbakemeldingene jeg har fått inne på denne tråden, setter stor pris på alle tips​:slightly_smiling_face:

Jeg er enig med det @alexanderG skriver ang. trykk. Det er litt latskap å ty til digitale trykketenikker når dette fint kunne gjøres som silketrykk eller andre teknikker. Vi selger en del digitaltrykk i galleriet, men det er gjerne når originalmotivet er for avansert til å gjenskapes på andre måter.

Skattemessig er det stor forskjell. All næringsomsetning er i utgangspunktet pålagt å kreve inn 25% ekstra i mva. men Merverdiavgiftsloven åpner for unntak. Salg av kunst er et av unntakene. Kunst er et farlig uttrykk for det er forskjell mellom hva Hvermansen definerer som kunst og hva Merverdiavgiftsloven definerer som kunst. Her er det Merverdiavgiftslovens definisjon som gjelder.

Merverdiavgiftsloven sier blant annet at fotokunst bare kan selges i opplag oppad til 30 for at det skal defineres som kunst, mens grafikk kan trykkes oppad til 300 stk. Kan noe defineres som kunst slipper man å legge på 25% mva. når det selges direkte fra kunstner eller kunstners mellommann (typisk galleri). Opplag over de to terskelverdien blir ikke definert som kunst og dermed vanlig mva-pliktig vare. Ordet “kunstner” er ikke definert i Merverdiavgiftsloven og kan være hvem som helst. Utdanning er urelevant i denne sammenheng.

Så kommer poenget med denne utgreiingen.

  • Tar du bilde av et kunstverk og skriver ut digital, evt fremkaller analogt, så regnes dette som fotokunst. Det er teknikken som benyttes for å produsere trykkeplaten som gjelder. Ved fotokunst er den digitale filen eller den analoge negativen som blir regnet som trykkeplate. Dermed er det ikke hva det taes bilde av men hvordan som teller. Det gjør at du bare kan lage opplag på 30 for å unngå mva. Lager du større opplag skal alle trykkene selges med 25% mva.
    Se Forskrift til merverdiavgiftsloven § 1-3-2.Kunstverk 2. ledd punkt c)
    Forskrift til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften) - Lovdata

Lager du derimot grafikk så kan du lage opptil 300 eksemplarer uten å legge på mva. Ja, du har ikke samme frihet som å kunne dele opp opplaget i flere trykkeomganger, men det er er definitivt verdt det både næringsmessig og også av de grunnene AlexanderG kommer med.

Hva er grafikk?
https://www.norske-grafikere.no/norske-grafikere/hva-er-grafikk/

1 Like

Jeg er enig i mye av det du skriver, men akkurat det med trykk er jeg uenig i. Hele gatekunstsjangeren er bygget opp på trykk og det har vært trykkene som har vært en viktig del av suksessformelen til dem som har nådd langt i dag. Trykk gjør at flere kan få ta seg råd til kunstnen. Jeg ville heller sagt at i startfasen så selger man trykkene råbillig og så tar man seg litt bedre betalt for originalarbeidene. Etter hvert kan man legge inn litt fortjeneste i trykkene.

2 Likes

Som kjøper er jeg egentlig litt enig med Gateprofeten her. En lite kjent kunstner som trykker opp et stort opplag pirrer ikke min kjøpslyst. Da fremstår det for meg litt plakataktig. Enig med at gatekunst og trykk hører sammen, men opplag bør ikke være for stort- og pris må gjenspeile at det er en ukjent kunstner tenker jeg.

1 Like

Du har selvfølgelig rett i å ha ditt syn på saken, men for en ung fersk kunstner handler det om å nå ut. Da blir det litt bakvendt at de første kundene skal ha helt eksklusive ting. Det er noe man kan prioritere etter hvert som kundekretsen øker. Det er både logisk og helt innenfor å selge rimelige trykk slik at flere får sjansen til å kjøpe kunsten. Da kan volumet gjøre opp for at inntjening pr. bilde er minimal.

Hei :slight_smile: Når du sier at opplaget ikke bør være for stort, hva er for stort ? Hvor mange opplag bør en legge seg på i starten?

Hvis man ser på de første trykkene til f.eks AFK så kom vel ikke de i mer en 30 stk. Større opplag kom vel etterhvert som han slo igjennom. Personlig tenker jeg dette er fornuftig som nykommer, for så øke opplag og versjoner etterhvert som man blir kjent.

Men Azidros som driver galleri og jobber med mange gatekunstnere fra Bergen har nok mer erfaring med hva som er riktig for en nykommer som skal opp og frem.

1 Like

Her er det nok mange meninger, men jeg er også tilhenger av at en artist bør ha en del originaler å vise til før man begir seg utpå å trykke opp. Som kjøper er det jo bedre å betale et par/noen tusenlapper for en original fremfor et billig trykk som igjen koster et par tusenlapper å ramme inn. De trykkene havner ofte i en mappe under sengen. Og det er jo ikke der de bør havne :slight_smile:

3 Likes

Mitt nyeste bilde “RHino” akkurat ferdig.

40 Likes

Orginal 40x60 canvas «Brotha»

8 Likes

Fint at folk deler her inne. Jeg lurer på hva som er motivasjonen bak kunsten din?

Hei :slight_smile: hva tenker du ? Hvor jeg vil med kunsten min? eller hva som får meg til å drive med dette ?

1 Like

Kult, men syntes “signaturen” din er litt vel dominerende.

:slightly_smiling_face: Skal forsøke å ta en mindre versjon av signaturen på neste bilde :slightly_smiling_face::+1:t2:

1 Like

Litt enig her, blir litt stor

1 Like

Nyeste bilde «Sista»

6 Likes

Synes su lager kule bilder,men hva er greien med å lage de så lik Dolk sine Teddy og Kitty Riot??
Ser jo absolutt ut som du har talentet i orden, så her mener jeg du må bruke fantasien litt mer.

2 Likes

Ja, hvor du vil med kunsten din og hva som driver deg? Trangen etter å skape noe nytt som ingen har sett før, eller penger? Ingen svar er feil i min verden :slight_smile:

1 Like

Hei :slightly_smiling_face: Takk :blush: Det er riktig at jeg har brukt 1 element fra Dolk sine bilder i Brotha og Sista bildene mine , men der stopper vel likheten kontra Dolk sine bilder ? Kunne sikkert som du sier være mer kreativ å lage min egen greie, men på disse bildene ble det no bare slik :slightly_smiling_face: En av de første bildene jeg lagde var Brotha bildet, bare mye simplere versjon.Så dette bildet var egentlig en reproduksjon av det bildet, i ettertid så ville jeg og lage ett i samme stilen bare med en jente, så da ble det Sista.

1 Like