Hjelp! Skade på trykk. What to do?

Hei,

Kjøpte 2 trykk av pøbel i desember. Bor i Trondheim og selger utenfor Oslo. En venn av meg som skulle til Trondheim tok med seg bildene fra selgeren. Tubene var godt teipet og alt lovet godt. Tubene har stått urørt hos meg til i dag da jeg skulle levere dem inn til innramming. Har ikke åpnet og kontrollert bildene før, da jeg ønsket at profesjonelle skulle gjøre dette, slik at det ble behandlet best mulig.

Når damen på galleriet ruller ut bildene ser vi flere striper og det som kan minne om fingermerker på bildene.

Kontakter selger meg en gang, og han påstår at bildene var i skikkelig stand da dem ble sendt fra han. Dette kunne han, så han anklaget meg for å måtte ha stått bak skadene. Forhørte meg på galleriet om dette var noe som var mulig å fikse, men fikk nei. Har nå kontaktet pøbel/galleriet hans for å høre om det er mulighet å gjøre noe med disse. Har ikke forhåpninger på det, men krysser fingrene og håper på det beste.

Jeg og kjøper skrev kjøpskontrakt på disse, men kan virke som han kanskje ikke vil møte meg på halvveien evt ta bildene tilbake og oppheve kjøpet. Da han mener dette er min feil eller han som fraktet bildene sin feil.

Noen tips til hvordan gå frem? Er snakk om litt penger, så tar imot alle råd. Foreslo å bruke Forbrukerrådet hvis vi ikke kom til noen enighet, men selger skjønner ikke hva dette skal hjelpe da han er «uskyldig».





1 Like


2 Likes

Fryktelig lei situasjon :face_with_raised_eyebrow:

Har selger gode foto av trykkene før de ble sendt? Eventuelt annonse? Disse merkene er jo ganske synlige og burde jo være mulig å se på forhånd hvis de eksisterte før de ble pakket… Eller er det grunn til å tro at de oppstod når de ble pakket?

2 Likes

Kan se ut som om de er rullet sammen uten silkepapir i mellom. Og at de har bevegd seg uavhengig av hverandre inne i tuben kanskje?

Annonsen fra Finn: Pøbel - Portrait of a pipe-smoking fisherman Red Edition | FINN.no

Da jeg kontaktet vedkommende i dag, så fikk jeg beskjed om at dette kunne ikke han ha gjort da han har håndtert trykk osv tidligere. Dette kunne han, så beskyldet meg eller han som fraktet bilsete på vegne av meg for å ha påført disse.

Kun bildet Pipesmoking fisherman hadde silketrykket på seg.

2 Likes

Godt mulig. Dette kan jeg ikke noe om, men kun red edition hadde silketrykk på seg. Selger var ganske bestemt på at han ikke kunne ha påført bildene dette når han pakket dem sammen, for han kunne «håndtere» trykk riktig. Veldig kjedelig situasjon å ha gledet seg til å få disse innrammet for så å se alle merkene :confused:

3 Likes

Ser ved en rask titt at ihvertfall to av strekene er på trykket i finn annonsen. Om de er på alle trykkene vet jeg ikke

2 Likes

Bildene skal ikke bli skadet så lenge de er pakket riktig. Hvis tuben var like hel og fin nå du mottok den, så ligger ansvaret på selger
Her må selger helt klart ordne opp.

1 Like

Når jeg selger kunst så tar jeg bilder av både verk og selve pakkeprosessen. Sørger for å ha detaljbilder av alle hjørner, kanter og av trykket. Dersom selger her har solgt masse kunst tidligere så burde dette være noe han også gjør.

1 Like

Jeg kan ikke si noe om fingermerkene, men de strekene har jeg sett så mange ganger i trykk av pøbel og dolk som har mye svart i seg. I de svarte områdene. Har fått beskjed fra noen hold at det har med tørkeprosessen og gjøre men usikker. Men synes det var utrolig mange av strekene. Vet at Marie Louise Lorentzen i Bergen hjalp en venn av meg med en slik skade, selv om hun ikke egentlig jobber med papir og trykk. Hun “fylte” de inn litt, og ble mye bedre, men ikke 100%.

4 Likes

Om du prøver veldig forsiktig med f.eks en hvit t-skjorte å stryke litt på en av disse strekene, skjer det noe med de da?

3 Likes

Kan se at skadene er der på Finn annonsen. Har redigert litt kjapt på bilde for å gjøre det litt enklere å se. Om du zoomer ser du det meste. Så her bør du kunne heve kjøpet!

2 Likes

Bare å ta kontakt og få selger til å ordne opp.

Trist at folk ikke kan ta vare på og behandle kunst skikkelig…

Annonsen (finn.no/283695679) sier dog ikke noe om tilstanden, så spørs det hva dere har konferert dere imellom før avtale (hva kjøpskontrakten deres sier).

2 Likes

Du får be vedkommende forklare hvorfor enkelte av strekene tydelig fremkommer i bildene på finn Pinkerton . Husk å ta screenshot etc av finn annonsen i tilfelle det skulle bli slettet.

1 Like

Tuben er like hel og fin. Selger mener dog at dette kan ikke han ha gjort da han “kan” håndtere kunst. Ramset opp alt han gjorde, hansker, la det flatt på et eget stort bord etc. Virker ikke som han er villig til å heve kjøpet, men sier vi må komme til en enighet. Hva det nå enn blir vet jeg ikke.

2 Likes

Takk for tipset. Kan godt hende jeg må ta kontakt med henne, evt høre om tips til om noen som kan se på dette. Virker ikke som selger vil oppheve kjøpet.

Har ikke forsøkt dette, men kontaktet Pøbel via instagram. Han gav meg et tips om å prøve en svart t-skjorte og stryke forsiktig i en retning. Ingen runde bevegelser. Så må nesten prøve dette, med mindre jeg får noen profesjonelle til å se på bildene. Tenkte å ringe ABCprinthouse i morgen og høre om dem kanskje har noen tips.

3 Likes

Har pakket noen 1000 trykk i løpet av mitt liv. Det er absolutt mulig å være uheldig når man ruller og derfor legger man silkepapir imellom. Spesielt svarte partier er sensitive mot skraper.

Det er ikke mulig at alle disse skadene oppsto i det trykkene ble rullet. Det er altfor mange og uregelmessige streker til det. Jeg antar at trykkene ble fraktet i tube eller fiksert mellom to papplater. Skadene har oppstått før eller etter pakking.

3 Likes

Takk for at du tok deg tid til å gjøre dette. Skadene kommer mye bedre frem, og har bare blitt verre kan det se ut som. Bildene som ble tatt i dag viser flere striper enn der. Selger virker ikke å være villig til å oppheve kjøpet, og mener det er meg eller han som fraktet bildene som står bak. Har hatt bildene stående urørt i tuben siden jeg fikk dem, for jeg ønsket at noen profesjonelle skulle ta dem ut når jeg skulle få dem innrammet. Dette tror han ikke helt på.

1 Like

Har prøvd. Selger er ganske sta og påstår at han har gjort alt etter boken. Spurte om dette kanskje kunne skjedd mens han rullet bildene sammen, men da fikk jeg blankt nei. Det var kun Red edition som hadde silkepapir på seg. Er helt ny på kunst, så spurte ikke så mye om tilstand på trykkene, står heller ikke nevnt i kjøpskontrakten. Dette er en bommert fra min uerfarne side. Ut fra det selger fortalte virket det som om bildene var i topp stand. I kjøpskontrakten står det at bildene ikke er brukt. Så rart at de har skade på seg