Hjelp! Skade på trykk. What to do?

Kun red edition hadde silketrykk på seg. Begge bildene ble fraktet i tube. Selger sier dette ikke er hans feil, og da blir det ord mot ord. Skulle ha kontrollert bildene da jeg mottok dem i desember, men har ikke håndtert dyr kunst tidligere, og ventet dermed til jeg skulle få disse rammet inn i dag.

Var han førstegangseier av verkene eller kjøpte han de av noen andre? Tidl eier kan evt også ha andre bilder. Veldig uheldig om dere ikke har kommunisert noe om tilstand. Du kan evt fremme et erstatningskrav, avslår han er dere i en tvist, da har du kanskje dekning via forsikring og kan rådføre deg med en advokat. Høres ikke ut som det ene verket har vært forsvarlig pakket iallefall om det manglet papir. Hjelper ikke hva han kan, spm er om hva han faktisk har gjort.

4 Likes

Uff, dette var kjedelig. Kunne du fått selger til å sende deg originalbildene/-foto brukt i annonsen, da de på Finn blir av dårlig kvalitet når man laster de opp der.

1 Like

Her må selger dokumentere tilstand fra før han pakket dem for å bevise at de var i god stand. Merkene kommer jo fram på finn annonsen, så dette er noe han må ordne opp i.

1 Like

Har du prøvd med en svart t-skjorte som Pøbel foreslo?

1 Like

Han burde få en endelig avklaring med selger før han går løs på trykkene selv.

3 Likes

Har ikke prøvd med t-skjorten enda, for har ikke kompetanse nok til å håndtere trykk, og vil ikke gjøre vondt verre. Skal dog innom ABCprintshouse i neste uke for å se om dem kanskje kan gjøre noe. Holder til i Trondheim, men må dra til stavanger

2 Likes

Selger mener han har gjort alt riktig, og er ikke åpen for oppheving av verken kjøp eller tilbakebetaling av en del av summen. I følge han selv prøver han å kontakte ulike gallerier og konservatorer for å høre om dette er noe som kan gjøres noe med. Dette er nok penger jeg selv må betale :confused:

1 Like

Har forsøkt å fått originalbildene nå siden dette oppsto, men har enda ikke fått disse tilsendt

Tror ikke jeg hadde giddet dette, gitt prisen på dette verket ville jeg kjørt saken som en tvist dersom selger nekter å heve kjøpet.

15 Likes

Helt enig. Ikke prøv å fikse ting selv, det kan bare gjøre det verre. Her bør du kjøre sak.

3 Likes

Når betalte du? Har du danske bank har du kanskje 30 dagers kjøpsforsikring også som kan dekke noe av det. Sørg for «tvist» drøft med forsikringsselskapet ditt og de dekker delvis en konsultasjon med advokat, så du får kunnskap om du har en god sak eller ikke, så evt meld inn til forliksrådet. Kan være lurt å få et tilsyn og vurdering av verkene hos et galleri ja/verdivurdering.

1 Like

Ikke for å være han negative, men er ikke kjøp via Finn typisk “as is”. Altså den tilstanden de er på bildene. Hvis de fraviker enormt fra det så kan man argumentere for at selger har vært uærlig, men fra hva jeg har skjønt er alle merker vist på bildene.

I tillegg er dette grunnen til at man skal åpne verk med en gang man får de. Hvis skaden dokumenteres i det man mottar arbeidet blir det en sak, men om skaden ikke dokumenteres før lenge etter er det vanskelig å si hvor skaden har oppstått.

10 Likes

Støtter 100% det @Gard skriver her :point_up_2:

Alltid viktig å spørre om tilstand og eventuelle skader.
Ved dyre kjøp, skriv kontrakt hvor tilstand er nevnt.
Åpne forsendelsen med en gang ved mottak, dette kan gjerne filmes eller dokumenteres på andre måter.

På Finn selges ofte ting «som det er». Har selger ikke nevnt noe om tilstand i annonsen må man ta dette som utgangspunktet, hvis man da ikke spesifikt spør. Sier selger at trykket er mint kunne du hatt en god sak her, spesielt hvis du har dokumentert måten du pakket ut verket på…

I dette tilfellet blir det litt ord mot ord?
Vet ikke om jeg hadde akseptert at noen kom måned(er) etter mottatt forsendelse for å klage om tilstand? Men som nevnt, man ser noen av merkene på bildene i annonsen. Litt spennende å høre om dere har kontrakt / snakket om tilstand før kjøpet ble gjennomført?

1 Like

Det er ikke så enket å se at trykket er skadet ved første øyekast. Bildene er tatt slik at det er veldig vanskelig å se. Det er kun når man ser bedre bilder av skadene at det er mulig å se på bildene som er fra finn annonsen tydelig har de samme skadene.

1 Like

Betalte 11/12-22, så er litt over 1 måned siden. Er jo bilder jeg ønsker å beholde, så vi får se hva trykkeriet sier i neste uken. Fikk ihvertfall beskjed om at de fortsatt hadde samme “svart maling” igjen, så det lyder da godt. Da blir det ihvertfall samme mailing som kommer på.

Det er forskjell fra merkene som er i finn annonsen og dem som faktisk var på bildet da jeg pakket disse ut. Har etterspurt å få original bildene, men vedkommende (som også er medlem her) ønsker ikke å gi dem ut pr nå, da han har blitt frarådet dette slik situasjonen er nå, og venter på svar om hvordan dette kan utbedres for Reperasjon. Ikke skjønner jeg grunnen for det. Har i tillegg tatt opp hvorfor ikke “In Cod we trust” er forsvarlig pakket inn da det ikke var silkepapir over trykket, dette er et spørsmål det virker som vedkommende ikke har lyst å svare på.

Burde absolutt ha åpnet og sjekket da jeg mottok disse, det ser jeg i etterkant, men slik situasjonen er, så hadde nok selger fraskrevet seg det ansvaret og beskyldt meg for å stå bak når disse ble rullet ut. At det måtte ha vært meg som har gjort noe galt. Grunnen til at disse ikke ble rullet ut og sjekket da jeg mottok disse var at jeg verken har hansker eller håndtert kunst tidligere. Ville ikke gjøre noe galt når jeg rullet de ut, evt rulle de sammen igjen. Derfor tok det litt tid før dette ble gjort hos et galleri.

I bunn og grunn er dette bilder jeg har lyst å beholde så lenge det er mulighet å få dem reparert. Skjønner at dem aldri kan bli 100%, men betydelig bedring håper jeg er mulig.

Det positive er av selger ønsker å hjelpe til, og har selv sendt bildene jeg tok videre til konservator i Oslo. Han har i tillegg kontaktet gallerier her i trondheim for utbedring for å gjøre det lettere og nærmere for meg. Det jeg ikke synes er rettferdig oppi det hele er at vedkommende avskriver seg alt ansvar når det kommer til innpakking av bildene og mener dette er gjort på en forsvarlig måte. Dog hadde kun det ene trykket silkepapir over seg, noe jeg har fått forklart ikke er forsvarlig innpakking. Har prøvd å si at det kunne skjedd ved et uhell (uten at han var klar over det) når disse er blitt rullet sammen igjen og lagt i rørene. Dette avviser han på det sterkeste.

Selger skriver i kjøpskontrakten at disse bildene aldri er blitt brukt. Så tilstanden bør jo være deretter. Ja det kan visst komme merker på de sorte partiene, da disse er svært sensitive, men bildene fra annonsen og dem jeg rullet ut er som natt og dag.

Har forståelse for at det sitter langt inne å godta når det trossalt tok 1 måned før disse ble åpnet og sjekket etter jeg mottok dem. Det handler rett og slett om uvitenhet fra min side, da jeg verken har hansker eller kompetanse nok til å håndtere slike trykk. Dette er min feil, og ja jeg har absolutt lært. Uansett hadde jeg åpnet disse samme dag, og tatt det der og da, hadde han nok fortsatt stått på sitt og sagt at han ikke har gjort noe galt. Jeg fortalte at all tape var fortsatt intakt over lokkene og rundt tubene, men fikk da beskjed om at jeg kunne ha satt på ny tape.

Igjen, dette er bilder jeg ønsker å beholde og håper disse er mulig å fikse. Positivt at selger er villig til å komme til en løsninger i form av å kontakte gallerier og konservatorer for utbedring av situasjonen. Det som er negativt her er at han avskriver seg alt mulig ansvar, selv om dette 100% er skjedd ved uhell uten at han var klar over det. Min oppfatning er at selger er seriøs, og dette er en kjip situasjon for meg. betalte trossalt ganske mye for disse, og mer må jeg sannsynlig ut med for å få dem reparert.

Kort oppsummert:

Skal innom ABCprinthouse i neste uke for å se om dem ikke kan hjelpe meg :slight_smile: Er en tungvint prosess, men slik situasjonen er nå er dette eneste mulighet.

Håper på det beste :slight_smile:

Skjønner dette er en veldig kjedelig situasjon.
Det at bildene ikke er brukt/rammet inn betyr jo ikke at de er i perfekt tilstand(selger har her lurt seg litt unna i kontrakten). Uansett mener jeg han har ansvaret da de ikke virker riktig pakket inn, og bildene «lyver» litt.

Jarle på ABCprinthouse er fantastisk flink og serviceinnstilt, får håpe de kan hjelpe deg.

Veldig kjedelig når du som «ny» må få så dyr lærepenge, masse lykke til.