Hjelp! Skade på trykk. What to do?

Om dette er det riktige trykket så har jeg tatt opp lyset i bildet, da kommer merkene bedre til syne. Dette er jo sort på matt papir, da er det lett å skjule slike merker med å dra opp kontrasten eller dempe lyset i motivet. Så min justering av lys er bare for å markere lettere hvor ripene finnes.
Om du ser på den hvite flaten i bildet, så er det annonserte bildet grått i den hvite flaten, noe som viser at bildet er lett undereksponert, dette gir det sorte gode levekår med høy kontrast. Da ser man ikke like lett slike skader.

13 Likes

Og her har jeg tatt annonsebildet (originalen) og lagt inn kurven for eksponeringen. Denne kurven har helt svart i venstre side (verdi 0) og helt hvitt i høyre side (verdi 255). Men denne eksponeringen har et stykke igjen på den hvite siden. Hadde bildet vært riktig eksponert ville kurven ha strukket seg helt ut til høyre på skalaen. Den mangler 8%. Det beviser en undereksponering av annonse-bildet, noe som vil gjøre det vanskelig å oppdage den type feil som det her er snakk om på et fotografi av verket.

26 Likes

Kunstveggen med Tage i spissen på vei til retten!

Liten oppdatering:

Har sendt selger 1 ukes frist på å heve kjøpet. Har vært mye frem og tilbake den siste tiden. Har forsøkt å få på plass en/flere løsning(er) før trykket evt må inn til en konservator, men selger bare utsetter og utsetter.

Forslag har vært som følgende:

  • Hvem tar det økonomiske ansvaret ved konservator?
    • Hvis trykket får en verdiforringelse etter konservator har restaurert dette, vil mulig verditapet bli tilbakebetalt?
  • Opphev kjøpet,- hvis trykkene blir tilfredstillende etter konservator har restaurert bildene, så kan jeg kjøpe tilbake til avtalt pris evt selger kan legge dem ut for salg igjen.

Har også bedt selger om å komme med innspill her uten ha kommet noen vei.

Så vi får se hva kommende uke bringer.

2 Likes

Jeg synes du er altfor snill og altfor tolmodig.
Dersom selger ikke vil heve kjøpet hadde jeg tatt saken videre til forliksråd eller hvem det er som tar seg av slike tvister. Du har en ekstrem god sak så jeg ville heller fokusert på det enn å “hjelpe” selger med å fikse bildene. Jeg forstår at du ønsker disse bildene, men det bør være mulig å få tak i noen som ikke har alt dette ekstra arbeidet og usikkerheten med på kjøpet.
Men det er nå bare min mening.

4 Likes

Går til forliksrådet hvis ikke. Det var anbefalt å sende selger en skriftlig advarsel på forhånd og gi en tidsfrist. Dette ble gjort i dag :slight_smile: har også hentet inn nødvendig dokumentasjon fra bl.a galleri som rullet ut trykkene første gang :slight_smile: Ble lei av hele tiden prøve å finne en løsning, så nå vil jeg bare heve kjøpet

31 Likes

Hvordan gikk det?

7 Likes

Noe nytt @Tage?

2 Likes

Fra å være veldig «på», ble det helt tyst…? Hva skjedde egentlig her?
Litt «teit» å involvere hele Kunstveggen for så å ikke si et pip om hva enden på sagaen ble…?

Tipper det tar x-antall uker å få svar fra Forliksrådet, og når man først også venter på svar fra selgeren så vil nok dette ta tid. Men ja, hadde vært interresant å fått vite hvordan det går med prosessen.

Kommer med en oppdatering iløpet av natten. Ting tar tid, derfor har det vært stille fra denne fronten.

4 Likes

Dette tar mye lenger tid enn jeg ønsker. Kravet om heving kom jeg ingen vei med, men jeg og selger har kommet til en enighet om at bildene skal bli rettet. Selger er villig til å betale for skader/merker som var på bildene da han sendte dem fra seg, og har erkjent nå at han viste om dem. Andre skader/merker som har kommet i ettertid som han mener jeg står bak ønsker han ikke å betale for. Litt rart med tanke på at disse ble pakket ut for første gang hos galleriet. Har dokumentasjon på dette, men i følge selger synes han det hele virker iscenesatt mellom meg og galleriets ansatt. Har forsåvidt fortsatt ikke svart på det at det ene bildet ikke var forsvarlig pakket inn. Har bedt om de originale bildene som ble tatt for å kunne gå grundig igjennom disse for å se hvilke skader/merker som evt skjuler seg siden Finn komprimerer kvaliteten på bildene som blir opplastet. Til nå har selger ikke vært villig til å sende disse til meg digitalt.

Kunne forklart mer detaljert hvorfor ting er blitt som dem er blitt, men siden jeg er i en dialog med selger, så velger jeg å avvente litt for å se hvordan det går. Når det er sagt begynner min tålmodighet å bli rimelig tynn, og kommer vi ingen vei så blir det full oppdatering her fra A til Å. Har til nå valgt å ikke navngi selger da han har hatt flere topp stillinger i ulike firmaer og er lett søkbar. Som han sier selv har han et rykte å ivareta, så spennende å se hvor mye han bryr seg om ryktet sitt.

14 Likes

What. A. Shit. Show. Takk for oppdateringen OP. Om ikke annet er denne tråden en god motivasjon for å droppe trykk og heller gå for originaler…

2 Likes

Andreas Hoel har allerede ødelagt ryktet sitt.

Det er for sent å gjøre noe med det nå :blush:

13 Likes

Bryr han seg om ryktet/navnet sitt, så strekker han seg lengre enn det du forklarer ovenfor. Masse lykke til med videre prosess!

2 Likes

Fikk Danny Larsen «As the night lifts» i forrige uke.

Oppdaget denne blå dotten på den ene siden av trykket. Har sendt mail til Redhouse om det, men har enda ikke fått svar.

Hva synes dere om dotten? For sjenerende? Overkommelig? Først ble jeg irritert, men så tenker jeg litt «kjipt, men ikke verdens undergang kanskje?».

Men samtidig så har man jo betalt 14k for den, så den bør jo komme i best mulig tilstand.
Både for meg nå og for eventuelt videresalg i fremtiden (kommer neppe til å selge den siden jeg har siklet på denne lenge).
Det må jo være et generelt utgangspunkt for kunst kjøpt av galleri.

1 Like

Kan jo også sees på som ‘handfinishing’ :wink: Jeg har et Mehdi-trykk med mange slike dotter samt anmerkninger fra kunstneren - ble solgt som ‘working proof’. Problemet med ditt trykk er vel at det merket var utilsiktet så jeg skjønner bekymringen. Om galleriet / kunstner svarer deg at dette er trykksverte og kan anses som en del av verket ville jeg vært ok med det. Kan godt hende de tilbyr deg erstatningstrykk også for alt jeg vet.

1 Like

Jeg godtar ikke skader/feil. Jeg hadde irritert meg veldig. Når man kjøper noe nytt, bør man kunne forvente at det leveres plettfritt

4 Likes

Fikk svar;

«Hope you are well and thank you for confirming that ‘As The Night Lifts’ has safely been received.

The background for the artwork is painted by Danny by hand with an acrylic wash. This makes each print in the edition unique and an original in its own right. Every artwork is approved by Danny prior to signing, each image has unique characteristics and the paint in the margin is a feature of this. I hope this helps»

3 Likes

Tolker reaksjonen her inne at svaret fra Redhouse var ryddig og okey?