Hjelp! Skade på trykk. What to do?

Har det vært noe utvikling her? Har selger tatt til fornuft?

Ingen utvikling enda. Skal innom ABCprinthouse på lørdagen for å høre om det er noe dem evt kan gjøre. :man_shrugging: men håper fortsatt på det beste, så vi får se.

Denne saken har gjort meg ennu mere sikker på å holde meg unna Finn, den blå avis og lignende steder.
Kjøper alltid fra seriøse auktionshus, gallerier eller direkte fra kunstneren.
Her er det en selger som har klart å kvitte seg meg ødelagte serigrafier på et ev de mest uredelige metodene jeg har hørt om. Serigrafier er den grafiske teknikken som er vanskeligst å rette opp skader på av en konservator i ettertid. Her har jeg alt medfølelse med @Tage som har kommet opp i denne håpløse situasjonen. Og til selger som jeg forstår er på forumet ta tilbake trykkene og betal tilbake kjøpesummen - det er slike personer som skader bransjens rykte.

21 Likes

Dette var virkelig en dyr lærepenge. Kjedelig å høre at denne type trykk er vanskeligst å rette opp skader på, men har ingen andre valg enn å gi det et forsøk. Skal innom trykkeriet på lørdagen, så håper på noen positive tilbakemeldinger her, hvis ikke så må disse gå videre til en konservator. Hva dette kommer evt kommer til å koste vet jeg ikke, men forhåpentligvis blir det ikke for dyrt. Som jeg har skrevet tidligere, er jo dette trykk jeg gjerne vil beholde, hvis det er mulighet å få dem i tilfredstillende stand. Håper det er en konservator som kan litt “magi”. Oppheving av kjøp og evt tilbakebetaling av verditap virker å være uaktuelt for selger. Så da blir dette de beste alternativene jeg har.

Å fikse 2 trykk koster deg nok fort 4-6.000,- per trykk. Gjort det 2-3 ganger nå siste par årene og lander på øvre del av estimatet hver gang. Det skal sies at da var det å ta ut av rammen også .

1 Like

Var faktisk billigere enn jeg trodde. Har sett på litt restaurasjoner på nettet, og det er jo litt av en jobb. Har du hatt tilfredsstillende resultater på de verkene som har blitt fikset? Og har dem vært serigrafier som Julia skriver er av den vanskeligste typen? :slight_smile:

ja, hadde 1 Dolk som hadde “fall-merker” på enden, ingenting etterpå. Hadde også en MW butterfly med merker i papir samt merker i fargene etter knust glass. så ingenting av det i ettertid. Tok litt tid, men verdt det

Jeg ville så absolutt nektet denne situasjonen! Få pengene tilbake, ha litt is i magen og legg ut «ønskes kjøpt» -annonse på verkene du vil ha. Du burde fint få disse til prisen selger har tatt!

Helt forkastelig at ikke selger ordner opp her, hadde aldri godtatt dette.

Håper du gir han en vurdering slik at andre aldri handler fra sånne personer!

8 Likes

Helt enig med MaWeBra. Veldig viktig at slike tilbakemeldinger gis i rating på Finn. Dette er jo skrekken å komme borti.

1 Like

Her synes jeg du er litt for grei med selger. Det er ikke sånn at man bare kan si at det er uaktuelt, du kan jo faktisk bevise at han har solgt en skadet vare uten å opplyse om det (ref bildene fra annonsen). Synes det er på grensen til feigt av deg å ikke ta den kampen. De trykkende får du helt garantert tak i senere. Så kan heller selger utbedre dem og deretter selge dem med tydelig merking om at de har vært skadet også restaurert. Prisen blir garantert lavere når dette er tilfelle.

Du sier nå at de uansett skal på vegg, og det er selvsagt strålende, men det kan jo endre seg en gang i fremtiden. Skal du selge dem da vil du måtte opplyse om de skadene som har vært, og jeg er ganske sikker på at du da får mindre for dem enn om de hadde vært mint.

Så jeg synes du bør ta kampen, den slags oppførsel som selger viser her er ødeleggende for alle og gjør at behovet for fordyrende mellomledd ikke forsvinner.

13 Likes

Er i samtale med advokat om hvordan vi kan gå frem videre hvis det ikke blir en ordning etter møtet med trykkeriet på lørdag.

@OleChristian vanskelig å gi tilbakemelding på Finn ved kjøp når selger ikke har gitt en vurdering. Hadde selger ordnet opp i dette, så hadde tilbakemeldingene vært strålende, men vi får se hva som skjer.

Mye fjas i denne tråden… er jo svindel, så hadde tatt kontakt med Finn kundeservice. Sjekk opp om du har noe via forsikringsselskapet ditt om de dekker opp til 100k med tvistesaker. Kjør sak mot selger i forliksrådet og stå på prinsippene dine før det blir en rettssak. Lykke til.

7 Likes

Jeg mener dette er en selger alle burde holde seg unna i fremtiden. Måten han sender trykk på også er jo uansvarlig som bare det!

Jeg har navn til selger å legger det gjerne ut her om det er greit, jeg tenker det er godt å vite for flere om hvem denne selgeren er? Mulig jeg som overdriver litt, men jeg føler dette er svindel på en måte.

7 Likes

100%!
Vil gjerne vite hvem jeg ikke skal handle fra.

Skal vi være helt fair syns jeg selger skal få en «siste» sjanse til å oppheve kjøpet? Han er jo tydeligvis bruker her, og leser vel dette? Hvis han ikke kontakter kjøper og ordner opp asap syns jeg han skal eksponeres som svindler.

4 Likes

Synes i grunn selger har fått mer enn nok av muligheter til å rette opp i ting, uten å virke veldig ydmyk - gitt at informasjonen kjøper har delt her i tråden stemmer.
Når man nekter sende fra seg originalfiler av bildene til annonsen osv lukter det humbug lang vei.

Men for all del, jeg håper selvsagt selgeren angrer og gjør alt han kan for å rette opp igjen, slik at saken får en «god» slutt.

Det er like fullt svindel, om alt stemmer. Og jeg kommer til å styre unna samtlige «Finn-brukere» fra Gran så lenge vi ikke vet hvem det er.

3 Likes

Tipper KV må slette navnet pga GDPR regler, men folk kan jo sende deg pm og få navn der. Helt enig at dette er en person alle må holde seg unna.

Det er nok en misforståelse, slik jeg forstår det.

«GDPR står for General Data Protection Regulation (GDPR), og er et lovverk vedtatt av EU med formål å styrke alle EU-borgeres personvern. GDPR pålegger eiere av persondata (virksomheter) å håndtere disse data på visse måter, og den pålegger systemleverandører å tilrettelegge sine systemer slik at håndtering av data kan skje i henhold til regelverket.»

Mao betyr det hvordan Kunstveggen oppbevarer våre persondata slik at de oppbevares på en trygg måte slik at de ikke kommer på avveie.

Navnet på selger er offentlig i og med at han har bekreftet identitet hos Finn.

Alle kan sende ham en melding via hans egen annonse på Finn og Andreas H. bekrefter da sin egen identitet via sin annonse.

25 Likes

Den er grei, da vet hvertfall alle navnet hans. The cat is out of the bag.

1 Like

Bare så det er sagt, så ønsker jeg ikke å henge ut selger her, da jeg håper at vi kommer til en enighet til slutt.

Synes selv dette er på grensen til svindel, men har flere muligheter å gå før jeg evt velger å navngi ham.

Har fått noen spørsmål om hva selgeren heter, men har ikke gitt ut dette da det kan føre til at selger setter seg enda mer på bakbeina. De som har vært i kontakt med selger angående trykkene har navnet hans, og om de velger å dele navnet hans seg mellom er deres sak.

5 Likes

Dette er ikke på kanten til svindel! Dette er svindel!

Hvordan gikk det i går?

3 Likes