Hjelp! Skade på trykk. What to do?

Kjedelig sak.
Og jeg føler med deg, med tanke på skuffelsen over i ettertid å måtte gå igjennom all “hassle” en handel av såpass flotte verk medfører.

Påstandene om tilstand og pakking etc satt til side; - ut fra det jeg ser, er dette veldig reparerbart. En konservator ordner dette raskt og enkelt, uten stor kostnad.
Her er selvsagt alt relativt, men gitt verdien på verkene, snakker vi om små beløp.

Jeg har selv svippet innom “konservatorsjappa” for litt service av et par verk. Du vil bli overrasket over de resultater som leveres. Overflatebehandling som dypere rift/bretter; - dette fikses.
En fair deal med selger bør tilsi at vedkommende kompenserer deg for reparasjon/konservatorkostnad.

Og det virker ut fra hva du skriver at selger er villig til å gå den veien.

Skal jeg anta du har betalt en relativt god markedspris for bildene, vil jeg tro selger tross alt sitter igjen med en pen sum for disse. Ut fra det bør vedkommende ha rom for å gi deg litt kompensasjon for tort og svie og alt hassle du tross alt har gjennomgått, utover konservatorkostnaden.
Selger vet nok utmerket godt at han/hun sitter på et visst ansvar her, og smaker nok på det.
Med den bismak saken fortjener.

Å kjøre jus og advokattid, medfører bare ekstra kostnader for deg, og bringer ikke saken noe videre. Annet enn at konfliktnivået bare øker og frontene blir steilere.

Det er nok ikke - praktisk sett - annen løsning enn at selgers samvittighet og redelighet (og risiko for omdømmetap) er det som løser dette.
Jeg legger til grunn at å heve kjøpet, ikke er et realistisk/ønsket alternativ. Både med bakgrunn i bildene fra Finn-annonnsen (til tross for at de virker å ikke samsvare helt med bildene av verkene etter at du mottok dem, og et kan hende litt finurlig språkvalg i salgsannonsen), men kanskje særlig med bakgrunn i den tid det tok før du selv sjekket bildene ved mottak.

Kjip sits, men fiksbart.
Behold bildene, få de fikset hos konservator, og jeg tenker selgers bidrag i form av kostnadsdekning løser saken.

10 Likes

Jeg er jo litt nysgjerrig på hvem som har frarådet selger dette, og hvorfor? Det lyser jo at han tydeligvis har en dårlig sak…

Uansett kjipt også for deg, at dette er ditt første møte med kunstkjøp.
Håper ting løser seg på best måte for deg.

Slik selger forklarer det slik.
“Det er stor forskjell på bilder i fra jeg hadde trykkene og nå. Grunnen til at jeg ikke sender de er at det da blir enda en mulighet for deg å påvirke i en retning du ønsker. Du har sett bildene når du kjøpte trykkene.”.

1 Like

Vil i utgangspunktet beholde disse ja og håper det er mulig å utbedre dem. Er selv fra lofoten, så å ha disse på veggen hadde vært utrolig gøy. Selger ønsker ikke noen form for oppheving eller erstatning den forringe verdien på trykkene. Så den veien kommer jeg ikke noen sted med.

1 Like

Ønsker å beholde trykkene hvis det er mulig å utbedre dem i tilfredstillene stand, problemet er at selger ikke vil inngå noen form for avtale før etter trykkene er blitt sjekket av trykkeriet. Kompensasjon for forringing virker å være helt utelukkende. Foreslo å skrive en kontrakt i løpet av uken, og han kunne komme med innspill slik at vi begge ble fornøyd. Dette var uaktuelt.

Slik han sier det, så har han forhørt seg juridisk og med personer som kan dette med trykk. Som han sier, så tror heller ikke dem at jeg har avventet med å rulle ut bildene før jeg skulle få disse innrammet. Merkene på bildene gikk i flere retninger, så dette kunne visst ikke skjedd ved sammenrulling eller frakt. Dette vet jeg dessverre alt for lite om. eneste jeg vet er at jeg ikke har rullet ut bildene, før jeg tok dem med til galleriet for innramming.

Han ønsker ikke å gi fra seg bildene, og begrunner det slik:
“Grunnen til at jeg ikke sender de er at det da blir enda en mulighet for deg å påvirke i en retning du ønsker. Du har sett bildene når du kjøpte trykkene.”.

Dumt av meg å ikke ta screenshot av “in cod we trust” annonsen fra finn, da alt gikk gjennom Pipesmokeing fisherman annonsen, og vi ordnet på en måte en pakkedeal for de to. Fikk kun lagret den ene, og den andre vil han ikke utgi.

Selger leser det jeg skriver her, og har blitt fortalt at det jeg driver med er bare en forestilling. Har oppfordret selger til å skrive sin side, men enda har han ikke vært på banen.

Synes dette er svært vanskelig da jeg bare er en helt vanlig mann i gaten uten spesielt store ressurser, mens han har topp jobb og har fult av folk under seg som han kan rådføre seg med. Ja det er kanskje dumt å forhøre seg på et forum på nettet, men når man er usikker og befinner seg i en kjip situasjon, så blir dette det beste ut av situasjonen. Har fått mange gode råd, så noe positivt har det kommet ut av dette.

Veldig kjedelig og trist sak. Mye “hassle” som førstegangs kjøper av kunst.

Godt å høre at dette er reparerbart ut, og håper virkelig dette selv da jeg ønsker å beholde trykkene hvis de kan bli reparert til tilfredstillende tilstand. Betalte ganske mye for disse, så kjedelig å måtte ut med mye større konstant for Reperasjoner hvis dette forringer verdien uansett.

Har forsøkt å komme til en fair deal med selger, men han ønsker ikke å uttale seg om noe før trykkene har vært innom trykkeriet. Har fått noen råd om at dette bør være avtalt på forhånd, slik av vi begge kan være fornøyd med sluttresultatet av hele situasjonen. Dette ønsker ikke selger.

Kompensasjon virker å være helt utelukkende, da selger fraskriver seg absolutt alt ansvar når det kommer til innpakking av bildene. Føler ingen ansvar.

Heving av kjøpet er også helt utelukkende av samme grunn som kompensasjonen. Har kun den ene finn-annonsen da han ikke ønsker å utlevere den andre. All kommunikasjon gikk gjennom den ene. Ei ønsker han heller ikke å utlevere originalbildene da han mener dette er en ny mulighet påvirke retningen jeg ønsker.

Veldig kjip situasjon, men godt å høre dette er fiksbart. Jeg ønsker såklart å beholde bildene hvis det er mulig å fikse dem, men synes virkelig ikke det er greit at han avskriver seg absolutt alt ansvaret. Da det viser seg at det ene bildet ikke var forsvarlig innpakket i utgangspunktet.

Hvis noen har vært i kontakt med vedkommende på finn angående “in cod we trust” annonsen, hadde jeg satt stor pris på om du kunne ha sende meg linken til denne da selger ikke ønsker å gi den til meg. Bildet befant seg på “Gran”

Min første tanke er jo at alt ikkje er som det skal når han ikkje ønsker å dele bildet av trykket som er brukt i annonsen, men han kan no ha andre grunner også.

2 Likes

Denne?

5 Likes

Stemmer :slight_smile:

2 Likes

De største merkene vises jo i annonsen på ICWT også. Her er det helt klart selger som ikke har opplyst godt nok om skader før salg.

4 Likes

Blir helt paff av at en som selv mener han kan «gamet» med kunst ikke kommer på banen og fikser opp i dette? Hvis ting er som forklart av kjøper har selger ingen ting å komme med her.
Redd ditt eget omdømme og fiks opp i ting som ikke er gjort skikkelig!!

5 Likes

Er fyren du har kjøpt trykkene av (beklager uttrykket) Helt idiot!?
Skadene han hevder du eller transportør har påført dem er jo beviselig når de var i selger sin besittelse. Eller er det slik at du har sendt han bilder som han har oppdatert finn.no annonsene med i ettertid?

Er overrasket over hvor laidback enkelte er over situasjonen. Her har man kjøpt 2 trykk for 149.000.- (sikkert med litt kvantumsrabatt), med store skader og dette skal man bare akseptere?

Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg satt hardt mot hardt. Hadde vedkommende vært litt mer ydmyk, lagt seg flat og tilbudt å betale for utbedring, kompensert for eventuell verdiforringelse samt tatt en eventuell risiko for utbedring ville saken stilt seg annerledes.

Registrerer at selger har bruker på forumet. Håper man kan gjøre en innsats for å få han utestengt.

9 Likes

Det er på grunn av sånt som det her at man betaler premium på auksjon eller fra gallerier. Har veldig sympati for kjøper her. Virker som han strekker seg i alle retninger for å finne en løsning, mens selger virker som en… ja.

Det finnes som regel to sider av en sak, men likevel. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe fra selgere fra Gran. Det er i alle fall helt sikkert.

Skulle vært noe indrejustis i kunstmiljøet som ordnet dette på en smidig måte. Går ikke det, så håper jeg du lager så mye trøbbel som mulig for vedkommende slik at det ikke frister å huzzle folk igjen.

Lykke til!

3 Likes

Hvis selger er på dette forumet bør hen ordne opp - Norge er et lite land, og ryktet ditt er det viktigste du har!

Ta tilbake trykkene (tilbakebetal kjøper), utbedre dem (og dekk kostnaden) og om kjøper er fornøyd med resultatet av arbeidet til papirkonservator han kjøper få muligheten til å kjøpe dem tilbake til avtalt pris!

45 Likes

Uten å være helt oppdatert på alle Pøbelpriser virker det som selger har gjort et meget bra salg hvis ikke rabatten ikke er vesentlig. (Ser det ligger en Pipesmoker - Mail ed. på Finn til 40’) Mener derfor at han skulle vært ekstra på tilbudssiden for å rette opp i situasjonen.

Synes også kjøper har en del kort på hånda her:

  • Trykkene var skadet fra før uten å opplyse om det.
  • Et av trykkene er ikke forsvarlig pakket da det mangler silkepapir.
  • Argumentet med at selger ikke vil sende over bildene for da får kjøper flere argumenter for sin sak framstår for meg som selger har urent mel i posen. En selger som ønsker å finne en balansert løsning og opprettholde omdømmet sitt skulle ikke ha noe problem med å sende bildene.

Synes Gulosten sin løsning virker som en grei løsning sånn saken er presentert.

12 Likes

Enig! Lett å se av begge annonsene at begge trykkene var skadet før kjøper mottok dem.

Bildene i annonsen viser at begge trykkene holdes flatt ved hjelp av bøker. Det forteller meg at trykkene sannsynligvis har vært oppbevart sammenrullet i tuben.

Vil tro noen av skadene/stripene har oppstått som et resultat av gjentatte «tvungene» utrullinger av trykkene (uten hansker) hvor negler og fettete fingre har fått herje fritt…

«Skjulte profiler» på Finn med lite/defus informasjon om salgsobjektet holder jeg meg langt unna. Dette er et godt eksempel på hvorfor.

Lykke til med prosessen. Håper det ordner seg :crossed_fingers:t2:

5 Likes

Er greit med merker på bildet i Finn annonsen.

Husk og lagre alt der før den slettes!

2 Likes

Veldig synd! Fulgt saken litt nå og dette er utrolig trist at selger ikke vil hjelpe til! Jeg var selv i kontakt for å kanskje kjøpe trykket ( Fisherman Red ). Jeg har lagret navnet på selger og vil aldri handle fra denne personen noen gang med så dårlig oppfølging, håper virkelig det ordner seg for deg!

Lykke til videre i saken!

6 Likes

Løsningen til @Gulosten og @Mist kunne vært noe, og har selv foreslått lignende til selger. Er jo som sagt trykk jeg ønsker å beholde hvis det er mulig å utbedre dem. Ser jo at folk skriver at disse er mulig å fikse, i hvert fall til en viss grad, så det lover godt. Frustrerende og kjedelig situasjon å være i, i og med at selger fraskriver seg alt ansvaret, MEN håper det løser seg på et eller annet vis til slutt :sweat_smile:

Bildene fra finn annonsen, bare gjort lysere. Litt forskjell er det.


1 Like