Hva betyr tilstand for deg?

Noen betalte faktisk 4000kr for dette også:
https://www.ebay.com/itm/Sandra-Chevrier-A-Women-of-a-thousand-faces-minor-damage-2015-80-80/143600140464?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Stemmer denne påstanden selger kommer med?
“Dette verket har noen skjønnhetsmerker fra orginalt av som gir det høyere verdi.”

Høres ut som et dårlig salgstriks som kanskje selgeren her selv fikk servert når h*n kjøpte bildet i sin tid. Vil selv si at de merkene der var såpass sjenerende at de senker verdien ganske betydelig på trykket.

5 Likes

Dummeste jeg har lest :joy: Såpass store skader trekker verdien markant ned…

5 Likes

Hvor mye man aksepterer av skjønnhetsfeil eventuelt alvorlige skader, bør ha en sammenheng med hvor sjeldent og gammel et kunstverk er. Kjøper man et giclee av Sandra Chevrier, som kan skaffes til enhver tid, bør ingen skader aksepteres i det hele tatt, da det vil redusere verdien helt ned i 0. Kjøper man en 130 år gammel radering av Edvard Munch, må man nesten alltid regne med gulning, små knekker og kanskje til og med flekker, uten av kunstverket blir veldig billig av den grunn. Årsaken er er selvsagt at det ikke finnes mye tilgjengelig på markedet av kunstverk som dette.

10 Likes

Kom over denne tråden her fra tidligere diskusjoner her på forumet :slight_smile:

Ned i 0? Dette medfører nok ikke riktighet. “Mint” begrepet er ofte misbrukt også, near mint og excellent er ofte mer riktig vil jeg tro. Synlige skader, veldig generelt sagt, medfører gjerne et verditap på omkring 20%. Men så avhenger det selvsagt av omfanget, og om de kan forbedres etc. Flere og større skader, mindre verdi. Uansett, jeg kjøper lett alle Sandra Chevrier trykk med skader til kroner 0. Selger betaler frakt! :crossed_fingers:

5 Likes

Jeg tror veldig, veldig få seriøse personer vil bruke penger på å restaurere og påkoste innramming av et masseprodusert printertrykk, når et feilfritt eksemplar kan skaffes for lavere pris enn innrammingskostnaden. Prosentvis trekk for skader på kunst av fra før lav verdi gir dermed ikke mening. Om ditt formål bare er å øke lagerbeholdningen av uinnrammet Chevrier, så er det selvsagt en annen sak. Knekker i trykkpapir som er så alvorlige at fibrene er brutt, kan heller ikke repareres 100 prosent av en konservator, og særlig ikke hvis det er en glatt overflate, som på silketrykk.

1 Like

Hvilke giclee trykk av Sandra Chevrier får man uten skader til ca.3-4k? Er heller ikke alltid en nødvendighet eller riktig å restaurere. Mange rammer inn kunst som koster mindre enn rammen. La oss si et Sandra trykk koster 7k, jeg tror likevel mange vil betale 2000kr om det har skader. Formålet ville selvsagt vært å selge, og motbevise påstanden om at jeg får mer enn kr.0 for trykk med skader. Min mening er at skader har en signifikant betydning for verdi, men det tar aldri all verdi vekk. Det vil alltid være et prosentvis trekk, uansett hvor stort det er, så det er nok det eneste som gir mening :slight_smile:

Jeg kunne kjøpt ett Chevrier trykk som var ett på små riper i til min mor i gave, men ville aldri kjøpt noe slikt til meg selv.
Grunnet at hun ikke er interessert i kunst, men det er jeg.
Ett skadet trykk mister fort 50-60 % av verdien sin.

Hvis trykket har en liten knekk/brett ytterst på papiret/kartongen, sammenligner dere da «skaden» med en krakelering,sprekk,samme hva på selve motivet??

For meg spiller det ingen rolle om det er en liten knekk ytterst, så lenge den forsvinner bak pp ved innramming, men mener klart at det skal opplyses om osv, og blir det en prisreduksjon sier jeg ja takk
Skal man ramme inn flytende stilles jo selvsagt litt andre krav.

Jeg må altså flire når jeg ser bildene av det Banksy trykket. Skadene er jo helt minimale, kunne like gjerne kommet slik fra trykkeriet/galleriet. I verste fall et par tusenlapper hos en proff og så like fint igjen.
Der gikk du glipp av en god handel Toris :smile:

2 Likes

Er vel sikkert noen her inne som sitter med et småskada trykk av Sandra…så kjører man en auksjon her nå, finner vi fort ut hvem som får rett, om det er verdt 0kr eller mer :yum:

2 Likes

Jeg er glad i moren min, derfor slipper hun å få Chevrier i gave. Med eller uten skade.

9 Likes

Ser denne gikk for litt under 6000,-

Min erfaring er at folk gjerne er villige til å kjøpe trykk med skader, så lenge prisen er sterkt redusert.

Oisann… 6000kr? Det var voldsomt.

Denne gikk for 6800,- i fjor:

Ja, en ting er skader som kan rammes bort, men her skjønner jeg ikke helt hvordan de har tenkt å løse det? :sweat_smile:

Her er det tydeligvis noen som ei ikke er så nøye på tilstand - 17 000kr nå gitt…:confused: Og det at bildene i annonsen faktisk er snudd i alle retninger forteller vel også noe om karaktertrekkene til selgeren…

https://www.ebay.com/itm/283883731979?fbclid=IwAR3Ukx5P-nL5EhQL1KMZu4SHLwVccwj91rdudoLjMczR_fFe-tvZdvsXbJM

1 Like

Og allikavel :
Reserve not met
:rofl: