Hva er en villig til å betale for Dolk «police line» canvas?

Men det der med flokkmentalitet i markedet er jo fascinerende. Var jo hysterisk den Aulie-klovn hypen, men det slutta jo veldig fort heldigvis.
Og selv om jeg som deg ikke respekterer Sand, så var han “stor” på 90-tallet før han ikke ble så poppis, men nå er det jo tydeligvis mange nok som liker det han gjør til at opptil flere var villige til å hoste opp mange hundre tusen for enkelte lerret. (Det var i alle fall situasjonen i Bergen ifjor).
Gjennom kunsthistorien er det vel også en hel haug av eksempler med folk som var tilnærmet verdiløse i sin samtid, men som ettertiden verdsetter mye høyere. Tilsvarende er det vel også mange som har vært store i sin samtid og verdiløse senere.

Poenget mitt er vel at det ikke alltid er så enkelt som at en hype som kommer opp og forsvinner igen er borte for alltid.

4 Likes

Ok, sjef. Når du sier det.

2 Likes

Hyggelig å høre at du har penger Omkeljohn. Nyttig poeng å få inn i debatten her​:blush::+1:

Like nyttig og meget hyggelig er det å vite at det ikke er du som bestemmer hva alle andre skal kjøpe og finner fint. Ville jo vært dumt om du i tillegg til å ha masse penger, hadde monopol på vettet😂

2 Likes

Nå ble det høy temperatur her inne kjenner jeg… og deilig er det👍.
Kunst er vi heldigvis alle glade i, og det som engasjerer lever​:innocent::pray:.

Har blitt masse snakk om hva folk er villige til å gi eller ikke. Men et marked styres dessverre ikke alene av hva noen er villige til å gi for en vare eller tjeneste… Den styres enkelt å greit av; det meste en kjøper er villig til å gi, og det minste en tilbyder er villig til å la det gå for😉.

Jeg har til gode å høre om noen som har latt en canvas av «police line» (eller tilsvarende) gå for en så rimelig pris før, men hører gjerne fra dere om noen har annen info.

Så sannheten er. Det er vi som sitter på bildene som til syvende og sist styrer prisen. Ikke kjøperen. Lar ingen en Dolk casnvas gå for under 100k, er det prisen enkelt og greit.

1 Like

Synes jo det er litt interesant at det kun er de «uten penger», ja eller frie midler akkurat nå osv som er intresert i din knall rimelige Dolk canvas. :thinking::thinking:
Og nei, monopol på vettet trenger jeg heldigvis ikke,og det kommer vel også ganske godt frem i etterspørselen her.

Men igjen,hvorfor legges det ikke ut for salg der de potensielle kjøperne er? Leser man innleggene til enkelte her,så er tydeligvis ikke KV rette plassen. Men Finn kanskje?? Har du hatt noe hell der?

1 Like

Synes du forenkler mye da i dine synspunkt. Er det slik at man alltid skal få igjen det man har gitt for et bilde og helst mere?, det hadde hvert enkelt å kjøpe hvis man alltid viste at ved et salg så fikk man pengene igjen helst med avkastning, og at det og selge var enkelt.
Først og fremst kjøper man vel et bilde for at man liker det, så håper vel de aller fleste av oss at ved et salg så får man pengene igjen, men sikker kan man ikke være.
Jeg kjøper ikke ditt synspunkt om sannhet her , bilde er nok mye mere kompleks kontra at alle som sitter på et dolk canvas skulle inngått en avtale at ingen salg under 100K.

1 Like

Det er jo et interessant spørsmål du reiser der @Onkeljohn!

Hvorfor ikke bare legge ut på Finn hvis man ikke får solgt på KV?

Har selvsagt ikke fasit, men jeg mistenker at Kunstveggen og Finn i stor grad er overlappende marked, i hvert fall på det meste av urban- og streetart. Så i den grad noe ikke er poppis på Kunstveggen, er det heller ikke populært på Finn.

Jeg mistenker at å legge ut de samme tingene på auksjon også er veldig risikabelt da mesteparten av kundegruppen til Blomqvist f.eks ikke sitter med f5 på GP release.

Hadde jeg vært eier av lerretet ditt @Atle hadde jeg tatt kontakt med et galleri med Dolk-ekspertise (Antagelig @azidops) og sett hva han kunne fått for det.
Det er jo antagelig en kommisjon ute og går da, så er jo ikke sikkert du tjener på det, men jeg har nå i alle fall solgt via han før (AFK, ikke dolk) og oppnådd veldig mye høyere pris enn det selgere tilsynelatende ikke får solgt til på finn.

Jeg tror faktisk ganske mange kjøpere foretrekker å kjøpe via galleri, spesielt når man begyner å gå opp i pris, sånn at de kan forholde seg til en profesjonell aktør istedenfor å kjøpe av en privatperson på finn (som sier at du har risiko for pakken i posten og krever inn kunstavgift de ikke betaler inn osv)
Jeg tror kanskje ikke som @azidops at forholdet mellom kunstkjøpere og Kv-medlemmer er bare 1%, men ganske sikker på at det ikke er mer enn 3-4% av kunstkjøperne som er her hvertfall.

Her må dere gjerne hjelpe med stats admins og mods, men for meg ser det ut som at antall aktive postere på kunstveggen max er noen få hundre med antagelig flere ganger det antall lurkere…
(Jeg teller da ikke alle de som oppretter konto 5 minutter før deres første post for å spørre om signatur eller verdi på noe de har arvet som aktive medlemmer av kunstveggen for aldri å bli sett igjen)
Jeg synes hvertfall jeg kjenner igjen nicket til de fleste aktive postere og jeg har begrenset med arbeidminne!
Som et tankeeksperimet: Sier man at det er 500 aktive medlemmer på forumet (ser ikke sånn ut på meg) med 2500 faste lurkere er man på 3000 stk. ganger man det med 33 er man på ca 100 000 kunstkjøpere i Norge.
Såpass mange tror jeg det har blitt etterhvert hvis man skal dømme utifra Finn annonser og generell interesse for street/urbanart, da 100 000 bare utgjør 4% av husstandene i Norge.
Selv om tallet skulle være det doble (uten at jeg helt godtar at det er 1000 aktive medlemmer på dette forumet, men det kan godt være 5000 lurkere for alt jeg vet), så dekker KV fortsatt bare 8% av markedet…
Finn antagelig noe mer.

5 Likes

Ja Finn var nå bare et eksempel på «andre markeder».
Men at selger nærmest blir sjokkert over at en Dolk med en forventet så høy prisklasse ikke blir solgt her på KV,finner jeg meget merkelig.

1 Like

Jeg tar sikkert feil igjen, men det høres ut som du trekker integriteten til forumets medlemmer i tvil? Mens din egen er intakt fordi du er åpen om at du gjør dette for penger…?

Hvis jeg husker riktig ble det solgt et Police Line kanvas på Blomqvist for mange år siden og jeg mener også å huske at det oppnådde en overraskende høy pris. Dette er et av de klassiske Dolk motivene. Hva så om det finnes 15 av dem? Det er iallefall et ærlig opplag i motsetning til alle de ørten versjonene som finnes av hans andre motiv - der ingen har oversikt over antall. Det ble spydd ut med lerret før han ga seg og «alle» Dolk fans har et. Ikke rart at det finnes et annet marked enn det åpne.

Her er et utdrag av lerret som ER solgt på det åpne markedet, ikke akkurat priser til å få bakoversveis av:

2 Likes

Hehehe, du kan kjøpe mitt synspunkt eller ikke, men faktumet er at det er selger, og kun selger, som til syvende og sist bestemmer hvor dyrt eller rimelig han er villig til å gi fra seg en vare eller tjeneste - her bilde… med mindre han/hun av en eller annen grunn er tvunget til salg.

Det stemmer, du tar feil. Mulig jeg tar helt feil, men det høres ut som du trekker kunstinteressen og kunnskapen til forumets medlemmer i tvil fordi de har handlet i Gategalleriet? Mens din interesse og viten er udiskutabel fordi du har handlet kunst siden 90-tallet?

2 Likes

Nei, det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig, si ting som de er uten noen som helst motiv, det er DET som er friheten og bra med et forum, men det forstår du ikke.

Folk må handle hvor de vil, på IKEA om så var, full respekt for det, men jeg må ikke like de de har kjøpt. Det er helt ok, rent subjektivt sett, å ikke like AFK, Tabby, Joy etc. Det er ikke en kritikk av kjøper, men av kunstneren. Noen ganger er det kritikk av galleriet (ikke ditt spesifikt) som pusher det jeg kaller, dårlig kunst, på folk. Det er også lov. Som oftest gjør gallerier en kjempejobb for kunstnere, men ofte kommer profittjaget i veien og det er leit å se.

1 Like

@Gammel_Erik

Flott å få bekreftet at du fortsatt ikke har fått med deg at AFK er litt mer enn stencil kunst med jenter og ballonger!

Jeg regner ikke med du har notert ned i regnearket dine at Making a Martyr solgte for 500 000 på auksjon (du vet, i det åpne markedet hos Gategalleriet)
Hvor mye gatekunst har Blomqvist solgt i den prisklassen i det siste?
Og siden du mener at gategalleriet er så flinke til å selge/lure kjøperne sine, så er det jo merkelig at prisene i annenhåndssmarkedet (på så åpne auksjoner at folk byr i kommentarfelt på fb, noe som neppe er prisdrivende) går langt over det motivene er solgt for i utgangspunktet?

Kan det være at du er stuck i en gammel tankegang om at eliten styrer hele kunstmarkedet og at det har gått deg hus forbi at markedet nå er veldig mye større uten at det foreløpig synes så godt i markedene mest brukt av den samme eliten?

*editert for skrivefeil

1 Like

Det eneste jeg får bekreftet er at jeg tydeligvis ikke er i stand til å forklare hva jeg mener.

Kjempebra med den veldedighetsauksjonen, helt topp, men jeg må da vel ikke like bildet for det? Man skal også være forsiktig med å sammenligne resultater fra veldedighetsauksjoner og vanlige auksjoner.

Som sagt mener jeg ikke at Gategalleriet lurer noen som helst, jeg skrev jo at det ikke gjaldt dem spesielt. Folk VIL la seg “lure” av folk med klokketro, av forum, venner, gallerier, media - jeg har latt meg lure mange ganger selv - kun min egen feil. Andre ganger er det helt supre råd, gjerne fra gallerier.

Problemet er at 90% av det som omsettes blir verdiløst før eller siden, og det må da være lov til å være kritisk uten at folk skal ta det personlig!

Det ER eliten (auksjonshusene og de store galleriene) som styrer kunstmarkedet. Resten av markedet er ikke veldig mye større, tvert imot, det er en liten fjert i havet.

8 Likes

Hvem er norges store gallerier som styrer prisene? De som selger Dolk (meg beskjent!) tar ganske mye mer enn stakkars Atle forlanger for sin flotte Canvas

1 Like

Det vet jeg ikke, om det er noen i det hele tatt? Uttalte meg mer på generell basis om kunstmarkedet som lamaen beskrev. Om lerretet til Atle er vi helt enige, det at noen tydeligvis betaler 30-40k for trykk, men ikke 57 for et lerret er, for meg, helt uforståelig.

2 Likes

Jeg er ikke uenig med deg, synes dette ble en flott diskusjon med mye fakta på bordet. Men om auksjonshus og gallerier skal styre Dolk-prisene, og nesten ingenting er solgt på auksjon, så må man vel gå til gallerier for å finne hva som oppnåelige salgspriser. Siden disser styrer markedet, da også DOLK-markedet vil jeg tro.

Sånn generelt, er norges ledende galleri fineart?

Tror selger må ta litt av skylden her, og husk “hammerslag” kostnader ved auksjoner. Generelt dårlig salgstriks og legge ut noe kostbart, for så å skru prisen nedover. De som har råd til 55k, har også råd til 63k, og ville nok heller ha prutet. Det gir ofte en bedre følelse for kjøper. Mitt inntrykk er at her har man ikke hatt helt realistiske forventninger i forhold til at det kan ta tid å selge, og for å oppnå best mulig resultat, lønner det seg å være litt tålmodig, så har det blitt en merkelig diskusjon i etterkant. Skulle dette åpenbart vært en kupp (i det ligger for meg at man kan kjøpe, så rett etter være rimelig sikker på å kunne selge med gevinst igjen), måtte dette vært dumpet til feks 40k. Da hadde det vært mer åpenbart billig. Mitt inntrykk er at prisen er helt grei, noe billig, på 55k-63k ift markedsverdi ift de salg av Dolk lerreter jeg kjenner til. Men det betyr ikke salg ila få dager nødvendigvis. Gjerne litt bedre/populære motiv opplag 6 kan gå for en 70-90k, enda bedre motiv opplag 3 rundt 100k, og noen andre mer unike ting godt over 100k. Det er iallefall ganske mange salg jeg kjenner til siste året. Nesten uansett hva det er, må man være forberedt på at det kan ta lengre tid å selge noe til 50-60k enn 10-20k, og av og til har det bare med timing å gjøre.

9 Likes

Når det gikk for 300 000 var det vel veldig omtalt ikke til veldedighet?

Og det er mye kunst jeg ikke liker uten at jeg har behov for å disse det ved enhver anledning…
Det er den snobbete kunstpolitiholdningen der som provoserer meg…
Akkurat som det provoserer meg at kunstnere som ikke selger men som har riktig akademisk bakgrunn klarer å få kulturrådet til å ta fra Nuart finansiering av en festival som var gjort mer for kunstinteresserte i landet enn noe annet tiltak de bruker penger på.
Vanskelig å se på det som noe annet enn at eliten beskytter seg selv mot denne uønskede oppkomlingen.

Og, når det da viser seg at markedet (som for norsk gatekunst i veldig liten grad er Blomqvist) priser ting helt forskjellig fra dine “ekspert” estimater så avfeier du det med at det er gallerister som pusher det på folk.
Det er jo umulig at det er kvalitet i det?

Igår var du kjapt ute og avskrev 9 kunstnere hvorav for minst 2 av de (pluss Dolk?) er det tydeligvis et velfungerende marked for fortsatt, og en av de selger vel for tiden for så høye priser som han noensinne har gjort.
Hvis nordmenn er villige til å bla opp en halv million (eller hva lerretene til Sand ble solgt for ifjor) etter at den første hypen rundt han forsvant for 25 år siden, hvordan kan du da være så sikker på at dette blir verdiløst?

Jeg har sagt det før og sier det igjen: gatekunst/urban art er et moderne fenomen som pga urbanisering og at en stadig større andel av verdens befolkning har penger å bruker på kunst, er en ny megatrend.
At elitens auksjonshus skal være den beste temperaturmåleren på nyere gatekunst er jeg derfor veldig skeptisk til.

1 Like

Kunstveggen har litt over 2000 registrerte brukere og ca. 300 000 sidevisninger i måneden… Flertallet av treffene kommer fra Google hvor folk leser uten å være medlem. Flertallet er altså “lurkers” som ikke poster eget content. Samtidig ser at vi medlemstallene stiger løpende, og det samme med innholdet, slik at mer og mer dukker opp som treff i Google. Eks. nå ser vi at KV får masse treff på gamle og nye poster om Pushwagner - noe som ikke er så rart, da tydeligvis mange vil kjøpe verk av han om dagen og Googler litt først.

Jeg er helt enig med deg @Gammel_Erik om at kunst er drevet av “moter” og hype, jeg tror også på sikt at 99% av alle nålevende kunstnere vil ha liten verdi hvis vi tenker 50 år frem i tid. En erfaring jeg har er at hvis prisene på en kunstner mangedobles i verdi på kort tid, så er fallhøyden også stor. Samtidig finnes det unntak som eks. Banksy - disse klarer ofte å overleve “tidens tann”.

Dette forumet består av mange som er over middels interessert i kunst, og mange av medlemmene driver også litt kjøp og salg på si for å finansiere hobbyen sin. Jeg tror de fleste som kjøper/selger kunst eller flipper verk ikke bruker pengene på byen, men benytter overskuddet til dyrere verk til egen samling.

Siden mange på forumet følger markedet tett, oppdages også mange nye talenter på Kunstveggen først. Eks. Sandra Chevrier og Mehdi ble poppis på Kunstveggen lenge før meningmann i gata ville kjøpe verk av disse i Norge. Jeg husker godt de første postene på forumet her hvor en kunne kjøpe originaler på papir fra Sandra for 200$, like etter posten på Kunstveggen ble alt revet bort. Og 1 år etterpå ville plutselig alle ha Sandra på veggen.

Jeg vil også si at det er flere “bjellesauer” på Kunstveggen, som er flinke til å finne “up and coming” kunstnere tidlig, når noen ser at disse blir kjøpt av disse medlemmene, så hiver folk på KV seg på, og 6-12 mnd. senere ligger de samme trykkene dyrere på finn.no og “vanlige folk” vil ha det samme på veggen… Personlig kjøper jeg gjerne verk av nye kunstnere hvis jeg ser at “rett” person på dette forumet anbefaler kunstneren (jeg må selvfølgelig like kunsten også) - hvis det går opp i verdi er dette kun en bonus :slight_smile: Jeg har også oppdaget en trend de siste årene hvor flere av “storsamlerne” på forumet har solgt unna en del av den klassiske gatekunsten som veldig mange her samler på, og investert i nye samtidskunstnere eller mer klassiske popart som Haring og Warhol. Så selv om mange “snakker” om de samme kunstnerne, så er spekteret bredt når det kommer til hva folk samler på og kjøper.

Personlig har jeg alltid vært og er fortsatt fan av Dolk. Dessverre har jeg merket selv at populariteten hans er dalende, noe jeg tror er fordi han har skiftet stil og forsvunnet fra media. Jeg tenker at han egentlig har skiftet plass med Martin Whatson, som nå tydeligvis er “hot” både på Kunstveggen og Banksyforum. Tidligere var Dolk en av de mer omtalte på Banksyforum, nå er han nesten ikke nevnt lenger… Pengene er nok der i markedet, men min erfaring er at folk “tør” å investere i dyrere verk hvis de tror at prisene skal opp.

Som fan av Dolk har jeg fulgt prisene hans løpende, og jeg husker godt Blomqvistauksjonen i 2012 som @Gammel_Erik refererte til. Da husker jeg at jeg tenkte prisene var utrolig høye, sammenlignet med tidligere. Før auksjonen kunne en på Banksyforum tidligere kjøpe lerreter til 20-30 000.

Dette ble veldig off-topic fra opprinnelig salgstråd (dette fortjener antakelig en egen tråd), og til @Atle, lykke til med salg, et veldig bra verk :smiley:

12 Likes