Hva er en villig til å betale for Dolk «police line» canvas?

Ok, jeg påstår ikke at Sand blir verdiløst, igjen det var for å få frem et poeng av at store deler av kunstnorge følger moter.

Jeg har også sagt det før, og sier det igjen: gatekunst/urban art er på ingen måte et moderne fenomen. Den har eksistert i over 40 år og mange av verdens største kunstnere er/var gatekunstnere. Den megatrenden du beskriver er utsmykking og mote, ikke nødvendigvis kunst. Det er halen av en bevegelse, ikke begynnelsen av en.

‘Personlig har jeg alltid vært og er fortsatt fan av Dolk. Dessverre har jeg merket selv at populariteten hans er dalende, noe jeg tror er fordi han har skiftet stil og forsvunnet fra media.’

Et veldig fint eksempel på at det går an å ha flere tanker i hodet og samtidig være ærlig og objektiv.
En luksus visse personer ikke kan unne seg og det som er med på å gjøre et forum bra og viktig.

1 Like

Takk!

Det jeg synes gjør et forum bra er at folk har ulike meninger om ting og utfordrer hverandre - ingen er tjent med at KV blir et “ekkokammer”… Og så er det selvsagt lov å være rykende uenige - så lenge man diskuterer på en ålreit måte! Det er også forskjell på brukergruppen her - noen skal kun kjøpe noe fint til veggen, andre kjøper for å investere og en tredjemann skal kanskje bygge en omfattende samling… God høstferie til alle :wink:

3 Likes

I verdens- og kunstshistorie sammenheng mener jeg 40 år er moderne også er jeg helt uenig at vi er i halen.
Så lenge eliten styrer på som de gjør vil den aktivistiske gatekunsten fortsette og antagelig tilta i styrke. Tror jeg.

(Jeg innser at jeg befinner meg langt til venstre for den gjennomsnittlige kunstsamler)

Også håper jeg også at dolk gjør en Sand og kommer tilbake. ^^

Tror jeg tar meg høstferie fra denne tråden.

3 Likes

Spot on​:blush::+1:. Men det fine er at tror ingen av oss som sitter på disse canvasene selger for noe i nærheten av det, så da blir prisen der den er​:smiley:.

Hoved grunnen til at Dolk står litt stille i pris nå er at han har sluttet å produsere. Det er en temmelig vanlig mekanisme har forstått. Det er ingen tvil om at han er den mest markante gatekunstneren i Norge, så jeg vil tror at dette kommer til å snu om et år eller tre. Bare å hamstre billig Dolk til den tid folkens !

2 Likes

Tror jeg du har helt rett i👍

«Egil» har nok lest denne tråden og ønsker å utnytte alle kjøpsmulighetene som finnes i Dolk lerret markedet og har tydeligvis tro på at proppen har falt ut… Løp og selg… :eyes:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130586555&fks=130586555

6 Likes

Hahaha!!:joy:

Kanskje legge ut en konkurrerende annonse som tilbyr 36.000? :thinking:

2 Likes

Eller bare gå for «Kan ta imot dolk canvas vederlagsfritt, mot at du leverer»… Er sikkert verdiløse snart uansett​:joy::joy:

Jeg kan faktisk tilby 45000 for et dolk canvas om noen ønsker seg raske penger :wink:

Og jeg kan tilby deg et lerret for 85,000 kr.

1 Like

Jeg er helt ny her. Havnet her etter å ha tittet etter en Whatson.
Hollandsk auksjon er jo et risikoprosjekt. Jeg er litt overrasket over at man bare kan avsluttet den uten videre, men det er tydeligvis innafor reglene her.
Diskusjonen om stil og andre som kopierer denne er interessant. Jeg liker godt Whatson og Sandra, men oppdaget disse etter å ha sett etter bilder fra Max. Som minner meg en del om Warhol.
Pris blir jeg ikke klok på. Connection ligger på Finn for 8000 innrammet og 15000 uten ramme. Det siste er hand finished, hva nå det måtte bety?
Det å lage et bilde for så å trykke det opp i hundrevis av kopier til flere tusen kr pr stk er nesten genialt. For kunstneren.
Hvor blir det av det unike?

Jaja, håper jeg ikke har tråkket på noen ømme tær, det var i så fall ikke meningen. Bare noen tanker rundt kunst fra en artnoob.

4 Likes

Du kan jo lese deg litt opp på silketrykk f.eks. Et originalverk er jo å foretrekke, men ikke alltid innenfor rekkevidde økonomisk

Takk, jeg er som sagt helt ny på området.
Hva betyr «original på papir»? Er det det første trykket, eller er det malt rett på papir?

Hollandsk auksjon er risiko ja, så derfor sa jeg ikke at dette skulle være det - det var ett annet medlem som mente dette var det🙂.
Startet på 59k (satt ned fra 67k), og gikk deretter ned 1000,- pr dag som jeg sa jeg skulle - i fire dager… Når det jeg skulle brukt pengene på røk, stoppet jeg «tilbudet». I etterkant, ser jeg at det i det heletatt var dumt av meg å dumpe pris på kunst som dette. Synes nemlig at Dolk var (som streetartist) en stor og viktig norsk kunstner, som fortjener prising deretter. Bildet blir ikke pris dumpet igjen så slapp av👍.

1 Like

Original på papir er et verk som kunstner har tegnet/malt på papir. Det et ikke et trykk.

Hand finished betyr at det er et trykk som kunstner etterpå har tegnet/malt på i stor eller liten grad. Når det gjelder whatsontrykk som er hand finished pleier det å være tagsene som et tegnet på av whatson.

2 Likes