Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Hei.

Jeg jobber med en liten oppgave jeg begynte på for noen uker siden som jeg tenker å følge opp i løpet av høsten.

Ønsker litt hjelp av dere.

Hva lurer dere på om innramming, utflating av trykk, oppbevaring av trykk, valg av oppheng, hvordan henge opp bilder? Andre ting dere lurer på om dette temaet?

Skriv i tråden eller send meg en melding hvis det er ting dere lurer på rundt dette eller som er lurt å belyse så kanskje vi kan få til noe spennende utover høsten.

Som en liten gulrot siden 3.plassen i EM fantasy aldri meldte seg får alle som kommer med et spørsmål eller en kommentar om noe som kan være lurt å belyse være med i trekningen av en David Shrigley kopp fra Brainboxcandy.com

PS! Alle spørsmål er velkomne og ingen spørsmål er for dumme :slight_smile:

13 Likes

Da har jeg fått første spørsmål på melding.

Spørsmål fra en som ønsker å være anonym:
Kan godt tenke meg tips til hvordan man kan komponere et rom/vegg med flere bilder. Gjerne med fokus på hva som kan passe i lag, hvordan kan man feks henge et canvas og et print på samme vegg (hvis det går?), og det fortsatt ser fint ut.

Forslag/tips om oppheng på gipsvegg (med lite skade) er ønskelig.

4 Likes

Gipsvegg: Disse fra IKEA er geniale (de hvite plastgreiene). Lager bittesmå hull og holder mye vekt.

bilde

1 Like

Glimrende idè!

2 Likes

Ad oppheng på gipsvegg så synes jeg disse fungerer utmerket og de gir veldig små hull

https://www.clasohlson.com/no/p/31-4620?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=Cj0KCQjw6ZOIBhDdARIsAMf8YyFgvUJs37U1ei5hlRi4vYL6cnoZt9fpefEa6AijMP3_ua5cGFC2NR4aAiNUEALw_wcB

6 Likes

Hvis det er de hvite greiene til høyre så har jeg opplevd at de falt ned med et bilde i ramme på 60x80cm.

2 Likes

Disse her er soleklart best til å henge opp bilder på gipsvegg. Nesten ikke hull, enkle å henge opp og fjerne + de holder sånn 25 kg per krok hvis jeg ikke husker feil:

https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/festemidler/festemateriell/arvid-nilsson-castor-gips-hook-25-hvit-4stk/p/28490804?gclid=EAIaIQobChMI18n448mN8gIVTgWiAx0wZwiCEAQYASABEgKuofD_BwE

13 Likes

Støttes, dette er det beste jeg har prøvd for gips.

5 Likes

Samme her. Bruker til alt. på store bilder bruker jeg to, men ikke sikkert det hadde vært noe poeng.

2 Likes

Enig :slight_smile:

3 Likes

Da har jeg fått et nytt spørsmål på melding:
Jeg skulle gjerne visst mer om hvordan en rammer inn flytende selv. Hvordan en skal feste bildet i bakplaten liksom.

2 Likes

Dette gav vel @Gateprofeten en veldig god oppskrift på i går:

Relativt enkelt å gjøre det selv, men du må velge en s.k box-ramme , altså en ramme med en innerlist som skaper avstand til glasset. En ramme på 70*70 gir litt luft rundt trykket, men det er en smakssak hvor mye luft du ønsker. Trykket hengsler du til innleggsarket (der du kan sjonglere med fargene) med en eller to små syrefri dobbeltsidige teipbiter i toppen av trykket.

4 Likes

Det stemmer @Toris64. Vi fikk en god oppskrift på det i går av @Gateprofeten.

Jeg prøver å få til en temakveld for Kunstveggens medlemmer på høsten med et rammeverksted/galleri hvor vi går gjennom alt fra enkle spørsmål til mere kompliserte spørsmål. Etterfulgt av en guide/informasjonpost som vil bli lagt ut her på KV som alle kan ha nytte av :slight_smile:

Ønsker flere spørsmål og punkter. Jeg har notert ned en del spørsmål men tenker dere kan få lov til å komme med spørsmål og punkter sånn vi får dekket alt og at flere får muligheten til å vinne en David Shrigley kopp :slight_smile:

13 Likes

Jeg har noen spørsmål ang utflating av trykk, og videre til flytende innramming. Hvor lenge må trykk vanligvis ligge flatt før «bøyen» er permanent vekke? Og da videre når det er trygt med flytende innramming, med innfesting kun i toppen?

Mulig dumme spørsmål med mange svar, mtp papirtype, hvor lenge de har vårt rullet, etc etc :wink:

2 Likes

Spørsmål fra en anonym:
hvordan legger du trykkene inni selwyn mapper? Har kjøpt dette nå og skal legge inn ett trykk. Men redd for å ødelegge trykket. Kan det stå loddrett? Eller må det ligge vannrett mtp lagringen i mappen.

3 Likes

Trykket står helt trygt loddrett, f. eks inntil en vegg.

Når man legger trykk inn i mapper er det en stor fordel at trykket ikke er for rullet slik at det ville rullet seg sammen hvis du la det på bordet. Litt bøy gjør ikke noe så lenge det ligger relativt flatt uten vekter.

Vær gjerne to de første gangene. Legg mappen flatt på et bord. En løfter opp plastikklommen slik at det blir en grei åpning. Jeg holder trykket med en hånd på hver langside slik at kortsiden vender mot magen. Et triks for å gjøre trykket stivt er at man svakt bøyer trykket når man holder det (u-form) uten at man bruker kraft. Så stikker man trykket sentrert inn i mappen og jevnt og forsiktig dytter den inn. Til slutt plasserer man trykket ned mot en side for å forhindre at trykket sklir når du snur mappen.

Når mappen lagres stående setter man mappen ned den veien som trykket er plassert.

(og nei, det er ikke HF og nei det er ikke til salgs) :wink:

15 Likes

Flere spørsmål fra en til som ønsker å være anonym.

Vedkommende skriver følgende:
Noen spørsmål som kan være med i en helhetlig guide. Jeg har vel funnet ut av dette selv, men hadde selv satt pris på om noen fortalte meg dette for noen år siden:

  1. Hvordan fikser en rammer som vipper ut fra veggen oppe?

  2. Er det noe mal på hva som er «riktig» avstand fra tak - har sett flere eksempler på både for langt fra og for tett oppi og har med årene funnet min egen mal

  3. I en dynamisk verden med stadig nye aktører. Hvordan skiller en gode aktører fra mindre seriøse/dyktige? Er det noe kvalitetsmerking av rammeverksted? Er det noe mal for hva som er en god pris?

  4. Hvordan får jeg tak i MW spacers? Alternativt - hvem tilbyr custom spacers?

5 Likes

Litt usikker på hvilke innlegg andre svarer på her at de har brukt med suksess og hvilke som er brukt når et bilde falt ned.

Er to hvite plastkroker i den IKEA esken. Jeg mener de til høyre skal brukes på murvegg og ikke gipsvegg? De andre hvite øverst i IKEA-settet kjenner jeg ikke til.

Jeg har brukt disse på murvegg XB-krok:
https://www.clasohlson.com/no/p/21-2653

Og disse på gipsvegg Castor gips hook:
https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/festemidler/festemateriell/arvid-nilsson-castor-gips-hook-25-hvit-4stk/p/28490804

2 Likes

De hvite er til gips :blush: Tre supertynne «spikre» som bankes inn i gipsvegg. De du lenker til ser ut til å ha en «tupp» som gjør at de ikke knekker når man banker inn i betong? Ikea-greiene er så tynne at de knekker eller bøyer seg om man prøver å banke dem inn i betongvegg.

De hvite er til betong i følge beskrivelsen til Ikea. Ville helt klart brukt Castor gips hook til gips (skal tåle opp til 25kg)

3 Likes