Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Lette bilder i gips bruker jeg alltid disse:
https://www.elektroimportoren.no/castor-gipsplugg-gp1-10-stk-enkel-gips/151511/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjwjJmIBhA4EiwAQdCbxpx_XJUj-B3FM0xE-K57cVYZkauugCCIxN4dhXb3NB-ki5NcgMgb2hoClrcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Større og tyngre bilder kjører jeg disse:

Better safe than sorry :hugs:

2 Likes

Liten oppdatering:
Da har en rammemaker takket ja til å stille opp. Rammemaker lager en egen tråd etterhvert som informasjontråd om innramming. Alle spørsmål som har kommet inn er videresendt.

Det blir en kundekveld i Oslo i løpet av høsten. Mer info kommer senere.

9 Likes

Har et Canvas med treramme bak som har vridd seg litt. Det vil si at hjørnet nede til venstre er ca. 3 cm ut fra veggen, mens resten er inntil. Er ikke noe kjempeproblem for meg, men hadde vært interessant å hørt hvordan dette kan fikses. Må jeg bytte om rammen, eller er det et annet smart triks som minimerer risikoen for skader.

2 Likes

Noen som har opplevd at viren på bildet ryker uten noen ytre påvirkning? Stort smell og bilde på gulvet


2 Likes

Hva var den hang på?

2 Likes

Ikke opplevd. Må ha vært tynnslitt eller feil dimensjon for bildet.

2 Likes

Spiker🤣 spikeren er helt fin altså

2 Likes

Det var da enda godt! :smile:

3 Likes

Vil tro det var en dårlig skjøt på wire som tilfeldigvis traff akkurat hvor spikeren står…

1 Like

Husker en gang rammemakeren sa til meg om å være forsiktig med justeringen av bildet dersom jeg brukte skruer til oppheng. Gjengene gnager sakte men sikkert i wiren og kan til slutt ryke. Jeg ser på mange av mine innramminger er det et slags plastbelegg utenpå wiren og sikkert for begrense slikt. Jeg har også på et par andre surret litt elektrikertape el akkurat der wirene ligger på skruen/opphenget for å ha litt å slite på.

7 Likes

Hva foretrekker dere, vaier eller hjørnefester?

Hvilke hjørnefester foretrekker dere?

Noen som har noen tips til feste/oppheng til betong for å slippe å borre hull med slagdrill og plugger. Det har hengt litt forskjellig på denne veggen så det har blitt en del hull fra både tidligere eier og oss.

1 Like

Vurderer skinner i tak med vaier. Noen som har erfaring med dette? Hvordan er det å få bildene til ligge inntil veggen?

Galleriskinner er mer praktisk enn pent. Selve trådene legger man lite merke til men opphengspunktet kommer noe ut fra veggen. Jeg har det hjemme selv, men hvis det er veldig viktig for deg å ha det klistret til veggen er ikke galleriskinne det beste. Fordelen er jo at man slipper hull og lettere kan justere.

Tips: fest møbel knotter eller gjennomsiktige plastputer bak hvert hjørne. Lett for at ramme dingler og setter merke på vegg når du henger opp.

7 Likes

Takk for et utfyllende svar @azidops! :slight_smile:

Skal senke taket etter hvert og vurderer å felle inn disse skinnene sånn at dem ikke blir synlig. Hvor mye bygger disse skinnene?

Det er ikke viktig at dem er klistret til veggen men håper å slippe at dem henger å svaier/dingler bare. Takk for tipset om møbelknotter :slight_smile:

Hvordan festes vaieren på rammen? Fjerner man vaieren/veggfestet som er montert av rammemaker?

2 Likes

Det er også mulig å lage en enklere flytende innramming, ved å la passepartout går et par cm utenfor kanten av trykkarket på alle sider, og så feste arket på bakpappen et stykke nedfor øvre papirkant. Bør helst bruke en litt tykkere passepartout-kartong til dette.

1 Like

De bygger vel ut 1 cm ish. Bildene driver ikke å dingler og svaier, men er litt mer sensitiv på at man må henge bildet rett for å få det i vater.

Snoren fra skinnen har en krok som du henger vaieren på

2 Likes

Om du ønsker å at de ligger mer stabilt og inntil veggen kan du benytte en liten bit med borrelås på de nedre hjørnene:-)

4 Likes

Takk for svar @azidops og takk for tipset @makk82!

Har prøvd å søke litt og fant denne siden.
https://mbl.no/galleriskinner

Hvilken type skinne anbefaler dere?
Hvilke oppheng og kroker anbefaler dere?
Noe annet man bør ha med?

1 Like

Har vel egentlig bare erfaring med disse. Men de har funket bra til vårt bruk:-)



1 Like

Jeg har galleriskinner i flere rom hjemme. Perfekt å kunne bytte litt på hva som henger i huset.

Hold deg unna fester som har skruer som må skrues igjen. De kan løsne om bildet er for tungt. Hold deg til fester som er integrert i vaieren, slik som på bildet over.

Som azidops sier. Bildene bygger 1 cm i topp og inntil veggen i bunn.

Vaieren som stikker ut i bunn, kan du teipe på veggen bak bildet. Henger du flere mindre bilder på samme vaier, så kan bildene flagre litt. Trikset da er å teipe vaieren til veggen på baksiden av hvert bilde. Da holder de seg inntil veggen.

Mester Rammer har galleriskinner og alt tilbehør. De får inn ny type om kort tid.
https://www.mester-rammer.no/vare-tjenester/galleriskinner/

5 Likes