Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Noen som har erfaring med innfelt galleriskinner i taket? Om man ønsker en serie med store rammer typ 3x 130x100 fordelt over ca 4m, bør man ha 2x oppengsnylån pr bilde?

Ja, det kan være greit å bruke to stykk til så store bilder og med to oppheng pr.bilder henger de veldig stabilt og fint:-)

3 Likes

Personlig liker jeg best to oppheng du ikke nevner “cleats” (husker ikke hva det heter på norsk) og skinne.

“Cleats” er bra for ting som skal henge lenge. Det tvinger verket inn mot veggen og gjør at det henger veldig pent.

Skinne er en u formet skinne bak som gjør at du kan sette to spiker / skreuer i veggen også henger du rett oppå. Det gjør at du enkelt kan justere verket litt.

Hjørneoppheng er også veldig praktiske. De to du har bilde av liker jeg dårlig da de festes fra baksiden og gjør det umulig å henge verket helt inn mot veggen. De beste hjørneopphengene sitter på innsiden av rammen og festes innenfra. Da henger verket veldig pent mot veggen. Bildet under er et norsk patent fra Galleriets Rammeverksted.

Vaier unngår jeg om mulig. Man får det ikke til å se pent ut, da det nesten alltid vil henge ut fra toppen (om ikke vaieren festes på innsiden av rammen). Har også sett på mange amerikanske rammer at de kommer med et klistremerke der det står at du ikke skal feste en vaier i rammen da det kan gjøre rammen skjev (alle rammer jeg har sett det på sitter det vaier på og de er helt fine).

Feste i betong er alltid vanskelig. Er veggen for hard er nok det beste alternativet en skinne (personlig syntes jeg ikke det er så pent). Du burde prøve betongspiker. Det er veldig praktisk og om du får de til å sitte i veggen er det lite jobb å dekke over de om du skal bytte ut noe på veggen. Har også sett at noen driller et hull først for så å slå inn spikeren.

4 Likes

Dessverre et veldig vanlig problem at blindrammen slår seg. Dette kan skyldes veldig mange ting og treblindrammer er dessverre veldig lett tøyelige. Om det ikke er mye pleier jeg sette verket på bakken og “vri” det til å bli rett. Du kan også prøve å feste det nede i hjørnet med noe. Ser at borrelås er nevnt her et sted eller dobbelsidig tape (om det er vanskelig å feste i blindramme kan du stifte det fast). Men det beste å gjøre er å bytte blindrammen.

1 Like

Takk for et utfyllende svar @Gard og takk for tipsene @Chuey!

Var ikke klar over ”Cleats” til bilder/rammer. Har tidligere brukt det for å henge opp tyngre speil og veggpynt på jobb. Da har cleats fulgt med. Takk for tipset om Cleats! Kanskje det blir Cleats på bildene som vi er veldig sikre skal opp på veggen igjen etter oppusssingen :slight_smile:

Det hjørneopphenget du har bilde av der ser jo veldig fint ut. Enig i at det er vanskeligere å få verket helt inntil veggen med de jeg har lagt ved bilde av. En liten glippe blir det.

Ikke alle rammer jeg har som har så mye plass på innsiden. Hvor mye plass trenger festet du har der?

1 Like

Tips til innramming av Ståle Gerhardsen
Farge paspatur og evt lys eik/bøk ramme

3 Likes

Dobbel passepartout kunne jo også blitt fint:-)

1 Like

Metode å henge opp bilder uten å lage merker? Jeg flipper bolig og ofte styler jeg for bilder og visning, men jeg har ikke funnet en god metode som ikke lager sår i veggene. Noen tips?

1 Like

Kom over et selskap som heter ArtiTeq i Norge med nettbutikk som har spesialisert seg på opphengsystemer med integrert skinnesystem og har en del ekstra produkter til rammer. De har to varianter som brukes under oppussing og nybygg med skjult skinnesystem på listefritt og med lister i tak. Blir en skyggelist langs taket som vil være noe mer diskrè som ser bra ut… :thinking:

image image

4 Likes

Takk. Interessant! :+1:

Fant disse: How to use Command™ Picture Hanging Strips - YouTube
Clas Ohlson

2 Likes

Jeg bruker disse (3M har og en versjon) til å holde rammen inntil veggen, samt unngå at de forskyver seg ut av posisjon. Har vanlig oppheng i tillegg

2 Likes

Hentet denne idag :heart_eyes: Veldig fornøyd med både trykk og innramming, men ser at jeg kanskje var litt rask med å levere det inn da det er noen bølger i papiret (som kommer ekstra tydelig frem siden det står en spot rett på). Er dette noe som enkelt hadde blitt borte med litt lengre tid under press? Tenker at hvis OCD’n tar overhånd får jeg ramme det inn på nytt med passepartout :grinning:

Hei! Kan noen her hjelpe meg? Jeg skal ramme inn Jokeren, og det er en stor sak (1*1 meter). Rammemaker har bare offwhite passepartout i størrelse som passer til bildet, og hvitfargen i bildet er helhvitt. Så det beste her hadde være helhvit passepartout.

Hva tror dere om å ramme inn med offwhite passepartout?
Rammemaker sier at han skal kunne ordne det slik at det blir luft mellom bilde og glass dersom vi rammer inn uten passepartout, tror dere dette ville blitt fint? Hvit kant på bilde er 5 cm, og rammen vil skjule ca 0.8 cm av dette😊

Hva med å ramme inn flytende? Med svart bakplate? :slightly_smiling_face:

3 Likes

Ja, det var kanskje ikke så dumt :thinking::blush:

Når det er så stor hvit kant ville jeg ikke brukt passepartout, Ramm det inn flytende på helhvit bakplate. Kjør også helhvit avstandslist og legg denne så tett som mulig opp mot trykket. 8mm fra papir i alle kanter el. så papiret får litt plass til å leve. Pass på at det ikke blir større avstand enn nødvendig. Da får du en fin effekt av at papirkanten ser ut som selve passepartoutet :v:t3:

1 Like


2 Likes

Tusen takk for svar begge to, skal ta begge alternativene med til rammemaker, så håper jeg vi finner ut av noe :blush::pray:t2:

Jeg har vært dum nok til å kjøpe leilighet med skråtak, så jeg får mer plass men mindre kunstplass fremover (se opp for salgstråder…). Men det jeg lurer på er: Det er en veldig fin vegg til et praktverk, men den er rett ved siden av peisen. Er det problematisk å ha et trykk nærme peis mtp varmeforskjell og sånn?