Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Du må nesten se det ann. Er jo ikke uvanlig at malerier hang over peisen i gamle herskapshjem, men jeg ville prøvd å finne ut hvor varmt det blir der du henger bildet.
Papir er sensitivt for endringer i luftfuktighet så hvis det hele tiden endrer seg så kan det kanskje slå seg i papiret. Har aldri prøvd selv så dette er mine kvasivitenskaplige teorier.

5 Likes

Kanskje en luftfukter som holder luftfuktigheten jevn kan hjelpe?

2 Likes

Luftfukter hjelper nok ikke da det er den «ekstreme» varmen rundt peisen som tørker papiret/linet.

Jeg ville for så vidt ikke vært bekymret om det er ett trykk til en vanlig penge. Papiret blir generelt ikke ødelagt av at det blir tørt, men det kan komme noen ujevnheter som typ blir synlig rundt passepartout. Dette kan fikses ved at trykket monteres på nytt senere etter at papiret har krympet.
Papir krymper i tørt klima og utvider seg i fuktig klima.
Dette gjør det også igjennom sommer - vinterhalvåret da inneklimaet endrer seg :slight_smile:

4 Likes

Tips til lagring for dere som har mange Selwynsmapper. Kjøp noen Ivar-hyller på Ikea og sett inn mappene inn fra siden. Rimelig og billig stativ med lagringsplass på toppen.

Ikke verdens peneste hylle, men effektiv. Har fjernet alt i midten av hyllen. Blir stiv nok allikevel. Krysset settes i midten av hyllen. Hyllen er 89x30x124, men finnes også i 89x50x124 (og mange andre størrelser). Hyllen nederst kan settes jevnt med sidevangene. Det er også gunstig å få mappene opp av gulvet.

20 Likes

Noen som har prøvd Tesa limspiker?

2 Likes

Jeg har brukt 2kg limspiker på noen lerret. 1x1 lerret. To stk spiker. En i hvert hjørne.
Funket veldig bra :ok_hand: enkel å sette opp. Digg med mulighet til å stille høyde.
Enkel å fjerne.
Anbefaler det

6 Likes

Man kan også bruke dem til å henge fler verk helt nøyaktig og 100% snorbeint (bruk av laser også) :heart_eyes: Limspiker

4 Likes

Ca hvor langt ut av veggen/fra festet stikker spikerne? Har noen lerret som skal opp på betongvegg, men er avhengig av at spikerne går et stykke ut for at det skal funke :crazy_face:

2 Likes

Spørs hvor godt tape/limen holder om vekten presser mye i “vinkel” på limspikeren ja. At lerrete er såpass “dypt” at når rammen henger helt inn til veggen då opplever spikeren et press ut fra veggen, og det er nok ikke hva den er designet for i det heletatt.

Du får finne frem pytagoras setning + en god gammeldags fysikkbok, sette igang å regner vinkler og vektorer og gi oss en tilbakemelding :rofl:

2 Likes

Hadde et lite håp her, gjør alt for å unngå borring :sweat_smile: Vil nok gå helt fint med mindre lerret om man kjører en på hver side, men når det blir noen kilo spørs det ja

1 Like

Betongspiker… funker i det meste av betong uten borring :+1:t3:

3 Likes

Kjøpt fra Cowab 5500kr inkl frakt

11 Likes

Jeg var innom en rammemaker med et print som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å få rammet inn flytende. Rammemakeren anbefalte at jeg skulle gå for tradisjonell innramming med paspatur i stedet. Anbefalingen var begrunnet i at dette var mest skånsomt mot printet og var “reversibelt” uten særlige skader/merker på printet (ikke forringet annenhåndsverdi). Ved flytende innramming så ville man måtte benytte mer tape som ikke var bra for printet.
Har noen noen synspunkter eller tanker rundt dette? Overdrev rammemakeren problematikken?

Jeg har aldri fått rammet om noen av mine bilder, ei heller åpnet og sett bak. Så er litt grønn på hvordan det ser og hvor stor forskjellen faktisk er. Det aktuelle printet var 70x95 cm og relativt flatt.

1 Like

Hei! Er det normalt å måtte godta at PP og trykk har et 0,5-2 mm mellomrom (alså at det ikke ligger skikkelig inntil)? Rammet inn et trykk nå på ca 50x70 hvor PP har et tydelig mellomrom på topp og sider fra trykket. Når jeg tar borti bak på rammen så går det an å trykke bakplaten inn det slik at det sitter skikkelig, men det kan vel ikke være slik. Har aldri vært borti dette problemet før, er det jeg som er prippen eller rammemaker som ikke har gjort det på nivå med hva man skal kunne forvente?

1 Like

Ta det med tilbake og spør om de kan sette inn en stivere bakeplate.

Takk. Er mellomrom innenfor? Har etterhvert noen trykk og ingen av dem har noe “luft” mellom papir og pp

1 Like

Hvis margen på arket er veldig bred kan det lettere oppstå. Samme om arket ikke er helt flatt. Hjelper med bakplate med spenn, evt. dobbel.

1 Like

Er det lov å kutte ipassepartout på et print for ønsket innramming? Liker printet men vil ikke ha så mye hvitt rammet inn.

2 Likes

Skjønte ikke helt denne. Tror du må forklare.

Du kan kutte passepartout så mye du vil, så lenge du ikke ødelegger selve printet.

Hvis du mener å droppe passepartout helt, så kan du bruke avstandslister, da blir ikke printet klistret til glasset.

2 Likes

Som dette, kutte den nederste biten slik at hele printet blir kvadratisk isteden for rektangulært

2 Likes