Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Det er du alltids fri til å gjøre, men det er nok en tanke bak fra kunstnerens side at det er akkurat slik.
Også er det å torpedere annenhånds verdien, om du skal få lyst til å selge igjen etter hvert.

2 Likes

Jeg mener å ha blitt fortalt at kanten nede ofte er litt lenger fordi bildet ikke skal se skjevt ut når det er rammet inn. Er visstnok noe med øynene våre som gjør at innrammingen «ser skjev ut» om ikke kanten nede er litt lenger enn de andre kantene. Korriger meg gjerne om jeg sier feil/har tolket det feil.

2 Likes

Her er det vel ikke snakk om å kutte i passepartout men i selve trykket om jeg har skjønt det riktig?

2 Likes

Joda, poenget mitt var bare at det sikkert er en tanke bak at trykket har fått den rektangulære fasongen. F. Eks om trykket rammes inn flytende så er kanten nede litt lengre. Sammenligner da med hvordan trykk rammes inn profesjonelt. Avstanden fra nederste list pleier som regel å være litt lengre fra motivet enn de øvrige listene. Det er ut fra hva jeg har forstått helt vanlig (uten at jeg er noen ekspert på temaet).

2 Likes

Riktig som du du sier, er for å unngå at det skal se ut som at trykket «sagger» i rammen, ble jeg fortalt her om dagen. Man har litt mer passepartout i bunnen av rammen sammenlignet med toppen.

Noen som kjører samme «logikk» på flytende/uten passepartout også, som denne innrammingen av en Rødland (slik Torbjørn selv vil ha edisjonene sine rammet inn):

7 Likes

Jeg mener at @blanked og @martmon sine eksempler ikke kan sidestilles. I Blanked sitt eksempel er det mer tydelig at kunstner har gjort et bevist valg. I Martmon sitt eksempel ser det mer tilfeldig ut (f.eks at dette er papirarket faktiske størrelse, evt bredden på arket). I slike tilfeller mener jeg at kunstner setter kunden i en vanskelig posisjon da kunden må velge mellom to utilfredsstillende valg; enten å kutte i arket for å få en fin innramming eller ramme inn på en måte som er vanskelig å få til å se bra ut.

Her mener jeg at det faktisk er logisk å kutte i arket. Mange kunstnere ser lettere på det og lar det bli opp til kunden å velge, men kunder vegrer seg fordi det faktisk er å modifisere på verket. Jeg har hatt mange kamper med kunstnere om dette oppigjennom. For å være på den sikre siden så spør du Ståle Gerhardsen direkte.

6 Likes

Ganske ulike eksempler, ja. Rødland har stålkontroll på produksjonene sine, så valget er helt bevisst. Han har kjørt samme papirstørrelse og plassering av motiv på disse mindre edisjonene sine i flere år. Enig i at Ståles ser litt mer tilfeldig ut, eventuelt at han bare har «lagt opp til» innrammming med passepartout.

Hvis du kjører passepartout @martmon bør du klare å unngå å måtte kutte i arket, og fortsatt kunne få en fin innramming.

Hvis kutting, avklar med kunstner først. Gjerne få en skriftlig bekreftelse fra Ståle i så fall, i tilfelle salg senere.

4 Likes

Takk for gode svar! Jeg er helt enig i at det ser finere ut med litt mer hvitt nede enn oppe (hva kalles den hvite kanten på et print?). Men ikke så mye som i dette tilfellet. Samt at det er artig med litt ulik størrelse på print, syns mye blir standard i 50x70… Jeg hører med Ståle :slight_smile: Så er det jo ønskelig å ha muligheten til å selge det videre på sikt, ønsker ikke «torpedere» verdien heller…

1 Like

Den hvite kanten heter ikke noe. Det er selve arket, bare. Men rammemaker legger en passepartout over den hvite kanten (hvor den legges blir du enig om med rammemaker) ved innramming. Passepartout er altså en separat «del» som ikke er tilknyttet selve trykket/arket.

Her ser du et eksempel hvor det er mer passepartout i bunn. Alt det hvite rundt selve trykket er passepartout, som altså ligger over trykket. “Resten” av trykket/arket ligger gjemt bak passepartout.

1 Like

Tommelfingerregel jeg er vant med er 20% ekstra på bunn. Feks 7 cm rundt og 8,4 cm i bunnen.

3 Likes

Er interessant kva kunstnar seier om å kutte i printet, det som er handfinished ser jo ut til å ha fått maling over heile arkflata, i det tilfellet ville eg sjølvsagt ikkje kutta bort noko. Kanskje størrelsen på arket for heile opplaget er gjort for å ha flate for HF?

Edit: Ser riktignok ut som det er beskjedent med maling på nederste del.

Går det fint å oppbevare trykk i disse selwys-mappene stående på høykant med åpning opp? Eller er de for svake for det?

Det går fint!

2 Likes

Ligg på 0.5 cm ekstra paspatur i bunn på små trykk, og 1 cm på store trykk

1 Like

Er det noen som har kjennskap til vekt på rammer? Bør man ha dobbelkrok på galleriskinne med et innrammet trykk på over 100x70 eller holder det med en som tar typ 15kg? Erfaringer?

Jeg lurer litt angående spacere. Ser mange har custom made spacere. Er det noe ramme maker fikser? Er det man kan gjøre selv? Hvordan går folk frem for sånne ting?

Den hvite kanten heter margen. På gamle trykk er det verdiøkende hvis margene er penest mulige, og ikke har skader som syremerker eller airburn etter tidligere innramminger. Man må derfor regne margen (og hele arket) som en del av kunstverket, ikke bare den trykte flaten. Vurderer man innrammet kunst som har veldig liten/smal marg mellom passepartout og trykkflaten, bør man være til obs, fordi en slik innramming kan skyldes en skade som skal skjules.

Får ofte sendinger der print ligger flatt i trekasse/plastboks. F.eks. sendinger fra Avant Arte. Har alltid åpnet disse og lagt print inn i syrefrie Selwyns Sleeves. Men er dette nødvendig når kunsten kommer i disse kassene? Kan de oppbevares i kassen over lengre tid?

Så lenge det som trykket er pakket i inne i kassene er syrefritt, vil jeg si det er unødvendig å ta de ut hvis det allikevel bare skal lagres. Litt vanskeligere å se på i mellomtiden da, det er jo fint med mappene!

1 Like