Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Hei

Jeg har lett etter denne tråden hvor det blir forklart om flytende innramming. Kan du hjelpe meg å finne denne igjen?

Hei. Kjøpte messingversjonen av det siste verket til Hama Woods og lurte på hva som er vanlig når det kommer til innramming av den type materiale.

Fester man det på noen spesiell og bruker man vanligvis glass utenpå? Lette litt rundt etter bilder her inne og synes det ser ut som noen har glass og noen ikke. Regner med at det ikke er noe fasitsvar, så er mer på utkikk etter innspill/erfaringer :slightly_smiling_face:

1 Like

Anyone? :upside_down_face:

(«Fester man det på noen spesiell måte» skulle det stått i posten over)

Leverte et bilde til profesjonell innramming, og la merke til at det var en glippe mellom printet og passepartout nede da jeg hentet det. Fikk beskjed om dette var vanlig. Er det vanlig?

Printet hadde ikke ligget lenge eller stramt sammenrullet, og bør ha vært greit å rette ut.

Det er ikke greit mener jeg. Ingen grunn til at det skal være glippe der. Om PP er skjært riktig og med stiv bakplate så skal dette leveres stramt og fint.

Takk for svar. Stusset på dette selv, men fikk beskjed om det var vanlig siden papir var et organisk materiale og at det de måtte brukt lim eller tape for å få dette helt tett. En annen grunn kunne være at det hadde ligget lenge sammenrullet, men dette er som sagt ikke tilfellet her.

Den glipen ser stor ut. Har vært med på noen mindre på innrammede trykk, som kommer og går litt som de vil alt etter temperaturen og fuktigheten i rommet. Ville nok bedt de legge på en ekstra bakplate og se om det eventuelt kan rette det ut

Mulig det er bildevinkelen, men pp ser alt for smal ut også. Må være en viss bredde før den klarer å støtte papiret under.

Bestill alltid den tykeste bakplaten og det samme med PP, og neste gang finn deg en rammemaker som skjønner dette uten oppfordring.

2 Likes

Fikk gjort dette via Fineart, så hadde troa på at innrammingen var i de beste hender. Får følge med om det blir noe verre over tid. Takk for svar:)

Jeg har også dette trykket fra Danny Larsen, Flowers On The Forest Road. Jeg har ikke rammet det inn enda. Det virker som papiret er tynnere en jeg er vant med, så det kan ikke være 300g. Skjønner at Fineart kan ha fått litt problemer her, men da burde de ha kontaktet deg og kommet med anbefaling om endring.

Jeg skal be om en kapa plate i bakkant på dette når jeg er hos rammemaker, for å få det så tett mot passepartout som mulig. Legger ved et bilde fra RedHouse Gallery, der det tydelig vises bølger i underkant ved flytende innramming.

1 Like

Se der ja, der kom det veldig tydelig frem. Ser på mitt eget at det er bølgete både oppe og nede midt på passepartouten, så en stiv bakplate hadde sikkert gjort det penere.

Får se om jeg gjør noe med det, er vel for sent å få Fineart til å rette opp «feilen».

Var ikkje helt fornøyd med finishen med dobbel bakplate, så kjørte trippel på denne.

8 Likes

Den ble veldig fin.
Er det 5/6 cm pp og 3 cm rammelist?

Litt større, 8/9,6 passepartout og 3,3cm x 3,3cm list:-)

1 Like

Så nylig en Medow som lå til salgs på UAA.

Trykket var rammet inn flytende, og så veldig bølgete ut.

Hva er den beste måten for å ramme inn flytene uten og skade trykket med mange tape punkter? (virker som mange ramme makere vegrer seg litt for å ramme inn flytende).

1 Like

Det begynner å fylle seg opp med diverse kunst-småtterier som har blitt kjøpt opp igjennom årene. Vi snakker; bøker, postkort, frimerker, spraybokser, Rubicks kuber, julekort, reflekser, kopper, kart osv…

Kunne tenkt meg å samle alt i ett glassmonter/glass-skap e.l, så ikke det blir stående rundt i forskjellige deler av huset.

Noen som har noe lignende hjemme og vil dele? Evt tips til skap/monter som kan passe til dette formålet?

Forslag taes i mot med takk :smiley:

Fortsatt god påske folkens!

//Stig

1 Like

Noe sånt som @Helge har?

Fant denne på Ikea:
https://www.ikea.com/no/no/p/detolf-vitrineskap-hvit-80269122/

Ikea har andre typer vitrineskap også:

4 Likes

Fabrikör fra IKEA gjør susen

3 Likes

Kjøpte mitt fra Dreieck design i Tyskland. Solus Led line - led belysning.

5 Likes

Takk for gode tips og forslag.

Fant et fint ett på Ellos (av alle ting), som passer fint inn på tenkt plass. Optima Bright fra Martinsen. Likte at det hadde belysning, speil i bak-kant og valgmuligheter på høyden av hylleplatene.

Minuset er at det ikke kan låses, slik som skapet @Gateprofeten foreslo, noe som hadde vært en fordel med barn i hus :grimacing:

3 Likes