@jbroks og @tagmed
Det er plausible teorier, men Goldmark/Callum sendte trykket flatt, så det har faktisk aldri vært rullet
Min hypotese var at det var brukt mange festepunkter, og at papiret folder seg når det begynner å «leve» bak glasset. Men dette ble avvist - trykket er rammet inn helt etter boka..
@Inoma fikk jo sitt trykk ødelagt på den måten (lim rundt hele baksida), og med samme rammemaker.
Litt kjedelig med Temu-innramming på et trykk man er glad i.
Ser ikke bra ut.
Når papiret har vært oppevart flatt hele veien til innramming er det med det resultatet kun en mulighet, her har rammemakeren gått bananas med festpunkter. Det ser jeg egentlig også minst fire fester øverst, tre nederst og kanskje noen i senter. En flytende innramming blir over tid å bule ut litt på forskjellig tider etter luftfuktigheten, men overnevnte bilde er på vei til å sakte rives i stykker.
Blir oppgitt over det jeg ser her på veggen fra spesielt Finerart, har de ikke yrkesstolthet?
Takk for innspill.
Jeg tenkte akkurat det samme, men fikk beskjed om at det ikke er tilfellet. Arket er kun festet oppe..
Det er Interart som har rammet inn, og det var de som maltrakterte innrammingen på @Inoma som trykk også. Mulig dette er grunnen til at Fineart nå bruker Saso (Art2), som leverer mye bedre. Jeg går direkte til han.
Om Fineart er helt ferdige med Interart vet jeg ikke. Skaden er uansett skjedd for min del.
Antallet hengsler er vel ikke i utgangspunktet et problem? Er vel heller typen fester.
Da jeg lærte å ramme inn med japansk papir og lim av stivelse brukte vi mange hengsler på flytende innramminger. Se bilde av antall hengsler på et stort Harland Miller verk, dette altså i samarbeid med Ekatarina Pasnak - en jeg mener har svært høy kompetanse på papir.
Innramming med hengsler av japan papir er en helt annen verden en det som er brukt på Chrstrs bilde. Japanpapiret følger fuktigheten og trekker seg sammen og utvider seg i takt med luftfuktigheten - da kan du hengsle som på bilde å få det til å “svømme” i rammen uten skader på papiret.
Det som er brukt på Chrstrs bilde er som spikret fast på bilde - hvilken type er umulig å se men regner med det er en akrylamid bestandighet i det - hvor mere tape av den typen som er brukt hvor mere bølger får når papiret/kunstverket trekker seg sammen eller utvider seg. Du har helt rett i utgangspunktet er ikke antallet problemet, bare det er brukt en hengsel som følger papirets fuktighet - men i Fineart innrammingen er det brukt noe som ikke følger papiret i kunstverket og i de fleste tilfeller jeg har vært med på har den vært akrylamid C3H5NO/2-propenamid holdig i innramminger utført fra 70-tallet og fremover, men mye rart som trelim osv har vært poppulert å utsette bildene for.