Takk.
Snakket med 1 eg handler med. Fekk tak i 1m. Mangler 1. Får ringe litt mandag.
Sendt PM
Satser på at det ordner seg🤞
Hei,
Som vist i Nye kunstkjøp-tråden, så fikk jeg tak i tre gamle trykk fra Kjell Nupen som hadde gulnet ganske kraftig.
Var veldig i tvil om innramming, men ble overbevist av rammeverkstedet om å velge flytende og med en bakplate som lignet så mye som mulig på fargen på arket da verkene kunne bli mye gulere med en hvit eller sort bakplate.
Likte godt den flytende innrammingen og rammen i seg selv, men tror jeg angrer litt på fargen på bakplaten. Det virker så «mørkt» og «gammelt» i mangel på bedre ord. Tror det hadde sett «freshere» ut med kanskje en hvit-hvit bakplate.
Det gjelder ikke verket i seg selv, bare så det er klart.
Så da trenger jeg input fra ekspertene her. Har rammemaker rett; Bakplaten burde matche verket og det er jeg som må vende meg til mine første «gamle» trykk?
Eller er jeg inne på noe, og det hadde vært finere med hvit eller sort bakplate? Og i så fall, er det en stor jobb for et rammeverksted å bytte?
Takker for alle svar.
Jeg må si meg enig med rammemaker her😀
Enkel jobb å fikse for en rammemaker.
Men… enig med rammemaker. Lurt å legge en litt anna tone en kritthvitt bak.
Enig med de over.
Hadde samme dilemma som deg med eldre trykk, og da rammemaker viste forskjellene så skjønte jeg at han hadde rett.
Altså at bakplaten bør være ton-i-ton med arket.
Hvis du likevel vil ha pur hvit eller sort, så ville jeg i så fall valgt sort. Det kan se kult ut.
Noen som vet om man kan slipe ned riper i UV70-glass?
Kjenner du ripene når du drar neglen over det?
Ja. De er synlige også. Ikke så dype
Vet det går an å slipe og polere glass, men ser kanskje for meg at dette blir mye jobb og spørsmålet om det er verdt det kontra å kjøpe nytt glass. Glasset må ut av rammen og det må, om jeg har skjønt rett, brukes maskin for å
få den rette temperaturen pluss alt av utstyr som pads og polish og avtrekk og alt man behøver. Brukes også mye vann i prosessen så blir mye søl og klin.
Så, enten lever du med ripene eller kjøper nytt glass er min tanke uten å være noen ekspert.
Takker!
Er et lite glass, så minst pes er nok da bare å bytte det ut
Dette er sånn flytende innramming skal se ut.
Dette er rammet inn helt i henhold til avtale.
Dette er hva Fineart mener, etter å ha rammet det inn på ny, pga folder ved første innramming.
Hva tenker dere? For min del er det temmelig distraherende.
- Dette er sånn det skal se ut
- Dette er ikke sånn skal se ut
- Dette er ikke prima, men det er innafor
Latterlig dårlig ![]()
Hadde dette vært mitt bilde, hadde det aldri havnet på veggen med en slik utførelse! Istedenfor å ha gleden av verket, hadde jeg bare blitt grenseløst irritert hver gang jeg hadde sett på det. Skikkelig dårlig utført, og her bør Fineart bite i det sure eplet og legge seg flat. Dem har jo rett og slett “ødelagt” bildet.
Fineart, Dette er alt alt for dårlig.
Må vel være mulig å rette dette opp ganske enkelt?Ser ut som en slapp jobb av den som har tapet baksiden.
Jeg er faktisk usikker. Vet ikke helt hvordan de har fått det til.
Det ser jo likt ut som første gang de (Interart) ramma inn samme trykket. Jeg frykta at de hadde klina på med lim på langs og tvers på baksiden - noe de angivelig ikke har gjort.
Hvorfor arket krøller seg aner jeg ikke. Har noen en idé?
Forklaringen jeg har fått om at papir er organisk osv osv holder bare ikke, i mine øyne. Har flere bilder rammet inn flytende og de blir ikke som dette.
Kanskje de har brukt “lærertyggis”? ![]()
Har noen bilder med antydning til disse merkene, men ikke i nærheten av like fremtredende. Ser på enkelte av mine verk som er rammet inn flytende at det periodevis kan være noen slike uregelmessigheter i papiret.
Kan det ha noe med at papiret ikke har fått tid til å rette seg ut etter at det er tatt ut av tuben? Er jo en del lag med maling på de Jago-trykkene etter hva jeg har forstått.
Jeg hadde heller ikke godtatt dette om det var meg.
Kan det være at trykket / papiret var veldig rullet før de hengslet det flytende? Og papiret ‘stritter’ mot for å rulle seg tilbake nå i rammen? Eneste logiske forklaringen jeg kan komme på.
Evt at de har brukt veldig mye vann / våt teip?