Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Takk.
Snakket med 1 eg handler med. Fekk tak i 1m. Mangler 1. Får ringe litt mandag.

Sendt PM

Satser på at det ordner seg🤞

1 Like

Hei,

Som vist i Nye kunstkjøp-tråden, så fikk jeg tak i tre gamle trykk fra Kjell Nupen som hadde gulnet ganske kraftig.

Var veldig i tvil om innramming, men ble overbevist av rammeverkstedet om å velge flytende og med en bakplate som lignet så mye som mulig på fargen på arket da verkene kunne bli mye gulere med en hvit eller sort bakplate.

Likte godt den flytende innrammingen og rammen i seg selv, men tror jeg angrer litt på fargen på bakplaten. Det virker så «mørkt» og «gammelt» i mangel på bedre ord. Tror det hadde sett «freshere» ut med kanskje en hvit-hvit bakplate.

Det gjelder ikke verket i seg selv, bare så det er klart.

Så da trenger jeg input fra ekspertene her. Har rammemaker rett; Bakplaten burde matche verket og det er jeg som må vende meg til mine første «gamle» trykk?

Eller er jeg inne på noe, og det hadde vært finere med hvit eller sort bakplate? Og i så fall, er det en stor jobb for et rammeverksted å bytte?

Takker for alle svar.

Jeg må si meg enig med rammemaker her😀

5 Likes

Enkel jobb å fikse for en rammemaker.
Men… enig med rammemaker. Lurt å legge en litt anna tone en kritthvitt bak.

2 Likes

Enig med de over.
Hadde samme dilemma som deg med eldre trykk, og da rammemaker viste forskjellene så skjønte jeg at han hadde rett.
Altså at bakplaten bør være ton-i-ton med arket.

Hvis du likevel vil ha pur hvit eller sort, så ville jeg i så fall valgt sort. Det kan se kult ut.

2 Likes

Noen som vet om man kan slipe ned riper i UV70-glass?

Kjenner du ripene når du drar neglen over det?

Ja. De er synlige også. Ikke så dype

Vet det går an å slipe og polere glass, men ser kanskje for meg at dette blir mye jobb og spørsmålet om det er verdt det kontra å kjøpe nytt glass. Glasset må ut av rammen og det må, om jeg har skjønt rett, brukes maskin for å
få den rette temperaturen pluss alt av utstyr som pads og polish og avtrekk og alt man behøver. Brukes også mye vann i prosessen så blir mye søl og klin.

Så, enten lever du med ripene eller kjøper nytt glass er min tanke uten å være noen ekspert.

1 Like

Takker!
Er et lite glass, så minst pes er nok da bare å bytte det ut

1 Like