Hva lurer du på om innramming, utflating, oppbevaring, oppheng mm?

Jeg pleier å bøye blindrammene tilbake manuelt. Tre har en viss føyelighet. Gjerne sammen med å lagre bildet svakt skrått den andre veien mot en vegg, med bildesiden inn, og plassere et par tyngre bilder bak. Tyngdekraften gjør resten. Hvis dette høres farlig ut fordi bildet er verdifullt eller skrøpelig, anbefaler jeg en konservator.

Takker.
Har lagt en 2-3cm tykk lekt på tvers under ramma og plassert 3-4kg på hvert hjørne, for å få bøyd den litt tilbake.
Har hjulpet mye allerede etter et 1/2 døgn :crossed_fingers:

Hvor dyrt må verket være før man bør vurdere museumsglass over UV70 glass?

Jeg er absolutt ingen eksptert på feltet.

Har stort sett uv70 og 92 selv, og mtp refleksjon og fargegjengivelse er de gode. Jeg vil si at har du 70 eller 92, rammet med syrefritt materiale og bildene ikke henger i direkte sollys så har du et akseptabelt grunnlag for arbeider som henger i hjemmet. Uerstattelige skjøre originalarbeider ville jeg vurdert å hatt i museumsglass.

Plasseringen i huset er også vel så viktig som uvgraden på glasset. Det høres fisefint ut men i rom med mye solinnslipp og direkte sol på vegger ville jeg faktisk vurdert uv-film til selve vinduene. Noe ala dette… Hvis man ikke har andre vegger å sette de mest dyrebare arbeidene på… :slight_smile: UV-film mot bleking og falming av interiør | Vindusfolie

2 Likes

Kommer an på lommeboken :slight_smile: Men prisen på OMA bør kanskje ikke overstige verdien på verket :slight_smile: En stor fordel med OMA er at det er så og si uknuselig, så mye mindre risiko for at man skader selve verket under frakt. Noe å tenkte på om det er et kunstverk som på sikt kan være aktuelt selge utenlands.

2 Likes

Hva ligger prisen på sånn ca. per kvm?

Mener det er litt over 10k`ish eks mva. Avhenger av tykkelsen også, ved større verk må man opp i tykkelse på OMA og blir enda dyrere.

1 Like

Det er vel ca. 10x dyrere enn UV70 og 8x dyrere enn uv92 om jeg ikke tar helt feil? Skal man ut med mellom 15-20 lapper for innrammingen med ramme, jobb og glass så er jeg enig i at verdien på kunsten inni rammen bør være et godt stykke over 20 lapper i verdi.

Hepp.

Har ein svær tegning på 106x76cm.
Denne er nå innramma med paspateur.

Frister å fjerne paspateur og la den vere ‘flytende’.

Vil dette fungere på en så svær tegning, eller blir den for bred?

Og vil det bli kult eller se teit ut?

Mvh
Oddemann

Antakelig vil det se fett ut, men det er jo en smakssak:)

Hvis arket har hatt passepartout i lang tid så vil man kanskje kunne se en nyanseforskjell i farge på papiret når pp fjernes. Det ville nok jeg vært mest bekymra for.
Hvor lang tid det tar er jo avhengig av direkte/indirekte lys, type glass og varighet - og kanskje mer, for alt jeg vet. Dette vet andre mye bedre. Rammemaker vil jo kunne sjekke det ganske enkelt.

1 Like

Akkurat kjøpt et litografi. Det er 54 år gammelt og ikke akkurat helt mint…:

The paper has turned brown. Acid stains. Damp discolourations. Discolourations. Minor line from previous mounting behind passepartout.

Har noen med mer peiling enn meg en formening om hvor mye f.eks Galleri Tonne (eller andre?) kan fikse av skavanker i arket?

2 Likes

Dette er ekspertmat, noe som krever en papirkonservator til å besvare. Jeg har ikke sett noen på forumet. Jeg tok mot til meg og spurte Nasjonalmuseet i en lignende sak, og fikk et råd. Kanskje galleriet du nevner også kan gi råd. Et søk på papirkonservatorer gir en liste.

Noen som har en god instruksjonsvideo for hvordan en rammer inn lerret med en ferdig sveve/skyggeramme?

Fant ut av det :slightly_smiling_face:

1 Like

Det er litt selvforklarende. Iaf hvis du har fått riktige skruer og monteringsbeslag

Må bare passe på at lerretet ikke rammes inn skjevt. Det er fort gjort. Du kan legge inn kiler (eller lignende) mellom ramme og lerret, så lerretet ikke forskyver seg når du skrur det fast til skyggeramma. Jeg legger også inn 1-2mm større glipe nede enn oppe.
Samme prinsippet som med passepartout, hvor den nederste delen er litt høyere enn den øverste.
Tror ikke det er like prekært ved montering på skyggeramme, altså.
Du kan jo prøve og se. Har ramma inn fire lerret, og hvis jeg klarer det, så gjør du det også :muscle:t3::carpentry_saw:

3 Likes

Ute etter en av de sorte rammene her. Men discontiniued hos lokal rammemaker. Made in Italy.

Håp om å få tak i? Nokon som veit kor eg kan spørre?

Oddemann

Den smale har nr / navn: larson juhl 452100

Mangler nå 1 meter. Jiiiz kipt…

Larson Juhl er stor leverandør og har levert til mange rammemakere. Ville tatt en telefon til de rundt deg, gjerne som har holdt på en stund. Tror ikke det er så mange rammemakere som er aktive her inne dessverre.

1 Like

Prøvde å få ut av Larson juhl om de hadde noen kunder som har kjøpt mye av denne listen. Men uten hell. De har vel kanskje ikkje lov å fortelle hva andre kjøper🤔

Men ville følgt rådet til Ulrik og tatt noen ringe runder​:crossed_fingers::crossed_fingers:

3 Likes

Hva ville dere tenkt er fair pris for innramming av 2 canvas på hhv 120120 og 9080? Valnøtt, sånn som vedlagt bilde.