Hva synes folket om Pushwagner?

Registrerer at han ikke blir så ofte nevnt her. Ingen som har Pushwagner på veggen? Hva vil dere si er hans topp tre-trykk?

1 Like

Det er et medlem her som kunne hatt Push utstilling i sin egen stue, men han får komme på banen selv :smiley:

Selvportrett monokrom
Selvportrett rød
Cosmos

3 Likes

Jeg liker Push men er ikke helt sikker på opplagsstrørrelse, teknikk osv.

Har ingen push i samlingen så langt, men er et par jeg vurderer løpende. Liker en del av det litt eldre. Akkurat nå vurderer jeg noe fra 1980 serien. det siste “han” har kommet med, not so much.

Selvp.
Boogie woogie
En fra 1980 serien( usikker på hvilken da jeg ikke har sett alle live).

Har dette på veggen (Thirteen). Synes det er et av hans beste utenom Selvportrett rød. Ellers er Smoking gun en personlig favoritt :smiley:

Det er masse tilgjengelig på pushwager.no. Ville kjøpt et du liker eller et som utfordrer deg. Tok tid før jeg virkelig likte dette bildet, men nå er det et av mine favoritter. Minner meg om Van Gogh. Det er også meningen kunne han fortelle meg når jeg pratet med ham på en utstilling i Rosendal :smile:

1 Like

Personlig setter jeg Pushwagner mye høyere enn Dolk, Pøbel, Whatson og dens like… Først og fremst de gamle arbeidene fra før han ble blendet av egen suksess, men noe av det nyere er også bra. Har fire Pushwagnere i samlingen.

  1. En dag i familien Manns liv.
  2. Selvportrett.
  3. Babytrip.

Urban art er den nye “IKEA kunsten”. Pushwagner kommer til å bli stående som en bauta.

Skulle jeg hatt en push måtte det blitt cosmos mono :wink: og den tar jeg faktisk mot tilbud på hvis noen skal selge :grin:

Liker en del av Pushwagner. Spesielt sans for sort/hvit trykkene hans. Selv har jeg en smoking gun. Denne er jo fortsatt tilgjengelig på pushwagner.no til 7500 ferdig innrammet. I mine øyne er det et godt kjøp.

4 Likes

Pushwagner er en av mine personlige favoritter, og jeg er overbevist om at han virkelig vil stå igjen som en bauta innenfor norsk kunst. Livet hans har mange likhetstrekk med Munch, og jeg mener at de begge ser verden på sin egen helt spesielle måte. De som kun har sett han i media de seneste årene vil kanske se på han som en eksentrisk fyllik, men hvis en setter seg inn i hans liv og produksjon forstår en raskt at mannen er et geni!

Pushwagners eldre verker er nærmest spådommer og en visjon om hvordan fremtiden ville se ut; industialisme/kapitalisme, terrorisme, utslettelse og en A4 families hverdag i repetison.

Samarbeidet med forfatteren Axel Jensen på 1960-tallet la grunnlaget for Pushwagners kunstnerskap. På 1970-tallet og 1980-tallet arbeidet de med flere utkast og upubliserte bokprosjekter som ble utviklet til billedromanen “Soft City”, silketrykkserien “En dag i familien Manns liv” og ikke minst den fantastiske malerifrisen “Apokalypse”.

Arbeidene hans fra 1980 til før 2000 mener jeg er hans beste:

Litt av malerifrisen: Apokalypse
http://www.mkgallery.org/img/exhibitions/491/f/haritonpushwagner-jobkill.jpg
JOBKILL
Laget i 1990


SELVPORTRETT
Laget i 1973-93

http://www.mkgallery.org/img/exhibitions/476/f/klaxton.jpg
KLAXTON
Laget i 1990


DADADATA
Laget i 1987


GIGATON
Laget i 1988


OBLIDOR
Laget i 1991


HEPTASHINOK
Laget i 1988

En dag i familien manns liv fra 1980
http://www.mkgallery.org/img/exhibitions/516/f/18.jpg

Anbefaler allle å kjøpe boken “Pushwagner”, er også flere gode artikler om han på nettet:
https://www.fineart.no/i/img_img/363909-0.jpg/w=450,h=325/Pushwagner_-Pushwagner(Bok).jpg

Personlige favoritter er selvsagt Apocalypse og hele serien i familien manns liv. Liker selvsagt selvportrettet, boogie woogie og “on the road II”

9 Likes

@Superbell Det du mener er at du liker Popart bedre en streetart? For du kan da ikke sammenligne Pushwagner med nevnte street-artister, mener du isåfall at Puswagner er en streetart artist og vil stå igjen som en bauta i den sjangeren? Nei… Det er feil.

Men - Push er helt rå. En favoritt!

Min feil.

Pushwagner burde selvfølgelig aldri nevnes i sammenheng med de “artistene”. Han er lysår foran både kunstnerisk og intellektuelt.

Og Pushwagner er heldigvis ingen streetart artist.

Grunnen til sammenligningen er at perspektivet her på forumet til tider er forholdsvis snevert.

Liker all kunst av kvalitet.

Var no litt unyanserte og personlige meninger… Du må huske at folk er forskjellig, Det som du oppfattet som uintelligent og dårlig kan for en annen være fantastisk

2 Likes

Har ikke kalt noen uintelligente. Har bare sagt at Pushwagner er i en annen divisjon.

Man kan være intelligent selv om man ikke er like god som Magnus Carlsen til å spille sjakk hvis du skjønner…

Heptashinok er fantastisk!!
Hvorfor er ikke Push mer aktiv internasjonalt? Mitt inntrykk er at han ikke er spesielt stor i utlandet… Why?

Nei jeg skjønner ikke helt…

For meg virker det som du har noe meninger om hva som er bra/dårlig og det er helt greit, men det er jo din selvstendige oppfatning i forhold til hva du liker… F.eks jeg liker Pizza du liker kebab “kebab er i en helt annen divisjon en pizza” man kan ikke trekke slike konklusjoner som om det bare finnes 1 mening som skal oppfattes som den riktige når det gjelder estetikk eller smak? :wink:

1 Like

Fra Kagges tips til å samle kunst.

Og hvem som avgjør hva som er bra og hva som er dårlig?

De bra galleriene og museene. Det er hvertfall en veldig god pekepinn.

Push har en gøy og barnslig strek med en sterk historie bak seg. Han er i en annen divisjon/verden enn de fleste av oss og gir en frisk og fargerik mix i en kunstsamling… Synes Boogie-Woogie, Life & Maestro er top notch, dog han har mange “kjedelige” motiv.

Må si at Pushwagner er en av mine favoritter. Han har laget så mye bra at det er vanskelig å plukke ut tre favoritter, men Selvportett er selvfølelgelig på lista. Cosmos og Honk City må også nevnes. Legger ved et bilde av Cosmos, som faktisk var mitt første ordentlige trykk. Dette vekket kunstinteressen hos meg og siden har det blitt flere trykk :wink:

6 Likes