Hva synes folket om Pushwagner?

Vil de av dere som er mer bevandret i kunstens verden si at “smoking gun” er et godt kjøp nå? Jeg liker bildet veldig godt så er vel ikke snakk om å investere men heller kjøpe trygt for framtiden.

Jeg synes bildet er meget kult! Har det selv.

Med tanke på prisen (7500kr ferdig innrammet) så synes jeg både det virker “trygt” og når du liker det godt selv er det vel ikke noe å tenke på :wink:

Men har jo vært tilgjengelig en stund og er ikke utsolgt enda. Men må si den gjør seg i stua!

3 Likes

Jeg synes også 7500 kr for innrammet “Smoking gun” er et kupp, fett motiv og ca. lik pris som mange trykk av urbanse kunstnere uinnrammet. Vurderer en selv :wink:

Fant noen flere bilder på nett:

1 Like

LØP OG KJØP!! :sunglasses:

1 Like

Jeg pusser støv av spåkulen min, gnikker litt på den mens jeg messer noe uforståelig og spår at Smoking Gun er utsolgt før uken er omme…

5 Likes

Du kan fort få rett. Jeg var på Pushwagner galleriet i dag og det begynner å minke med Smoking Gun trykk!!

Ingen fare, det kommer nok en ny artig variant når denne er utsolgt.

1 Like

Hvor får man den ferdig innrammet til 7500 som nevnt her? Har alltid likt den men trodd den var dyrere og derav ikke kjøpt :smile:

Pushwagner.no selger trykkene ferdig innrammet

For folk som bor på Vestlandet åpner det en stor Pushwagner utstilling på Oseana kulturhus på Os ikveld. Den skal pågå der en god stund fremover. Tror det er vel verdt et besøk. Du finner i hvert fall meg der i løpet av helgen. Åpent fra 12-18 lørdag og søndag ser det ut til. Kanskje er man heldig og treffer på Push selv. Det er en artig opplevelse:-)

Herlig. Tenkte meg en tur dit selv, men får det ikke til i helgen.

Fant den ikke i kalenderen til kunstveggen.
Hvor lenge varer utstillingen?

Anbefaler en tur innom Push galleriet. Noe nytt som ble hengt opp 1. Mai. For de kjøpelystene er det blant annet div motiver/prints fra hans tid i Frankrike som ikke er så alt for dyre.

Står i BT idag at han stiller ut på Oseana fra 29. mai til 16. august så du har god tid;-)

1 Like

Ble det noe handel @thopet?

1 Like

Nei, ikke foreløpig. Synes “Place Pigalle” var artig! Var også innom finearts sommerutstilling… MYE fristende!

1 Like

Høydepunktene fra fineart @thopet ?

1 Like

Veggene er fulle og fylles fortsatt så det var MYE fint. Jeg gikk glipp av Sand utstillingen som var tidligere, noe jeg angrer på. Det som hang igjen av hans verk synes jeg var veldig flott.

Ellers var det mye forskjellig… Dolk, Melgaard, Push ++++

Høydepunktet for meg: Per Kleiva: Blad fra imperialismens dagbok.

3 Likes

En fantastisk utstilling. Vel verdt besøket og vel så det :smiley:

Noen høydepunkter:

4 Likes

Lunken kritikk av Os utstillingen i BT:
bt, for betalende abb.

Kunstneren som figur
Originalen som ble en kopi av seg selv.
Øystein Hauge
Publisert: 07.jun. 2015 18:57 Oppdatert: 08.jun. 2015 05:33
123456 Oseana kunst og kultursenter, Os, Malerier og grafiske blad«Pushwagner, jubileumsutstilling»

KUNSTANMELDER: Øystein Hauge
En time og fire minutter ut i den flotte dokumentarfilmen Pushwagner, ser vi kunstneren dekke ansiktet bak et innrammet oljemaleri av hodet til en Mr. Man. Det stivnede ansiktet har øyne som glødende billykter. En sjablongaktig mann-med-hatt, sett fra outsiderens posisjon. Et mappemenneske, manipulert og uten egenvilje eller selvinnsikt - et offer for massesamfunnet.
Dette er Terje Brofos alias Hariton Pushwagner (Hariton etter Hare Krishna, Pushwagner etter supermarkedenes trillevogner) sitt kunstneriske univers. Vi kjenner ham som en tannløs, radmager medieklovn, som etter mange år som tung rusmisbruker og uteligger ble løftet ut av rennesteinen og inn i kunstens varmestue. I mai fylte han 75. Oseana markerer jubileet med en av hans største utstillinger dette året.

Kunstverdens typegalleri er bredt og sammensatt, men den alkoholiserte bohemen er kanskje den vi liker aller best. Det er som kjent av barn og fulle folk vi får høre sannheten. Barn har ikke lært å forstille seg, mens fulle folk har mistet hemningene og glemmer å simulere.

Men hvor sann er egentlig forestillingen om samlebåndsmennesket? Lever vi ikke i dag, i det moderniserte Vesten, i et samfunn hvor et mangfold av kulturelle uttrykk står i opposisjon til det bestående? I så fall: hva er det som gjør bildene til Pushwagner relevante?

Uten tvil, sammensmeltingen av mannen og myten. Pushwagner pusher grensene mellom subjekt og objekt og bekrefter det inntrykket som har fått sette seg i offentligheten etter mange års omgang med presse og film. Pushwagner visste å vekke oppmerksomhet, og gjør det fortsatt. Utfordringen ligger i å konvertere de allmennjournalistiske nyhetsoppslagene til kunstnerisk verdi.

LES OGSÅ

  • Jeg er tykk av penger!
    Hariton Pushwagner (75) maler fortsatt, men bruker mest tid på gravskriften.

Under en lanseringskampanje i Nederland for noen år siden, ble Pushwagner solgt inn som samtidens Munch. Et klart overspill, men billedseriene Soft City og En dag i familien Manns liv som kunstneren gjorde i samarbeid med forfatteren Axel Jensen i flere bearbeidinger på 1970-tallet, skulle gjemme på problemstillinger av eksistensiell karakter. Naivt, sett med dagens briller, men like fullt så er arbeidene fra begge disse hovedverkene blant de beste tingene på utstillingen i Oseana. Her finner vi malte varianter av originalarbeidene, som håndkolorerte trykk og i rader med Digital Graphic Artworks (DGA) hvor tegningene er digitalisert, fargelagt og manipulert ved hjelp av avanserte billedprogrammer.

De nyere tingene, som Smoking Gun (2013) og Lady Blue (2014) er, de gilde fargene til tross, kun svake skygger av tidligere serier. Glattpolerte merkevarer som ikke holder standarden. Verdipapirer kjørt gjennom et DGA maskineri hvor jeg vanskelig kan se for meg 75 års jubilanten sitte ved tastaturet. Pushwagner har meldt adresseendring, til Soft City.

Terningkast: 2

4 Likes