Hva ville dere investert i?

Ville kjøpt det jeg kom over av Mehdi orginaler

3 Likes

Jeg holder selv på å fylle huset med David Shrigley, fordi jeg liker det, men så fikk han seg et virkelig oppsving verdimessig nå også, så vil bare tiden vise om det stiger eller ei :slight_smile: Spennende kunstner iallefall.

Banksy er nok safe bet.

Ville nok som @torulv gått for et lerret eller annen orginal fra Mehdi Ghadyanloo. Det er ihvertfall en kunstner jeg har troen på verdimessig på bakgrunn av person, teknikker, historie og budskap.

1 Like

Jeg har kjøpt meg mine første fire/fem Mehdi-trykk nå de siste månedene av veldig hyggelige veggen-medlemmer. Jeg syns ihvertfall fortsatt man får svært mye kunst for pengene her. Om det virkelig stemmer at motivene bare produseres i 25-50 eksemplarer (om det ikke plutselig dukker opp masse nye fargesammensetninger også her etterhvert). Mange er hånd-kolorerte. Og Mehdi må jo ha et vist internasjonalt renome når han blandt annet får bidra i world economic forum x flere og presentere sine tanker rundt hvilke bidrag kunst kan ha for verdensproblemene.

Samtidig er jeg overasket over at prisene ikke er høyere, mange trykk sliter med å bli omsatt rundt 10 000 kroner. Både her i Norge og på urbanrart (der jeg har sett litt). Det syns jeg er veldig overaskende, men tyder nok på at populariteten er begrenset. Det kan man jo velge å se på som en investeringsmulighet, siden det er det dette handler om.

Hva koster et Mehdi-lerret da, noen som vet om noen for salg/solgte?

3 Likes

Haring, Banksy, Warhol, Lichtenstein i prioritert rekkefølge :grinning:

@Gard hadde en del lerret utstilt på Rod Bianco i 2017. Om jeg husker riktig var det vel fra rundt 75-80k og oppover. Kommer veldig an på størrelse.

2 Likes

Mehdi lerret starter på 90 000 NOK. Jeg har et par mindre igjen og holder for tiden på å planlegge en stor utstilling med han i 2019. Galleriet bytter også navn i disse dager og kalles opp etter datteren til Mehdi :wink:

Personlig syntes jeg det er positivt at prisene på trykk ikke galloperer. Alle kunstnerne jeg jobber med vil jeg at fortsatt skal gjøre det bra om 10 år. Da hjelper det lite at et marked eksploderer nå for så og kollapse innen kort tid. For alle som ikke kjenner historien ville jeg lest meg opp på Zombie Formalism.

Når det gjelder trykk eller original syntes jeg det er en god pekepinn at vi alle her sitter og snakker om å kjøpe trykk av de store “eldre” kunstnerne, originalene er langt utenfor rekkevidden til oss dødelige.

2 Likes

Tror Dolk blir stående igjen som en av de store. En del andre må finne andre typer uttrykk. Liker det DDD gjør nå, som skiller seg ut, men innen gatekunst i Norge står Dolk igjen. Pøbel er hakket under.

Ok, men er det noe som gjør man investeringsmessig tror at interessen for hans gatekunst er stigende og verdien økende? Etter min mening er det en ting som kan gjøre at Dolk-arbeidene vi (stort sett) her inne liker best skal stige i verdi. Og det er at han slår helt igjennom med sin nye retning. Siden du nevnte det, så trodde jeg kanskje det var noe på gang :slight_smile:

Når det gjelder Pøbel vs Dolk så syns jeg Pøbel-arbeidene er like bra. Men det fins jo nesten ingenting å oppdrive. Om han fortsetter å lage et trykk i året de neste 20 årene med samme kalliber som InCodWe trust og Fiskermannen. Samtidig som han “muter” Trump og har fokuset sitt på andre arenaer. Så tror jeg Pøbel er den desidert beste investeringen man kan gjøre innenfor denne sjangeren i Norge.

Problemet med disse hemmelige kunstnerne er jo bare at man ikke har den fjerneste anelse om hva som skjer videre. Det gir investeringsmessig en høy risiko. Pøbel kan jo for alt vi vet ha testamentert pengene sine til frelsesarmeen og søkt seg jobb som misjonær i Afrika. Da er det mye lettere med offentlige ansikter som Mehdi med mye mindre risiko

Som Gammel`n sier. Best å kjøpe det man liker. Derfor jeg foreløpig ikke har kjøpt Shrigley…og maaaange andre :slight_smile:

2 Likes

«-Think Bigger…» Dolk er veldig stor i Bergen, ikke så stor i resten av landet og veldig liten i verdens målestokk. Siden vi snakker om investering vil jeg si at både oppsiden og nedsiden er begrenset, men lerret til 70-80k er lite likvid og tar ofte noe tid å få omsatt. Liker man kunsten er det selvsagt en god visuell investering men ikke nødvendigvis pengemessig og hvis man er opptatt av rask exit (og det kan jo skje før man aner det.)

Tenker man på kunst som ren finansiell investering, tenk stort og se ut i resten av verden…

Som jeg har sagt tidligere; -det finnes flere $ millionærer i Kina enn det er innbyggere i Noreg :wink:

1 Like

Jeg fatter ikke hvor man får tak i originaler fra Dolk og Pøbel, jeg. Bortsett fra de som dukker opp på gallerier og hos den faste gjengen her inne. De burde ha et slipp på originalene også. Fredag kl. 20. Seks stykker. Kjør! :blush:

8 Likes

Big inn Japan…,

Keith Haring. Bare ham, all day, every day.

2 Likes

Dolk har produsert en hel enorm mengde med originaler, det skulle jo ikke være noe problem å få tak i ett. Pøbel, ikke så mye. Det kan jo godt hende at han kommer med noen på papp nå ved neste slipp, hvem vet…

Grunnen til at jeg skrev originaler over er at dette er «high end» produkter fra kunstner. En av de viktigste reglene innen kunstsamling er å kjøpe kvalitet.

Således er det godt mulig at K. Haring er en god investering, men den blir verre jo lavere kvalitet det er på det man kjøper. Derfor ville jeg holdt meg unna med mindre en har råd til å kjøpe noe skikkelig - med det mener jeg i det aller minste et signert, ettertraktet trykk i god kondisjon.

2 Likes

Finner f.eks 2 på finn nå, Buekorpsgutten og Angels (PJK selger Begge, lolkalisert i Bergen og er kanskje her inne på forumet også? :slight_smile: )
Buekorpsgutten: https://www.finn.no/113967840
Angels: https://www.finn.no/113971103

1 Like

Som Bergenser og tidligere buekorpsgutt har motivet «buekorpsgutten» en høy interesse faktor hos meg. Men har dette motivet noen slagkraft utover Bergen? Vil ikke et slikt typisk Bergensfenomen av et motiv gjøre det mindre interessant som invisteringsobjekt? Jeg har ikke peiling, jeg bare spør?

Er enig i frasen som ble nevnt tidligere med dollarmilionærer i Kina kontra norges befolkning… enda værre er det mot Bergens bedolkning.

1 Like

Den har nok mest apell i Bergen ja, sammen med Friele.
Dessuten er 115k altfor mye for denne. Selger drømmer.

9 Likes

Jeg fikk nettopp en illsint sms :slight_smile: om at flere av disse nylig har skiftet eier for sekssifret beløp. Tydeligvis et yndet Bergensmotiv.

I stand corrected.

6 Likes

God stemning :blush:

Jeg er enig, motivet er dødskult, det er utrolig bra utført. Men lokalt, samtidig som det var tilsalgs for 85.000,- for 1 mnd siden, såååååååå…