Hva ville dere investert i?

Kjøpte på 120 og solgte på 360. Tjener heller penger på å selge produkter. Mer gevinst der :money_mouth_face:

@Gulosten og @Norpimp - Syns dere begge kan kjøpe dere et par av disse shortsene :wink:
Muligens de blir limited edition også, noe som alltid varmer et samlerhjerte :laughing:

1 Like

jeg kjøpte en del på $197, ut på 869, og på nytt inn igjen på $670 nå.

jeg gjør som Sissener:

PS: jeg jobber i Tesla, så har troen :wink:

4 Likes

Forsøkte å kjøpe short shorts i går, selv om jeg er long, men var kun til salgs i US. Ser det flippes til ned mot 1500,- på Ebay. Usikker for meg hvor mye verdi det er, men sexy design. Sier mye om potensialet til Tesla. Kan gjøre mye innen tek (AI kunst etc++).

Her: https://shop.tesla.com/en_no/product/tesla-short-shorts?sku=8529140-00-A :sunglasses:

1 Like

Til den prisen kan du få noe av det beste av Per Kleiva. Prøvd å jakte de kjente helikopterene hans og forhandlet pris til budsjettet. Ellers kunne du forhandlet en god pris på et Johs Rian. Ellers gjør du sjeldent noe galt med å gå for Gunnar S. Etablerte kunstnere i steady state er som å ha penger i banken.

Internasjonalt ville jeg jaktet ned et Chris Levine. Dronning-motivet kan skaffes til det budsjettet. Da får du hans hovedverk. Ellers ville jeg gått etter Deborah Kass eller et større verk av Cleon Peterson. Cleon Peterson gjør et nytt forsøk på Sothebys i disse dager. Retna er nesten etablert, men det er fremdeles muligheter.

Av wild cards har man Anna Park og Adam Parker Smith.

Melgaard gjør det ok utenfor landegrensene. På Christies har han gått over estimat nesten hver gang.

2 Likes

Sånn apropos Per Kleiva og hans helikoptere:

https://www.blomqvist.no/mobile/nettauksjon/nettobjekt/EL/Grafikk/376077/(pathOverride)/group-1

Her ligger det en ute. De ser man ikke ofte. Har du 150k - 200k som du ikke vet hva du skal gjøre med, så har du fått en idé nå.

Edit: Spurte mine foreldre (som har samlet i 50 år) hva de ville investert i hvis de skulle kjøpt noe nå. De ville gått for ett nytt Thaulow.

1 Like

Frits Thaulow?

1 Like

Ja, Frits Thaulow. De franske motivene med høstfarger. Ikke fra Akerselva. Og ikke vintermotiv.

Nå ble det nettopp solgt en av denne typen for 1,1 mill på Blomqvist etter en lang budrunde. Jeg fulgte hele auksjonen live på nett. Ikke en gal pris i disse tider.

Ikke så dumt tenkt av dine foreldre. Thaulow har sunket i pris de siste årene, men han er en av Norges få “verdenskunstnere”, så hvem vet om tingene ikke kan endre seg - kunstsmaken går ofte i bølger? Thaulow var spesialist på å male det vekslende lyset i rennende vann (påvirket av impresjonistene), og mente - motsetning til Per Kleiva - at kunsten skulle heve seg over politikk og ideologier.

3 Likes

Artig. Jeg måtte jo google denne kunstneren i går. Når bildene hans dukket opp reagerte jeg på detaljene i vannet han malte. Kanskje ikke så rart da mtp det du skriver @notpc

Da vet jeg hva jeg skal kjøpe om jeg plutselig får 100 000 - 1000,000 til overs :slightly_smiling_face:

Brukerne av Kunstveggen burde generelt se på litt mer på kunst av typen Thaulow og andre. Det gir en fin kontrast til all street art’en, som er veldig overpriset, og dessuten nok vil gå av moten og bli tungsolgt i mye større grad enn 100 år gammel kvalitetskunst.

2 Likes

Blander fint street art og eldre oljemalerier,rhar selv kjøpt inn ett par Cappelen Thurmann malerier som henger ved siden av Whatson. Neste skritt er Tidemand, Eckersberger eller noe annet gøy.

1 Like

Hvilke objektive kriterier benytter du som referanser til din påstand om at gatekunst (generelt?) er sterkt overpriset?

Hadde vært interessant å høre om du bygger på noe spesielt som kan underbygge påstanden din eller om det kun er din egen subjektive synsing som legges til grunn.

3 Likes

Toris slo meg :point_up:

Har hørt dette i mange år nå, men det som er spesielt med gatekunsten er at det er et veldig aktivt marked som har “vokst opp” med Internett.

2 Likes

Jeg bygger påstanden om overpriset gatekunst på flere kriterier:

  1. Norsk “gatekunst” (som egentlig ikke er gatekunst, men kunstig “inne-kunst”, laget for å se ut som spray/sjablong-maling på husvegger) omsettes stort sett i mindre miljøer, som f eks brukerne av Kunstveggen.no, som selv setter priser seg imellom. Dette gir dårlig korreksjon av priser/verdi.

  2. Denne kunsten er meget sjelden å se på seriøse auksjoner, som i Norge og over hele verden er den arenaen som gir et riktig bilde av verdien på kunst i annenhåndsmarkedet. Et unntak er selvsagt original kunst av Banksy og noen andre internasjonale navn, men det er kunstverk som norske gatekunst-kjøpere ikke kommer i nærheten av. Det er ikke disse kunstnerne vi diskuterer her.

  3. Volum i forhold til samlere: Gatekunst (og også Sandra Chevrier) produseres raskt i store opplag, serier og utallige, nesten like varianter. Produksjon av gatekunst er billig og lite tidkrevende. Det finnes mye på lager, og mye av kunsten blir aldri hengt på vegg av kjøperne (bare les på Kunstveggen). Loven om tilbud og etterspørsel er en stor fare i dette markedet. Blir det for mye av noe, går prisen ned.

  4. Gatekunst av det kaliberet som Kunstveggen-folk kjøper, er uinteressant for museer og til bruk ved offentlige utsmykninger. Det er dermed ingen kunstfaglig støtte for disse kunstverkene, til forskjell fra f eks samtidskunstnere som Bjarne Melgaard, Mari Slaattelid og Sverre Bjertnæs m fl. Dermed er faren stor for at denne kunsten ikke blir “stående” over tid. Kunst som glemt om 10-20, vil ikke holde seg i verdi. Kunst fra kunstnere som finnes i museer eller dekorerer offentlige bygg vil vare lenge.

  5. Kjøperne av “gatekunst” er gjennomgående ganske unge. Unge kunstkjøpere skifter ofte smak og kaster seg fort på nye trender, i motsetning til eldre, mer erfarne og velstående kunstkjøpere. De sistnevnte kjøper nesten alltid kunst av etablerte kunstnere (som Melgaard). Dette øker risikoen for at markedet kan dette sammen for en del gatekunst-navn som er i skuddet akkurat nå.

  6. Mye gatekunst og kunstnere likner ofte mye på hverandre. Motivene består som regel av “pussige”, litt platte påfunn, ulike former for på- og overmalinger av gjenstander eller “kommentarer” til aktuelle hendelser. Dette er motiver som kan gi effekt i øyeblikket på vegger ute i byen, men som man raskt blir lei av på veggen hjemme (se punkt 1). Når du har hørt den samme vitsen flere ganger, blir den ikke morsom lenger.

13 Likes

Gode refleksjoner - som nok også passer fint til mange av våre nye samtidskunstnere (mtp hvor godt kunsten vil stå seg tenker jeg på). Og håper du har tatt på deg rustningen - snakker om å banne i kjerka :sweat_smile:

1 Like

Du har noen gode poeng her, men jeg finner ingen oppbakking av påstanden om at gatekunst generelt er sterkt overpriset.

Markedet har alltid rett og så lenge et objekt blir omsatt er prisen både akseptert av selger og kjøper og dermed «riktig» i omsetningsøyeblikket.

Gatekunst produsert på gata er i utgangspunktet et lavterskeltilbud i motsetning til en mer elitistisk tilnærming med kunstfaglig ekspertise og høyterskel gallerier. Dette betyr at man har klart å rekruttere nye interessenter til kunstverden, noe som må være bra.

Jeg ser i dag et usignert Banksy GWB til salgs for ca 1,1 mill NOK. Man kan kanskje argumentere for at dette er overpriset, men det vet man ikke før det er omsatt og man kjenner omsetningsprisen. Hva hvis prisnivået til Banksy synker med 25% - vil man da kunne argumentere for at hans verk har vært overpriset? Neppe. Man kunne i begynnelsen kjøpe hans trykk for 40-50 GBP og selv om mange trykk ble liggende på hyllene usolgte i lengre perioder, er det neppe noen som mener at de var underpriset på dette tidspunktet, siden de beviselig var overpriset, all den tid de ikke ble solgt til utbudsprisene på det tidspunktet.

Man kan gjerne kritisere kunsten som lav kvalitet, men jeg finner lite belegg for overprising siden annenhåndsmarkedet er villig til å betale både 2 og 3 gangen uken etter utgivelsestidspunktet for mye av denne kunsten du viser til.

Jeg tror at de fleste kjøper kunst fordi de liker den og ikke som investeringsobjekter som barnebarna kan gjøre økonomisk mynt på.

5 Likes

Var ikke gatekunst mer eller mindre død her i en tråd for et par år siden?

1 Like