Hvem blir den neste store?

Kunstveggen medlemmer har vært flink til å oppdage kunstnere lenge før de blir store. Sandra Chevrier, Jerkface, Mehdi Ghadyanloo for å nevne noen. Hvem blir den neste store? Kom med dine forslag!

5 Likes

Hørt mye snakk om Oli Epp i det siste

1 Like

Hva synes du om Oli Epp?

Synes det er spennende og noe jeg kunne hatt på veggen.

1 Like

Ser den type maleri er veldig inn om dagen. Her er noen andre som ligger i et lignende land. Charlie viser jeg i Norge.

Joakim Ojanen
Charlie Roberts
Austin Lee
George Rouy
Royal Jarmon
Tylor Mckimens
James Ulmer

5 Likes

Andre navn jeg har sett på de siste dagene

Henry Gunderson
Eliza Douglas
Katja Novitskova
Yu Honglei
Guan Xiao
Constance Tenvik
Brian Belott
Darja Bajagic
Vivian Greven
Sanam Khatabi

2 Likes

Takk for kul inspo Gard! Her var det mye kult - likte særlig Charlie Roberts, Austin Lee og George Rouy!

1 Like

Er selv i London nå på en kunst tur. Oli Epp er het ja. Ryan Hewett utstillingen på the Unit helt fantastisk. Sketch og Shrigley imorgen, stor her borte. Endelig fått sett noen Harland Miller verk, måtte få et inntrykk av hva pokker jeg har kjøpt :joy:

1 Like

Hvis du er i London burde du få med deg Katharina Grosse på Gagosian, Rob Pruitt på Massimo De Carlo, Katja Novitskova på Whitechapel, Christo på Serpentine (VIKTIGSTE).

Har glemt masse, men vet at disse 4 er spektakulære!

1 Like

Ryan Hewett er fantastisk!

1 Like

Det er vanskelig å spå hvem som blir den neste Picasso, Warhol, Koons, Haring eller Banksy, dvs. representative for en helt ny måte å tenke på innen kunsten… Jeg tror egentlig ikke jeg har kommet over denne kunstneren enda, foruten at KAWS selvfølgelig er veldig hot og bare blir større og større.

Uansett, her er noen jeg har vært interessert i, i det siste:

  • Paul Insect. Jada, gammel, men har fått fornyet interesse fra kunstverden med sine nye, større utstillinger og boldere uttrykk. Bra kurve på den kunstneriske utviklingen. Ikke super-fantastisk, men interessant.
  • Sam Friedman, den gamle assistenten til KAWS. Lager vakre, ganske store og interessante verk.
  • Zhuang Hong Yi, lager fantastiske rose-skulpturer i stort format. Helt sykt pent.
  • Shen Jingdog. Vanskelig å forklare, men lager “Kinesisk plastikk propaganda”.
  • Yves Scherer. Superinteressant. Her tror jeg Gard har hatt en utstilling, som jeg dessverre ikke forstod hvor bra var, før det var for sent (dvs. for 2-3 uker siden).
  • Kehinde Wiley. Han som malte Obama mot en grønn blomstervegg. Se på bildene hans. De er utrolig interessante. Han kan fort bli vår tids største portrettmaler; en som behersker teknikken, men som sprenger rammene for portrettkunsten.
  • Shelby and Sandy kommer aldri til å bli Warhol, men de kan kanskje nærme seg KAWS’ street-appell på sikt. Men de lager mest gøy ting, ikke så seriøst.

Hvis vi snakker om noen som kan bli “stor” (større), så tror jeg også Ron English er litt undervurdert rent prismessig på lengere sikt. Han er jo en slags gudfar for alle som har gjort street og outsider art siste 20 årene. Han gjør mye rart, men også mye bra. Kanskje han får et lite oppsving som Invader gjorde for 1-2 år siden. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man kan kjøpe et signert, nummerert trykk av English for 2-3000 kr - og så måtte betale 30-40.000 kr for Pushwagner eller Melgaard. Men jeg tror ikke English kommer til å slå noen auksjonsrekorder akkurat.

12 Likes

Noen som vet pris på verk fra Ryan Hewett? Googlet litt rundt og han har veldig mye interessant

1 Like

Takk for tips! Skal stikke innom.

Prisene på Hewett var fra 3000gbp til 15 og 30k gbp. Problem: venteliste på 1800stk på enkelte av verkene :joy:

1 Like

Morsom liste @Stormen. Vi hadde en utstilling med Yves Scherer i 2016, har vist han på NADA Miami, skal vise han på Chart København i august og skal ha hans andre solo utstilling i september, så blir ikke noe vanskelig å få med seg Yves i år :wink:

Når man snakker om hvem som kan bli store så er det viktig å prøve å se rundt hypen. Gallerier som The Unit lever utelukkende av hype.

Du kan ta hvem som helst på den andre listen jeg lagde over, og se på utviklingen i pris, popularitet, CV. Jeg tror ikke det er noen av de som ligger på samme prisnivå som f.eks. Hewett, men de gjør museumsutstillinger, er med på Venezia Biennalen, stiller ut i Kunsthaller osv. De bygger er bærekraftig karriere (prøver i hvert fall), ting som går veldig fort opp har en tendens til å gå fort ned igjen.

2 Likes

Takk for flotte innlegg folkens!

Joakim Ojanen og Oli.Epp har jeg troen på i det minste.

Jeg vet ikke helt hva som menes med store her. Jeg vil slå et slag for norge og pushwagner. På tross av at jeg eier et helt bilde av han og @Toris64 nok vil si at jeg er inhabil. Begrunnelsen er;

  1. Historien bak hans gjennombrudd med uteligger-biten, misbruket, rettsaken er skapt for Holywood
  2. På tross av det som har skjedd Push`s ukuelige 100% all-in for kunsten i bunn, underveis i dette rotet.
  3. En bakenforliggende ide rundt sin produksjon som etterhvert begynner å komme mer og mer frem for folk. Dette er ikke en mann som bare har produsert bilder av det første og beste han kommer på, bare det gir penger i kassen. Som han sier i dokumentaren ( NRK TV – Pushwagner) fikk han etter gjennombruddet dårlig tid. Han var da avhengig av et større apparat rundt seg i håp om å få gjennomført det han hadde satt seg som mål. Jeg tror ikke det var pengene som drev han mest. Når man ser gjennom det som ble lagd tidlig i “Rosa”-serien og Apokalypse-frisen så er dette sinnsykt gjennomtenkte greier som krever sitt å gjennomføre. Så jeg tror ikke han har spydd ut bilder de siste årene bare for å bli stinn av gryn. Kan det være for å få gjennomført et større mål; er det vi ser nå med de nye bildene starten på dette? En trykk-forening av apokalypse-frisen +++? Videre er de nye er bildene høyt priset ja, men produksjonskostnadene er også enorme selv i et lavkost-land; hadde vært morsomt å høre sannsynlig pris fra noen av galleriene her inne på ramme/glasskost når bildene ankommer

4.Han har en helt særegen stil. Du kjenner igjen en Push når du ser en
5. Internasjonalt potensial. Folk er allerede villige til å betale veldig mye for Pushwagner. Det fins angivelig et eksisterende internasjonalt marked; er tanken at dette skal drives frem ytterligere nå etter hans død så kan dette gi et voldsomt løft; om det slår til! Likeledes nedside om det går til helvete

De som jobber med risikoberegninger og avkastningmodell kunne nok sagt noe mer fornuftig, men jeg ville sagt “kjøp” og “moderat til høy risiko”. Forutsetning er uannsett at du liker det og vil ha det på veggen hjemme. Og mye av dette liker jeg bare bedre og bedre

4 Likes

Jeg vil si at Pushwagner allerede er stor. 15 år siden kunne du gjøre gode kupp på push - nå håpløst

2 Likes

ok :slight_smile:
Det samme kan man si om Pejac, Mehdi, Banksy, Miller, Invader +++. Og boligprisene i Oslo

1 Like

Mehdi er jo fremdeles ganske rimelig. Under 10k for de fleste trykk og det er mulig for oss plebs å få tak i rimelig greit.

Selv random kunstnere i Norge som ikke er spesielt store har jo trykk til langt over 10.000kr.

Over til trådens tema så har jeg en vei å gå på contemporary art ser jeg. Ikke noe særlig jeg likte av navnene som ble postet i denne tråden. Darja Bajagic hører jo hjemme på et torturmuseum og denne duoen som maler Disney-figurer forstår jeg ikke så mye av.

2 Likes