Hvem blir den neste store?

Hei :blush:

Det jeg hadde forventet av en antatt seriøs, profesjonell og erfaren gallerist var en litt mer fyldig analyse underbygget av fakta, trender og statistikk.

Alle her inne kan slenge ut påstander, antakelser og ønsker om at kunst man selv eier eller selger skal bli mer verdt. Det er helt OK men som sagt ventet jeg mer av en antatt profesjonell part som noen vil ha mer tiltro til enn en vanlig deltaker her inne.

Typiske spørsmål som hadde vært interessante å få svar på er:

Er PUSH blitt mer verdt nå enn før han døde 24. april 2018?
Hvis så, gjelder det all hans kunst eller er det visse verk eller perioder som utpeker seg?
Har mye av hans kunst blitt solgt til eller i utlandet og hvordan er prisutviklingen i disse markedene sammenlignet med det norske?
Gitt den utviklingen som har vært de siste to årene hvordan vil da prognosene være, gitt normakurven for tilsvarende kunst, om 10 år?
Finnes det andre objektive kunstanalyser / eksperter som har et tilsvarende syn som ditt og kan benyttes som benchmark?
Hva er det med Push sin kunst kvalitetsmessig som burde tilsi at hans kunst vil fravike fra normal verdistigning sammenlignet med 99% av alle andre kunstnere som stort sett er «glemt» av markedet 10 år etter sin død etc?

Jeg beklager hvis du opplevde min tilbakemelding var krass, direkte eller upassende, men jeg mener at dere som benytter dere av galleristtitler her inne har et ekstra ansvar for å opptre mest mulig objektivt og balansert fordi det er flere yngre og mindre erfarne som lytter på dere og da må vi ikke oppfatte dere slik at det kan forstås slik at dere forsøker å mele deres egen kake og drive markedet i en gitt retning.

De fleste gallerister her inne klarer den balansegangen fint, synes jeg og derfor min direkte tilbakemelding til deg.

Hadde en 19 år gammel newbe sagt det samme hadde jeg bare smilt og bladd videre uten å kommentere :blush:

God pinse :sun_with_face::sunglasses:

14 Likes

Tror kanskje “den neste store” har forskjellig betydning for de som skriver i denne tråden. At man har tro på at Bjor blir en av “de store” som f.eks. noen mener Joy er i Bergen, det er jo mulig.

At han derimot blir et stort navn i verdenssammenheng som f.eks. Banksy er totalt urealistisk, men det var kanskje ikke poenget som skulle komme frem her.

Angående Pushwagner er det en kunstner jeg selv setter stor pris på, og mener er undervurdert i internasjonal sammenheng. Likevel har jeg liten tro på at han nå flere år etter sin død vil få et stort internasjonalt gjennombrudd, min spådom er at han er og vil forbli en norsk perle, som få utenlandske vil sette pris på i fremtiden.

7 Likes

Joda, men det er fortsatt en dårlig og ublyg kopi, selv om den isolert sett sikkert appellerer til endel. Synd ikke flere tør å skape noe eget.

“good artists borrow, great artists steal.”

PP

2 Likes

Joda, stort sett alt Whatson lager er jo basert på det andre har laget før ham, men med Whatson sin vri. Linken jeg postet er en ren kopi av Whatson uten noen egen vri.

8 Likes

For å vri diskusjonen litt, selv om jeg syntes Toris sitt tilsvar var veldig på sin plass! :clap:t3:

For meg så virker det som gallerier/representasjon har mye å si for hvem som blir den neste store.
Det er mye utrolig stygg/dårlig kunst der ute, men et stort/kjent galleri som representerer kunstneren og har jobbet opp verdien i lang tid. Det er vel korrekt å anta, dere som har lenger fartstid i denne kunstverden?

Og ang det;
Er Guy Hepner et slikt ganske anerkjent galleri? Eller?

2 Likes

Usikker hvem som var først. Dolk eller Whatson med tagging/streker over motiv.
Men hvis dolk var først, bruker ikke Whatson dolk sin vri? Bare at Whatson skriver push, love og peace og sånt?
Noen som vet? :slightly_smiling_face:

1 Like

Dolk var først ut. Over har du originalen til Toy utstilt hos OSL Contemporary i 2011

4 Likes

Så Whatson er egentlig en copy cat på alt han gjør da?

4 Likes

Banksy først, så Dolk og til slutt Martin Whatson.

1 Like

Vil vel strengt tatt alltid være noen som var først og at noen andre kommer å gjør sin egen vri på det.

3 Likes

Det har jeg sagt hele tiden - lol. Men han har unektelig funnet sitt kjennetegn i tagging over dyr. Og da begynner det å bli veldig spesifikt…, og ikke minst umulig for andre å “stjele” med stil. Min mening.

3 Likes

Shadowman splattet visst noen farger over et motiv han også. Hvor organisert taggingen/malingen må være for at det skal telle aner jeg ikke :slight_smile: Uansett, Richard Hambleton aka Shadowman helt rå.

2 Likes

Forøvrig er dette en veldig god film om ham som anbefales. Interessant og trist film med mye fantastisk kunst, synes jeg. Har sett noen originale verk av ham hos venner i NYC og det er stor kunst :blush:

https://m.youtube.com/watch?v=vzRX0BPR4bI

8 Likes

Keep it up folks!!

Ser hva du mener. Jeg har egentlig likt verkene til Martin Whatson. Og har villet kjøpe flere ganger. Men etter å ha lest litt på denne tråden i dag, så begynner jeg å tvile. Verkene er kule å se på, men hvor er meningen med de? Blir man lei av av de ganske raskt? Googler bilder, lager Stensil av de og tagger litt over det igjen. Ser det går rykter om 2-300 pund for neste release for et postkort av en plante som er tagget på.
Melker han markedet for alt det er verdt?

Tror jeg venter til neste AFK release :slightly_smiling_face:

6 Likes

Det er ikke bare i denne tråden du kan lese om dette. Det går igjen i mange tråder over flere år her inne. Og spesielt på utenlandske fora.

JA, man blir ganske fort lei av Martin W kunst. Det er det samme hele tiden og veldig mange her inne har begynt med MW kunst men beveget seg over til andre kunstnere etter litt tid. Og så er det det aspektet at hans stensiler ikke akkurat er veldig pene.:woozy_face:

«Problemet» er at det kommer veldig mange nye «kunstsamlere» til hele tiden og da har MW vært en veldig enkel inngangsport som både herr og fru i heimen liker. Det er grunnen til at det stadig vekk blomstrer opp en interesse rundt han.

Så du gjør klokt å vente på neste AFK release eller putt penger på originaler fra utenlandske kunstnere. MYE fint der ute for prisen av et standard MW print i opplag av 300 med 30-40% ekstra print spredt over ap, pp etc.

3 Likes

Vet du noe om når (og hva) neste AFK kommer?

Nærmer seg vel et år siden sist han hadde et release?

Kan alltid nevne Josh Sperling, allerede “stor” og veldig vanskelig å få tak i originaler, men tror han vil bli enda større. En “Squiggle” fra 2015 solgt for ca.265000kr. Tipper den kostet 5-10k i 2015.