Hvem blir den neste store?

Kazuki Takamatsu !

2 Likes

Har stor tro på Ole Aakjær. Han startet karrieren godt voksen, men blir mer og mer populær. Veldig mange kule bilder. Har vel femdoblet seg i pris de siste tre-fire årene, men jeg tror det fortsatt er stort potensiale.

2 Likes

Jeg har stor tro på Bjor Grønner som er en av kunstnerene jeg har i galleriet
Han jobber mye med stensiler og akrylmaling.
Han har jobbet med kunst lenge og er 23 år.
Han har vert aktiv i gatekunst-scenen i Bergen. Man kan finne flere av verkene hans rundtom i gatene.

Et eksempel på bildene hans er kunstverket “Playing With Fire”
Foto fra juleutstillingen til Galleri Günther
Her er verket laget med spraymaling og akryl på lerret.
Hver dag når jeg går inn i galleriet og ser dem blir jeg virkelig glad.
Han lager for det meste store originaler.
Han har også jobbet med store utsmykkingsprosjekter for skoler, Bergen kommune.
Vi klarer sende de aller største med post eller fraktselskap.
Bjor er en veldig kreativ sjel og jeg er sikker på at dere vil se mer og mer av han snart.

Et annet eksempel “Mindblown” (SOLGT)

Mer:

Mer:

Som jeg tidligere skrev lager han for det meste store originaler, men til tider lager han også store eller mindre trykk i lave opplag.
Alle trykkene hans har vert perfeksjonelle i kvalitet fra starten av.
Det er jeg som gallerist veldig opptatt av.

Vi har både samarbeidet på laging av kunsttrykk i størrelse 70x100 og størrelse 40x50
Etter mye testing velger vi om det skal brukes silke eller giclee trykkmetoden.
Ofte blir fargene mer vibrante med giclee trykkene, men hvert motiv har sine egne egenskaper som krever ulike trykkemetoder eller en kombinasjon av flere.

I fjor hadde “Galleri Günther” og “Kube Bergen“ tre “Print Releases” sammen med Bjor.
Første trykket hans var et silketrykk av “Splash”
Det solgte ut nærmest med en gang.

Jeg som gallerist ønsker selvfølgelig hjelpe etablerte kunstnere, men også de mer uetablerte.
Det føles bra å koble kunstnerene til folket. Om det er gjennom promotering på internett, opphenging i galleriet eller gjennom seperatutstillinger.
Vi jobber også med utsmykkingsoppdrag.

Hvilken kunstner som blir stor om man ser i det lange løpet er vanskelig. Ihvertfall når vi snakker om kunstnere i alle deler av karrieren sin.
Det er spennende å se norske kunstnere som er flinke til å promotere seg selv eller som blir promotert gjennom et galleri og senere kommer gjennom til det utenlandske markedet.
Mange av verkene hans har gått til samlere i utlandet og deretter blitt solgt på auksjon for større summer
Internett er veldig viktig i tidsperioden vår og mange kunstnere promoterer seg selv.
Jeg vil legge til at jeg tror kunstnere alltid vil trenge galleriene slik at deres storfokus blir på produksjonen og ikke all jobben med promotering, meldinger, pakkesending osv.
Gallerier har ofte mange kontakter innenfor næringslivet. Vi har studio og egen rammemaker. Mange gallerier slik som oss har også ofte en egen forhandlingsavtale med forsendelse selskaper.

Bjor er en ung kunstner og er en av de mest etterspurte artistene mine for øyeblikket.
Det er noe med bildene hans som gjør at alle blir trekt mot dem når de går inn i galleriet.

Vi har fortsatt noen originaler og trykk i nettbutikken om folk er interessert.
Bjor har vokst opp med en kreativ familie hvor hans far jobber med musikk.
Motivet og fargevalget på kunstverkene hans kommer til i en symfoni med musikken han hører på.
Bjor er veldig interessert i musikk og blir inspirert av lyd og flyt.
Han har laget motiver med artister han respekterer. Blant annet, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Miles Davis
Vi har fortsatt et par trykk igjen av Miles Davis


Link: Bjor Grønner “Miles Davis”

Jeg tror vi som gallerier har en stor rolle for å trekke frem kunstnerene og at vi burde se mer på samarbeid som kan hjelpe dem.
Eventuelt være behjelpsomme med å skrive søknader slik at de kan få kunstnerstøtte eller kr til å sette opp utstillinger eller installasjoner.
Ha en fin helg allesammen!

8 Likes

Kan forstå at folk synes dette er fint å se på. Det er jo det, men det er jo ikke veldig originalt. Flere som driver med med stensilkunst med “malingssprut”. Denne karen for eksempel: https://instagram.com/kre8artafax?igshid=rwv6hopk0w3l

6 Likes

Har full respekt for at du liker dette og jeg håper mange andre gjør det også :slight_smile: men nei, dette kommer ikke til å bli det neste store. Det er rett og slett ikke bra nok.

10 Likes

Jeg ønsker legge til at om vi snakker verdensbasis vil Terje Brofos // PUSHWAGNER sine verk bli mer og mer populært globalt de neste 10 årene.
Eneste som gjør det et hakk vanskelig er at de fleste verkene hans. Originaler eller trykk er så ekstremt store.
Snakker vi om trykkene så kommer de fleste med svære rammer og glass.
Fjernes rammene vil markedet for trykkene hans i utlandet aldri mettes.
Det finnes også mange spennende PUSH originaler som folk aldri har sett.
Men de jeg har på veggen nå privat skal aldri selges.
Noen andre som har sett etterspørsel for PUSHWAGNER i utlandet?

DER… mistet jeg all respekt for deg som gallerist!

«Jeg ønsker legge til at om vi snakker verdensbasis vil Terje Brofos // PUSHWAGNER sine verk bli mer og mer populært globalt de neste 10 årene.«

Å påstå så bastant at en kunstner (som du i tillegg eier flere verk av selv som aldri skal selges…) vil oppnå høyere internasjonal popularitet de neste 10 årene er ikke bare spekulativt, kunnskapsløst men også useriøst. At du skal gi kundene dine «kunstfaglige ekspertråd» på dette nivået betyr for meg kun en ting… -Stay away og bruk pengene dine hos andre gallerister som vet hva de snakker om samt har litt bedre risikokompetanse og markedsforståelse.

All historie og statistikk tilsier at du tar feil. Det skal veldig mye til for at så skal skje, så la oss bare vente og se istedenfor å spekulere uten et eneste logisk argument eller analyse.

10 Likes

Hvilke auksjoner og hvilke summer snakker vi om?

Avery Singer; yngste artist hos Hauser & Wirth. Samme galleri som George Condo har skiftet til. Da snakker vi stjerneskudd og større summer:

5 Likes

Singer toget har dessverre gått for lenge siden. Så henne første gang på New Museum for 5-6 år siden, og prøvd å kjøpe de siste 4 årene uten hell. Hun er fantastisk! Det at hun begynte å jobbe med Hauser overrasket mange, da de er som en institusjon å regne. Hun jobber i tillegg med Gavin Brown og KTZ, veldig gode gallerier. Hun holder på å befeste sin posisjon i historiebøkene.

Ser fra en av listene mine at jeg ser på mange av de samme kunstnerne i dag.

Et bra tips for å finne gode amerikanske kunstnere er Made in LA (Hammer Museum) og Whitney biennalen. De er flinke til å finne gode unge kunstnere. Også er de to av de viktigste kunstinstitusjonene i verden

9 Likes

Synes du er litt streng mot @GalleriGunther :slight_smile:. Det hadde også vært interessant å høre litt mer om hvorfor du mener dette ikke er bra nok @Gammel_Erik. Hva er det som gjør det mindre bra i forhold til det andre vi skryter av her inne?

Jeg skal ikke påstå at denne kunsteren blir den neste store, men synes ikke verkene er dårlig sammenlignet med et par av de andre gatekunstnerene der ute. Men der er det mulig de kritiske røstene ser noe jeg ikke ser :).

5 Likes

Ja, jeg lurte en stund på om jeg skulle poste, men som galleri har man et spesielt ansvar for ikke å villede. Dette er stensilaktig med noen farger som spruter, har sett det før, ingenting nytt. Det er visuelt sett ok å se på i max 1 sekund før det kjeder meg. Denne kunsten tilfører ingenting utfordrende, hverken på motiv, stil eller kunsthistorisk. Derfor ble jeg ørlite provosert av at de som selger dette mener det skulle bli det neste store :slight_smile:

8 Likes

Reagerte ikke på hva du skrev, ble bare nysjerrig på hva du lå bak at dette ikke er bra nok. :slight_smile: Slik jeg forstår deg så er det ikke teknikken du reagerer på, men motivenes mangel på kreativitet og nyskapning. I så tilfelle tror jeg denne unge kunstneren har et stort potensiale. Jeg kan f.eks tenke meg til at motivet “Splash” treffer noe hos hans lokale publikum. Jeg synes også det gir et bedre utrykk enn hva enkelte andre kunstnere har gjort med lignende verk.

Men… ikke misforstå. Jeg er enig med deg @Gammel_Erik mtp at det vi ser her ikke nødvendigvis gjør kunstneren til den neste store. Potensiale kan ligge der, men da bør kunsteren kanskje jobbe litt med motivene sine. Jeg tenker fort “dette har jeg sett før” når jeg ser på en del av bildene. I den “fellen” synes jeg det er flere nye gatekunsntere/kunstnere som har gått i.

4 Likes

Jeg skal gi deg en sjangse til Toris før all respekten min for deg er borte…

Jeg snakket ikke om at de verkene jeg selv har skal øke i verdi ettersom de aldri blir solgt, men jeg har tro på de andre jeg har sett på markedet.
Jeg kjenner fullt til PUSHWAGNERS popularitet i utlandet, men jeg tror simpelt at han kommer til å bli enda større.

Denne tråden er laget for at vi skal dele de vi selv tror på. Jeg som gallerist har god innsikt i markedet og burde også få lov til å legge ut her?

Jeg kunne gjerne lagt ut om andre kunstnere enn de jeg har i galleriet, men det er DE jeg har best kjennskap til og satt meg mest inn i.

Jeg kunne også gjerne lagt ut under anonymt brukernavn, men jeg må da vel få ta del i tråden jeg også.

Skjerp deg litt og la kunstveggen være en fin plass for alle å være. Her ønsket jeg simpelt å få litt gang i denne tråden igjen.

Nyt det, samme som med finværet på terrassen.
Og husk kjøp det du selv liker, ikke det alle andre sier er kult…

5 Likes

Følger ikke helt resonnementet. Mangel på kreativitet og nyskapning, gir en tro på stort potensiale?

Jeg har googlet Bjor Grønner og auction. Finner ikke noe. Veldig nygjerring på resultatene, og synes det burde blitt vist til.

3 Likes

Kunsteren slik jeg ser det behersker teknikken, men har mye å gå på når det gjelder kreativitet og nyskapning. Derfor mener jeg potensialet er der, men da må kunsteren jobbe med motivene. Ga det mer mening nå?

1 Like

Man kan ikke akkurat si at kreativiteten blomstrer i dagens kunstnorge - så vi må nok heve blikket litt og reise ut av landet…

Norge har mange gode skulptører, og mange som er gode innenfor det klassiske/kitch. Ellers så er vel resten bare kopier av det som selger.

Jeg blir nesten matt over mangelen på integritet.

9 Likes

Jeg mener kreativitet og evne til nyskapning er mye viktigere. De tekniske ferdighetene skal jo nettopp uttrykke kreativitet og nyskapning. Jobbe med motivene og endre sin uttrykksform, vil jo resultere i helt andre verk. Kan han lage fin kunst mange liker nå, absolutt. Vil det bety verdifull kunst? Det er veldig mange andre faktorer som må på plass skal det skje.

Jeg forstår hva Toris sier, selv om han kanskje var litt streng.

Du kommer jo med bastante konklusjoner, som forsåvidt jeg også reagerte på: “«Jeg ønsker legge til at om vi snakker verdensbasis VIL Terje Brofos // PUSHWAGNER sine verk bli mer og mer populært globalt de neste 10 årene

Her kommer du jo med bastante konklusjoner. Sier man slik til kunder skaper man falske forventninger og en slags lovnad man ikke kan garantere.

Hadde du skrevet: "Jeg ønsker å legge til at om vi snakker verdensbasis TROR JEG at Terje Brofos // PUSHWAGNER sine verk blir mer og mer populært globalt de siste 10 årene. hadde saken stilt seg fullstendig annerledes.

I dette innlegget ditt skriver du at du tror at han simpelt kommer til å bli større, det er ikke hva du opprinnelig skrev, selv om det kanskje var intensjonen.

4 Likes

Akkurat det du skrev jeg mener. En kan ikke skrive fremtiden.
God sommer folks

2 Likes

Den der så jo meget bra ut, og er en topp mulighet til originalt bilde på veggen til 1/10 av MW. Ikke alle vil ha noe “provoserende”, hva nå det objektivt er. Eneste med denne er at tæggingen er kuttet med strek øverst på skallet og det ser litt rart ut. Diger er den også :slight_smile:

1 Like