Hvem blir den neste store?

Vært en Release hos Jealous, 30 i opplaget og borte før den var tilgjengelig. Så var det en release i forbindelse med soloutstillingen for 1-2 mnd siden, hvor halvparten ble solgt på utstillingen og resten ble sluppet online. Da ble systemet overbelastet og de solgte 100-200 for mange print og refunderte hele dagen. Litt kaos for å si det mildt. Nå finnes det noen til salgs på ebay og UAA med jevne mellomrom.

1 Like

James Gortner
Paul Ryan88
Kim Dorland
Eleanor MCCaughey
Stefanie Gutheil

Litt usikker på om noen av disse allerede er store, men fine malere etter min smak:)

Carpe Diem trykket til salgs her:

https://m.ebay.com/itm/Oli-epp-carpe-diem-not-kaws-pejac-banksy-miller-obey-dface-/323355272055?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2Fe11021.m43.l1120%2F7%3Feuid%3D30a9c59caa2340e48dec3ddd7c8074be%26bu%3D43012119624%26loc%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F323355272055%26sojTags%3Dbu%3Dbu%26srcrot%3De11021.m43.l1120%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3Db33b6d761640ab6b9887da5affff739a&ul_noapp=true

Kostet 300 pund for to mnd siden :confused:

Ser ikke hva greia med den Oli Epp hypen er… just a facade for teh collectorz…

3 Likes

Det er noe nytt og fresht. Høy kvalitet på håndverket og riktige samlere og representanter. Altfor mye likt som blir spyttet ut.
Har dessverre ikke noe av han selv enda, men alltid på utkikk

https://theunitldn.com/store/

Ryan Hewett med sitt første trykk slipp!

5 Likes

Er vel i stor grad innenfor stencilkunsten hvor det produseres altfor mye likt, det ble kommersialisert på groveste måte. Det finnes utallige ukjente både i Norge og utland (fra den urbane scenen) som produserer ny og unik kunst :slight_smile:

1 Like

+1!

2 Likes

De må nok bli kjent før de blir “den neste store” :smiley: Veien dit er vanskelig for mange. Oli har fått en veldig flott start på karrieren, ingen tvil om det. Alle originaler utsolgt før utstilling, lang ventetid, av trykk opplag 100 har jeg sett 3-4 til salgs. Trykk opplag 30 har jeg sett den ene på ebay. Om han “blir den neste store”? Vet ikke kriteriene for det, men one to watch, blir veldig spennende å følge karrieren til 19-åringen iallefall.

1 Like

Gatekunsten har mistet sin Punshline. Tegnere og malere er mest i vinden om dagen. Virker som at gatekunsten ligger i dvale før det neste store artisten dukker opp

1 Like

Gatekunsten er snart 50 år og den har fostret tre av de største kunstnerne gjennom tidende. Må det bli “en neste store”? Kan klisjeen gatekunst som alle nå skal titulere seg med, få lov til å dø i fred?

1 Like

Det er mange nyanser. Gatekunst var opprinnelig ulovlig kunst som ble utført på vegger i urbane miljø. I dag ser vi mange kunstnere som benytter seg av lovlige vegger for å nå enklere ut til publikum og bli eksponert enkelt og gratis via sosiale medier. Det er ikke alltid enkelt å lokke potensielle kunder inn i et galleri så jeg tror at det vil fortsette at mange kunstnere (som aldri har laget kunst på ulovlige vegger) vil benytte utendørs vegger som gratis reklameplakater for sin kunst. Siden gatekunstfestivaler er blitt så vanlig at det minst går 13 på dusinet tror jeg trenden vil være mindre og billigere vegger enn det vi ofte har sett de siste årene.

1 Like

Pøbel, Dolk og…?

:grin:
Chevrier

8 Likes

Basquiat, Haring og Banksy. Rett meg gjerne om jeg tenker helt feil.

2 Likes

Du er nok på sporet der @Ulrik :slight_smile:

Sant nok som du sier @Toris64 , men ikke glem at mange av kunstnerne som ‘aldri har malt ulovlig’ ikke maler under det samme navnet i dag som når de malte/maler ulovlig. Personlig håper jeg den neste store (innenfor urban kunst) vil komme fra graffiti miljøet. Der er det allerede mange legender fra 70-80 tallet som vil huskes som pionerer, men mange har kommet etter og tatt steget videre. Se på Retna, Sofles og Saber (blant annet) som noen spennende eksempler. For de mer interesserte er jo OneUp ett spennende fenomen.

Nå som streetart (stencil kunst) er blitt «kjedelig» hadde det jo vært morro om folket ser nærmere på graffiti historien hvor hele streetart-hypen tross alt har sin opprinnelse.

1 Like

Apropo 1UP, så er Martha Cooper vært å følge. Hun er flink til å dokumentere både nye ukjente og gamle store artister i sjangeren. Siste boken med 1UP er vært å ta en titt på også :slight_smile:

(Ikke for repetere meg selv for mye, men…) For de som vil pynte veggen, så vil jeg også anbefale å se litt på noe av det Bates, Swet og CMP One fra Danmark lager. Stadige utstillinger og bilder til salg fra disse artistene fra gullalderen på nittitallet :wink:

Vi har jo flere bra i sjangeren fra Norge også…

1 Like

Nå snakker vi!!! :smiley: Og siden du er inne på Martha Cooper så er det vel verdt å neve Henry Chalfant også og boka deres ‘SubwayArt’, samt dokumentaren ‘Style Wars’, som jeg selv mener er en must see film for alle som interesserer seg for urban kunst. ”Alle” har sett Exit through the gift shop, fåtallet her har fått med seg Style Wars, dessverre.

Danskene du nevner der er absolutte favoritter, og som du sier, Norge og Scandinavia har mange flinke folk!

Som en subtil merge fra Olli Epp til graffiti så vil jeg anbefale svenske @dotse på Instagram. Jeg tror mange her inne kan like mye av det han gjør.

2 Likes

https://www.aishonanzuka.com/joakimojanen2020

6 Likes