Hvor kan jeg finne kunst til en god pris?

Hei, fersking på kunst her som ser etter litt inspirasjon til utsalgssteder (nytt eller brukt) for kunst til en god pris. Ser helst etter objekter som kan holde seg i pris på sikt. Budsjett: ~10K
Tråler allerede Finn, auksjoner her, Fineart (nettauksjon) og Artgate. Andre gode stedere å lete?

1 Like

Snik, Bjarne Melgaard, Dolk. Er noen

2 Likes

Takk, har du noen gode plasser å finne disse, eller bare lete overalt? (Google is my friend).

1 Like

Gallerigeo. Finn. Gategalleriet. Undergroundgalleri

3 Likes

Graffitiprints

1 Like

Som regel gjøres de beste kjøpene direkte fra kunstner. Hva som er et godt kjøp avhenger av kunstner og motiv, ikke nødvendigvis pris. Bruk litt tid på å lese f.eks. på forumet her, nye kunstkjøp eller din kunstvegg-trådene. Finn noen kunstnere du liker, følg disse og vær klar når det slippes noen nye trykk eller originaler.

8 Likes

Atelier

De har undertiden et lite galleri i Vika i Oslo.

Både kjente og mindre kjente kunstnere. Utdannede og outsidere. Her kan du oppdage og kjøpe fra unge uetablerte kunstnere.

4 Likes

kunst-til-kostpris tråden er også en finfin start :slight_smile:

3 Likes

God pris og verdi er det greit å tenke igjennom.

Et “billig” kunstverk kan fort bli null verdt i fremtiden. Kjøp heller de riktige kunstnerne til fair pris og tenk langsiktig dersom du er opptatt av pris. Samtidig er det viktigste at du får noe du liker på veggen, er du kun opptatt av avkastning og har lite ekspertise vil jeg heller anbefale indeksfond :slight_smile:

Følg med på denne tråden: 🔷 Lanseringstråd - #3282 av Guuz

Her kan du plukke opp bra kunst av kjente navn til god lanseringspris (de rette kunstnerne øker “alltid” i annenhåndsverdi etter release).

4 Likes

Takk, skal primært henge på veggen og være noe jeg liker å se på så det er klart det viktigste. Så når tiden kommer for at jeg vil ha noe nytt så hadde det jo vært kjekt om det også hadde vært en god investering, men det får vi se på når den tid eventuelt kommer ja :wink:

1 Like

Spørsmålet ditt finnes det ingen quick fix på. Egentlig er spørsmålet ditt litt naivt selv om jeg forstår hvorfor du spør. Markedet er stadig i endring og det dukker hele tiden opp nye kunstnere og galleri med spennende kunst.

Mitt råd er å investere tid og gjøre deg opp en mening om hva du selv liker, så finner du ut hvor du får tak i den kunsten du foretrekker. Instagram, Kunstveggen, Urbanartassociation, facebook-grupper etc er alle gode steder å følge med på kunst online, samt finne gallerier som formidler kunstnere du liker og følge dere kontoer (og kunstnere direkte) i sosiale medier. Etter hver blir du bedre kjent med hva du selv liker og smaken din vil som regel endre seg over tid.

Jeg vil anbefale å kjøpe det man liker. De beste kjøpene har jeg selv gjort ved å kjøpe fordi jeg liker uten å ta på meg investeringshatten. Trykk i prisklassen 0-5000 kr kjøper jeg blindt hvis jeg liker verket. Originaler i prisklassen 10-15000 lige så (det finnes alltid forbehold). Jeg skjønner at jeg har et annet erfaringsgrunnlag en ferskinger når jeg tar mine avgjørelser så jeg forstår at ferske kunstsamlere er mer skeptisk. Skal jeg ha på veggen kjøper jeg med hjertet. Det skal også sies at jeg investerer i kunst, men da har jeg en annen innfallsvinkel. Jeg vil uansett anbefale deg å balansere de to ytterpunktene og eneste måte å finne riktig balanse for deg er igjennom erfaring.

Det å investere i kunst er et catch-22 i seg selv. Skal man være “garantert” avkastning må man kjøpe direkte fra kunstnere som allerede har et godt sekundærmarked, men da vet alle om det og konkurransen er knallhard. Skal man være tidlig ute må man være villig til å kjøpe fra kunstnere som ikke har et etablert sekundærmarked, men da løper man også risikoen for at prisene er dårlig ved videresalg.

Det klokeste er å finne ut hva man vil med å samle kunst og handle deretter. Å tro at kunstmarkedet er en quick fix til raske penger uten å gjøre seg erfaringer er en naiv tanke. Kjøper man kunst for kunstens del sitter man igjen med et langt mer interessant hobby og i mange tilfeller har det også gitt avkastning i lommeboken.

23 Likes