Inflasjon - hvordan påvirker det kunstprisene

Hei folkens, inflasjonen er over oss. Noen av oss sitter kanskje på noe kunst som strengt tatt heller burde vært brukt på nedbetaling av et avdragsfritt lån, tørketrommel, strømregning, en julegave til partneren (ikke bare barna) eller lignende.

Jeg har for eksempel 70 000 i kunst som sikkert kunne vært solgt og brukt på mye mer familievennlige og kanskje fornuftige ting. Det er fort å la seg rive med innimellom. Så tenker jeg, vil det være fornuftig å selge og skape glede og god julestemning nå i år, eller bør man ha det til gode? Prisene vokser på ting. Inntektene våre vil på samme måte forhåpentligvis bevege seg etter i litt lavere tempo. Man kan derfor tenke seg at gjennomsnittlig kunst idag (uavhengig av hvilken kunstner det er snakk om) vil bli litt dyrere også i tiden som kommer.

Så om jeg sitter på kunsten vil “prisen” for å sitte på dette bli mindre betydningsfull i tiden som kommer på grunn av prisveksten. Det vil også sannsynligvis bli dyrere å kjøpe tilbake den samme kunsten senere om jeg gud forby skulle falle for fristelsen å handle kunst igjen. Og det vil bli lettere for meg å “gjøre bot for” disse 70 000 fremover siden inntekten min forhåpentligvis stiger i takt med inflasjonen.

På den andre siden stiger rentene, så utgifter til lån i banken stiger. Tørketrommelen blir også dyere. Om jeg likevel skal bygge en carport til bilen kan jeg kanskje like gjerne gjøre det nå siden det trolig blir dyrere å bygge fremover. Og ikke minst tanken rundt at alle “unødvendige” investeringer/luksusmarkedet? rammes først nå som strømmen og bensinen stiger, så verdien på kunsten kanskje taper seg fremover mens den henger på veggen.

Her sier Artsy litt om dette i januar. How Surging Inflation Is Impacting Art Galleries | Artsy

Denne diskusjonen er selvfølgelig kunstner-avhengig. Noen kunstnere vil som ellers ha en økende popularitet og prisvekst mens andre taper seg. Men på et generelt grunnlag; har noen dypdykket mer i dette, sett på utviklingen i tidligere perioder med høy inflasjon etc?

6 Likes

Vanskelig spørsmål hva som vil skje framover. Har ikke levd lenge nok til å oppleve en skikkelig inflasjon på kroppen og i hvert fall ikke i kunst-øyemed. Har dog opplevd noen kriser i økonomien dot-com, finanskrisen, oljekrisen og covid-19. Kunst er jo definitivt en luksus man unner seg. Under pandemien var min tanke at folk kom til å kvitte seg med kunst når de fikk dårlig råd. Det motsatte skjedde, kunne ikke tatt mer feil! Lave renter, mindre å bruke pengene på, folk var mer hjemme. Dette gjorde at mange brukte pengene til overs på kunst.

Jeg har som deg tenkt litt på å selge noe kunst jeg har liggende før prisene eventuelt faller videre, men da er det kunst som ikke henger på veggen. Du spør om man heller burde bruke det på nedbetaling av lån, opplevelser og julegaver. Svaret mitt på det hadde vært enkelt; selg kunsten! Jeg tenker på kostnader ved kunst på samme måte som jeg tenker investeringer. Det er penger jeg har råd til å tape og sånn sett helt annet budsjett enn bolig, strøm, mat, opplevelser og julegaver.

Har full forståelse for at man kan bli revet med noen ganger og skal ikke si at det aldri har skjedd, men det påvirker likevel ikke hverdagsøkonomien. Kunst gir meg så utrolig mye mer enn tall på en konto, men det gjelder å prioritere riktig. Skal vi inn i en krise og man mister jobben er det selvsagt en annen sak, da blir man kanskje tvunget til å realisere verdier på et tidspunkt.

Hvor kunstmarkedet skal er ikke godt å si, men jeg tror at kvalitet holder seg bra i verdi over tid. Sånn sett synes jeg artikkelen fra Artsy som du linket til beskriver det bra. “Buy what you love, do your research, and avoid getting swept up in trends.”

Tror også kriser fører med seg en del gode ting, man blir kvitt useriøse aktører, de som er der kun for profitt. Så står man igjen med kvalitet og samlere som virkelig brenner for det de holder på med.

8 Likes

Interessant spørsmål!

Inflasjon er en ting, men det er mye som treffer verdensøkonomien samtidig nå. Høy gjeld for privatpersoner og selskaper kombinert med en normalisering av renten (som har vært kunstig lav siden 2008), kollaps for krypto, korreksjoner på børsen (spesielt tech) - muligens er vi allerede i en resesjon som ytterligere vil dra ned aksjemarkedet og forbruket i verden. S&P500 er fortsatt dyrt priset med en Schillers PE på 27,93 mot medianen på rundt 15…

Kunst er en luksusartikkel på lik linje med klokker, vin og raske biler. Det er ingen tvil om at prisene har sunket kraftig siste 6 mnd, spesielt for hypede kunstnere som har økt mest i verdi siste årene. Rolex har i dag 1100 treff på Finn.no og det er tydelig at “alle” plutselig vil sikre gevinst samtidig.

Synes oversikten fra Banksy-value gir et godt bilde av markedet for kunst generelt:

Samtidig er det ingen grunn til bekymring på lang sikt. Kjøper du gode navn og tenker langsiktig blir det bra, men jeg tror nok en korreksjon som dette vil skille klinten fra hveten. Mange navn vil forsvinne og bli “verdiløse”, og de store vil vokse på sikt. Positivt med en korreksjon som lærer folk at ikke alt dobler seg over natten og man skal ikke kjøpe alt mulig ræl for å flippe. Kjøp gode navn og ting du liker, og du får mye glede av verkene på veggen + god avkastning på sikt (hvis det er viktig for deg) :slight_smile:

16 Likes

Ikke selg hvis du ikke må selge tenker jeg.

5 Likes

Nei men har du kjøpt noe kun for videresalg som du ikke liker selv tenker jeg at det kan være greit å bare få det ut til noen som faktisk vil ha det og heller realisere noen små tap på veien. Ikke vits å sitte med en haug kunst du ikke liker, kun i påvente av en potensiell oppgang. Det blir som å sitte med taperaksjene bare fordi man har følelser for de og ønsker at de snur igjen. Iblant kan det beste være å kaste kortene.

10 Likes

Det tipset der er det noen fra Vormedal som skulle fått servert med en personlig hilsen fra KV.

4 Likes

Vi begynner vel å få fasiten nå… Kunstmarkedet er dødt. Akkurat som andre luksusartikler som klokker, bruktbil og hytter :sweat_smile:

Inflasjon, økte renter og elendig kronekurs. Resesjonen som er igang?

6 Likes

7 Likes

Er vel kjøpers marked? Alle vil jo kjøpe nå så lenge man har råd til det vil jeg tro? :slight_smile:

Er ikke dette en periode man kan få gjort noen gode kjøp om man tenker langsiktig? Eller vil ikke kunsten man kjøper i dag til reduserte prisen øke til det den en gang var?

Hva tror dere?

Interresant å høre hva resten her inne mener angående situasjonen vi er i nå.

3 Likes

Da gjelder det i hvert fall å kjøpe riktig. Mye som har blitt hypet de siste årene.

5 Likes

Enig med @Lotus. Mange “nye” kunstnere har blitt hypet de siste årene og oppnådd veldig høye priser. Hvis vi tenker langsiktig må du enten ha flaks hvis du går for noe “up and coming” eller handle “trygge” kunstnere.

Om litt kan det nok gjøres gode handler. Banksymarkedet er vel ned ca. 50% fra toppen, det er en typisk kunstner jeg mener vil gå ned i historiebøkene og øke i verdi igjen på lengre sikt.

3 Likes

Helt enig med dere begge her!

Men hva er det vi anser som “trygt”?

Pøbel, Dolk, push, pejac, Whatson, DotDotDot?

For min egen del vet jeg om Street art fortsatt er tingen om noen år vil jo jeg tilbake til dem som fikk meg inn i kunst i førsteomgang.

Men kanskje deg blir noe nytt, eller en ny kunstner?

Nå er jeg helt ny i kunstverden, og kjøpte mine første kunstverk i nov/des 2022. Men her er mine tanker rundt emnet.

Hvis man behandler kunst/kunstner som en aksje, så er man kanskje inne på noe? Da tenker jeg på det å gjøre litt research av hva som evt gjør kunsten og kunstneren bra.

  • Prøver kunstneren å gjøre sin egen greie eller tar inspirasjon fra andre?

  • Printer kunstneren ut xxx trykk flere ganger i året kun for pengene sin del eller lave opplag for kunsten sin del?

  • hvilket renommé har kunstneren? Vært lenge i gamet, bakgrunn, omdømme lokalt, nasjonalt eller internasjonalt etc.

Er nok mange flere spørsmål man kan stille før evt kjøp, men jeg synes allikevel det er viktig å stille spørsmål bak det man kjøper.

Av egen erfaring har jeg gjort noen bomkjøp når det kommer til både kunst og aksjer fordi jeg ikke kan nok og hørte på en kollega eller venn som hypet den opp. Rookie mistake nr 1… Profitten og interessen kom først når jeg begynte å bygge opp kunnskap og kunne begrunne hvorfor jeg kjøpte det jeg kjøpte. Et sitat man kommer langt med fra Warren Buffett «The best investment you can make, is an investment in yourself». Med andre ord,- Gjør deg selv en tjeneste og lær nye ting. Bygg på med kunnskap.

Kunne vært artig å lest hva eksperter som @Julia tenker om emnet :blush:

6 Likes

Internasjonale kunstnere som henger på anerkjente museer, er i samlinger og har blitt omsatt i lang tid hos anerkjente auksjonshus som Sothebys er «trygge», eks. Haring, Warhol, Hirst, Koons etc.

Samtidig er jo disse allerede svært etablerte, vil du gjøre en kule må du finne «den neste» Warhol.

Av norske kunstnere har vi vel egentlig bare en internasjonalt kjent og det er Edvard Munch.

Pushwagner før år 2000 er jeg også stor fan av.

Dolk sine priser har dessverre sunket siden han skiftet stil og ikke lenger er synlig i media. Søker du på Martin Whatson på Finn.no nå, så får du nå 511 treff :sweat_smile:

Innenfor Urban-sjangeren er det vel Banksy, Invader, Kaws etc. som er de største

6 Likes

Enig i mye du skriver her :slight_smile:

Dolk sin stilforandring kom litt overraskende på for meg, så forstår prisene kan falle på verkene han lager, men ser det også som en “mulighet” at det ikke kommer noe av det samme igjen med mindre han går tilbake. Og når det er sjanse for at det skjer kan man jo også tenke at prisene skal opp/holde seg i verdi? Bildene dolk har produsert tidligere blir jo ikke mindre fine av at han har gått for en forandring i arbeidet sitt?

Også angående Whatson så måtte jeg sjekke på Finn, å det stemmer jo ganske bra det :sweat_smile: Men skal kan også se på deg som at det er mange som ønsker å ha Whatson videre i og med veldig mange av disse 511 annonsene er andre verk dem ønsker å bytte til Whatson.

Pøbel syns jeg det er morsomt å følge med på i så dårlig marked som det er nå, lagrer alt jeg ser av pøbel på favorittlisten på Finn, og stadig selger det bilder av pøbel. Skal innrømme jeg har prøvd meg på veldig mange av verkene som ICWT, Lofoten og Portrait of a pipe-smoking fisherman med bud godt under hva dem har vært ute for tidligere, men selgere er veldig sta og ser dem selge til slutt for nære prisen dem ber om. Så jeg må nok bare innse at jeg må gi litt mere eller håpe på enda dårligere marked ila året/årene fremover.

2 Likes

Pøbel liker jeg godt selv. Han er genuin, gjennomfører gode prosjekter og har en liten produksjon som gjør verkene hans eksklusive - en ekte OG :sunglasses:

4 Likes

Denne artikkelen handler i hovesak om at veldig mange som har følt seg ny-rike i en periode med lave renter tenker de endelig har råd til å kjøre bil med hest i logoen. Uten spesiell kunnskap om utstyr etc så bestilles Taycan i blinde da de også regner med å gjøre en kule når mva innføres.

Når nå renter og alle andre hverdagslige ting øker i pris, så var man plutselig ikke ny-rik allikevel. Og det er ekstremt lite gunstig å selge en Porsche med dårlig utstyr i en periode med nedgang.

Det er flere som har nevnt det i poster ovenfor, men jeg føler det er stor sammenheng med den artikkelen og kunstnere som har levd på bølgen uten å ha noe substans. Kunst som «alle» skal ha uten å ha noe kunnskap om kunst. Det er kult å ha, på lik linje som en Porsche i garasjen.

Det vil alltid være et marked for ordentlige porscher (les: ikke el) og ordentlige kunstnere uavhengig stemning i verdensøkonomien. Dårlig utstyrte «folkevogner» og fargerike dyr fra dyrehagen vil nok sannsynligvis ha et betydelig større fall fremover enn andre med mer «substans». Sunt for markedet vil jeg påstå!

11 Likes

En passe elitistisk og darwinistist schwung over analysen der :joy: Antakeligvis ikke helt skivebom heller. Dessverre :chart_with_downwards_trend:

3 Likes

Hvilke kunstnere mener dere har blitt hypet og oppnådd veldig høye priser de siste årene? Har dere noen eksempler? :slight_smile:

7 Likes

emogutt

8 Likes