Inflasjon - hvordan påvirker det kunstprisene

Nyter litt velfortjent ferie her nede i Gr€kenland og passerer megamillion yachter på rad og rekke… samtlige med «ikea kunst» virket det som… tittet nysgjerrigt inn i samtlige i håp om litt kunstveggen-godkjent snop… en original Pejac eller kanskje en Manhattan… ble djupt skuffa! De folka med de dypeste lommebøkene hadde i alle fall ikke investert noe på veggpryd…

Så enkelt det høres ut da: bare å kalle seg kunstner, ikke legge sjela i det - heller ikke tilføre noe særlig - og fortsatt kunne livnære seg på det. Der røk den kunstnerklisjeen om blodslit og lønn i himmelen.
I så fall prøver jeg gjerne et år eller to som kunstner :sweat_smile:

Digresjon:
Har for øvrig til gode å se noe særlig til funkisboliger på Grünerløkka, @fingercut. Man må antakelig litt lenger vest for å finne økt tetthet av Martin Whatson og Chevrier på hvite vegger bak beige møbler og sorte hvitevarer. Trude Viken har jeg derimot sett på et par stuevegger på Grunerløkka. Ikkje bra!

1 Like

Her er jeg ikke enig i eksemplet ditt. Kan ikke huske at det var noe spesiell klaging på hans trykkopplag eller spesiell negativitet rundt Mehdi i det hele tatt, så her synes jeg ikke du treffer med eksemplet. Om noe er han et eksempel på en kunstner som har blitt mer og mer lukket rundt og opptatt av å selge til de rette kundene og rette kanalene.

Så er det ikke så enkelt som du fremstiller det at det er bare å kalle seg kunstner og ha det gøy i noen år. Markedet, altså samlerne/kjøperne, har enorm påvirkningskraft og det er ikke bare for et galleri å ta en hvilken som helst kunstner, promotere denne, så selges det massevis. Er ikke markedet interessert så selges det ikke heller. Jeg vil heller si at samlerne har mye større makt. Når de går samlet i flokk, legger ut på Finn for 4x pris og faktisk kjøper fra hverandre så har det mye større påvirkningskraft enn hva noe galleri kan klare.

De kunstnerne som ikke klarer å leve at det etter et par år forsvinner ut i det stille og de som får solgt fortsetter, men jeg klarer fortsatt ikke se hvordan dette ødelegger for de virkelig gode og talentfulle kunstnerne, ref fotballmetaforen min. Fordi de dårlige stjeler marked fra de gode?

3 Likes

God debatt @azidops - @Witchdoctor

Ang galleriers påvirkningskraft vs samlernes. Her er det eksempel du kjenner godt til @azidops - AFK.

AFK har bygd seg opp stein på stein over tid med god hjelp av bla deg som gallerist. Så gjør han et genialt og godt timet stunt med making a martyr, tv aksjon rain mfl kule greier. En dag så blir det ganske stille fra hen og deg. Allikevel holder samlere prisene oppe ganske lenge i etterkant, men vi ser etterhvert at mye av hans trykk kastes etter deg på kostpris. De mest populære trykkene som ice diamond,Rain, laugh osv nevnes mindre og mindre blandt samlere og prisene der også ser ut til å falle.

Så kan man spørre da? Hvem kom først? Høna eller egget? Uansett ser det ut til at egget er knust og høna er tatt av reven. Var det samlerne som mistet interessen først - eller var det AFK (og deg) som ikke visste å spise mens potetene var varme? Skal samlere skapes, så må det være et kvantum av trykk og varianter. Gå til bilverden feks, om 30 år vil lite trolig en Tesla model 3 bli en samlerbil, derimot en model s plaid i langt færre solgte eksemplarer bli det. Men uten en masseprodusert model 3 ville sannsynligvis ikke den blitt det heller.

Galleriene skaper samlere - samlere skaper gallerier. Et søtt lite økosystem hvor vi alle må ta vare på hverandre.

God kunst selger alltid :blush:

2 Likes

Trude Viken har en ganske større ide verden bak verkene sine enn det du forsøker fremstille det som. Veldig lett å kritisere det man ikke liker. Pejac for meg kunne feks vært en billig MDG-poster, helt ufattelig kjedelig :slight_smile:

“Skal samlere skapes, så må det være et kvantum av trykk og varianter.”

Nja, “kvantum” sier ikke så mye. Mange faktorer som spiller inn mtp verdistigning. Ida Ekblad feks kunser jo feks AFK på alle fronter :slight_smile: Kjøpte i mai et verk av Glendon Cordell, 170k, nå koster det over dobbelt så mye, likte stilen utrolig godt og jeg er første i Norge som får et verk av ham, synes det er litt stas, og ikke se meg blind på hva alle andre samler på her på KV.

14 Likes

Fair det, som jeg skrev subjektivt - så gjorde du det også :blush:

Smaken er som baken,delt - og noen har den i midten :person_shrugging:

Gratulerer med gode kjøp, du er jo en gammel ringrev så egentlig ikke overraskende :blush: Applaus på si plass :clap::clap: vel… sånn rent økonomisk da må vite :roll_eyes:

2 Likes

Nja, “bare” holdt på i ca.7år. Mange her inne samlet mye lengre enn meg. Startet med Push, Sandra Chevrier, Dolk, Whatson osv jeg også, men både kunstsmak og interessen endret seg når jeg utvidet horisonten. Solgte Whatson - black dancer for 25k, så for å følge “headline”, over litt lengre tidshorisont enn siste 1-2år, fremdeles bra stigning på mye :slight_smile:

2 Likes

Pussig at du nevnte AFK, solgte nettopp to Stolen Child til henholdsvis 21k og 25k. På en måte kan vi jo også si at du har vært med på hypingen av AFK, @Fingercut :sunglasses:

I følge logikken som noen fronter her med få opplag og lite utgivelser så skulle jo AFK ha skyrocket nå, men siden vi først nevner han så er det definitivt en kunstner som tar seg tid før det lages noe nytt. Han er ikke en kunstner som er opptatt av melke kuen for å tjene penger og på mange måter en posterboy for den tilbakeholdenheten mange ønsker seg. I tillegg donerte han nær 1 million kroner til veldedig formål fra salget av Making a Martyr opplaget.

Om noe så har den ekstreme flippingen vi har sett på de siste opplagene kanskje gjort ham skadelidende når mange prøver å selge rett etter release og oppdager at det ikke er lett å triple pris dagen etter når 20.andre prøver det samme. Mange av disse var førstegangsflippere uten is i magen og dumpet prisene raskt, noe som gir et negativt inntrykk. Men hadde dere sett innboksen min før release hadde dere ikke trodd hva dere hadde sett. AFK kommer definitivt sterkere igjen. 2024 here we come!

9 Likes

Jeg tolker det til at folk som legger kunst (og andre artikler) ut på Finn med høye priser, ikke har et behov for å selge i nær fremtid. Selv med relativ høy rente så har veldig mange nordmenn nok til salt i grøten i tiden som kommer (tror jeg).

5 Likes

Folk prøver seg, men ting blir jo bare liggende… Dog blir ting solgt til rett pris :slight_smile:

https://www.lauritz.com/

Lauritz ble slått konkurs i dag… Overraskende

3 Likes

Interessant hvordan ting plutselig blir en udiskutabel sannhet. Dette er selvfølgelig svært anekdotisk, men jeg tok en opprydning og la ut en del bilder for salg for en uke siden. Har solgt 3 av bildene til en samlet sum av ca 70k og mye dialog på resterende. For de bildene jeg solgte så fikk jeg ganske greit rundt det jeg ønsket. Hadde selv trodd det skulle ta lengre tid, men foreløpig har det forløpt slik det pleier.

SIkkert veldig motivavhengig, men noen ganger mistenker jeg at folk er vel optimistiske med tanke på pris og tidsbruk. Alt over 20k må man forvente at tar noe tid. Jeg ser folk dumpe prisene etter en uke, noe som i mine øyne er veldig desperat. Slik var det før også.

1 Like

Snart kan man bytte en Taycan mot en Pushwagner? :stuck_out_tongue:

1 Like

Helt utrolig at journalistene ikke har skrevet noe om dette med moms. Det vil jeg påstå er 70-80% av grunnen til at så mange kjøpte dyr elbil i 2022; drømmen om å tjene momsen på å flippe bilen i 2023.

1 Like

Tror mange som har kjøpt kunst i de senere årene også trodd at de skal flippe denne videre også med fortjeneste. Er ganske mange «lagret i mappe trykk» på Finn til stive priser.

4 Likes

Det understreker viktigheten av å ha en ektefelle/samboer hjemme som raskt etter kjøp kan si de ikke liker kunsten. Da kan kunsten flippes raskt uten at flipper brenner inne med den i mappe.

4 Likes

Hvem vil synse om 2024? Tiåringen faller og Støre & Co lover økt kjøpekraft til alle. Snakker vi ny oppgangstid eller starten på en resesjon?

2023 var et dårlig år for kunst som investering og mange av «gjengangerne» her på forumet har falt som en sten i verdi. Samtidig har kanskje dette roet ned flipperne og folk kjøper kanskje mer kunst med hjertet og mindre med tanke på lommeboken? :slight_smile:

9 Likes

Jeg tror 2024 kommer til å bli annerledes enn 2023. En mer stabil rente vil gi folk tid til å justere seg til nytt forbruksmønster og ny hverdag noe som vil påvirke kjøpekraften positivt. 2023 har vært et år der mange har fått sine utgifter kraftig økt og dermed større usikkerhet, spesielt for unge voksne med høye lån som aldri har vært vant med så høy rente som nå. For dem med solid økonomi og noen år på baken har gjerne ikke tatt det så tungt

Dette har gått spesielt utover kjøp av kunst i rimeligere prisklasser, mens kjøp av kunst fra 20-50.000 har gått greit. Merker også at folk venter lengre med innramming nå enn før.

Får folk en mer stabil økonomisk hverdag der ikke utgiftene øker måned til måned vil det være positivt.

4 Likes

Tror det man kanskje ikke skal glemme er at siste renteheving knapt nok har kommet inn. I tillegg til høyere strømpriser. Tror ting blir veldig bra til slutt, høye lønnsoppgjør og fallende renter. Men redd vi ikke har sett det verste enda

2 Likes

Tror desverre du får rett @Johnny , det mangler fortsatt noen store konkurser og høyere arbeidsledighet. Hvem hadde trodd for et år siden at de første som faller nå er kanskje en stor en i byggevareretail? Er i hvert fall nærliggende å tenke at skulle jeg shortet en aksje nå så ville det være i det segmentet der et sted for nå selges det fint lite byggevarer.

1 Like

Høres bra ut. Har en del 2018-trykk jeg tenkte få gang på i 2024 nemlig. Auksjon og salgs-tråder coming up :grimacing::ok_hand: