Innramming av gulnede trykk

Har kjøpt noen eldre trykk som har gulnet. Det i seg selv gjør meg ingenting, men når min foretrukne innramming er varianter av eik, hvitt og svart, og verkene skal henge på en beige vegg, står jeg litt fast.

Eik list med svart PP eller flytende? Litt krasj med list og vegg?
Svart og svart? Blir nok for hardt.
Hvitt? Usikker på hvor fint det blir.

Noen som har tips eller inspirasjon?


4 Likes

Jeg synes ofte det blir ålreit med offwhite pp til gulnede ark. Fargeforskjell har man som regel alltid mellom pp og ark. Svarte rammer er som regel alltid ålreit på lyse vegger i mine øyne. Eventuelt helhvit innramming, svevende/flytende. Faren er at veggen kan se gul ut.

2 Likes

Flytende på svart PP med svart ramme. Den svarte pp’en trenger ikke være stor (et par cm rundt arket feks) og vil fremstå nesten som en skygge.

Ta dem med til papirkonservator og få dem hvite igjen?

Oslo (Fornebu)
Paulina Kolber Hotvedt (Malerikonservator, men også jobber med papir/trykk)

Telefon: +47 997 20 488
E-post: paula@atelierpaula.no

Eneste gode konservatoren jeg har funnet i Oslo etter at Daniel Gillberg ga seg. Enkelt adkomst ved det tidligere flyvetåret på Fornebu: https://www.flytarnetfornebu.no/leietakere/

4 Likes

Tror det hadde kostet vesentlig mer enn verdien på trykkene :sweat_smile: Men greit å vite om muligheten!

Er nok det jeg heller mest mot foreløpig, hvertfall på Push’en og Masai’en.
Er mer usikker på Kleiva-trykket, siden det har såpass lyse farger.

1 Like

Et prøvetrykk av Push fra 1986 har vel en viss verdi. Koster ikke fryktelig mye å bruke konservator, da slipper du også evt. at trykkene gulner enda mer… :slight_smile:

1 Like

Av nysgjerrighet, vet du hvorfor disse har gulnet såpass mye? Masaien er jo ikke veldig gammel

Kleiva og Pushwagner er nok alder. Masaien tror jeg er trykket på farget papir, for der er fargen helt jevn.

Ble selv fornøyd med dobbel passepartout på mitt gulnede Harrong fra loppis. Off white og svart:

6 Likes

Veldig stilig! Akkurat noe sånt jeg var ute etter :slight_smile:

3 Likes

Syns det er mye value i de Harrongtrykkene. Herlig stemning i mange av de og koster vel knapt 1000/stk

1 Like

For de som bryr seg: Push ble rammet inn omtrent som Harrong-trykket over her, Kleiva’en flytende på en rolig grønn bakgrunn med eik list. Med til rammemakeren ble også en liten Mehdi som har vansmektet bortgjemt litt for lenge. Like før den også fikk grønt og eik, men endte opp med sort.
Bildet viser ikke grønnfargen så godt, men viser hvilken forskjell innramming gjør!
…nå er det bare å vente på at de er veggklare.

6 Likes