Maleri- og papirkonservatorer i Norge

Tenkte egentlig å gi et tilsvar til en tråd ang. et Banksy trykk, men så slo det meg at dette er info som kan være av interesse for flere. Derfor tenkte jeg å opprette en tråd som omhandler maleri- og papirkonservatorer i Norge. Denne listen håper jeg vokser etter hvert som tipsene kommer inn og tanken er å redigere hovedinnlegget etter hvert. Kanskje den også kan gjøres sticky av moderatorene.

Bergen
Ekaterina Pasnak (Papirkonservator)

Marie-Louise Lorentzen (Malerikonservator)


Oslo
(Fornebu)
Paulina Kolber Hotvedt (Malerikonservator, men også jobber med papir/trykk)

  • Telefon: +47 997 20 488
  • E-post: paula@atelierpaula.no

Hanna Finborud (Kunstkonservator, men jobber stort sett bare med papir)

  • Tlf: 932 11 186

Kristiansand

(Galleri Hestman)
Viktor Goman og Gabriela Mendez (Malerikonservator NKF-N)
Rensning, konservering og restaurering av papir

13 Likes

Oslo (Fornebu)
Paulina Kolber Hotvedt (Malerikonservator, men også jobber med papir/trykk)

Telefon: +47 997 20 488
E-post: paula@atelierpaula.no

Eneste gode konservatoren jeg har funnet i Oslo etter at Daniel Gillberg ga seg. Enkelt adkomst ved det tidligere flyvetåret på Fornebu: https://www.flytarnetfornebu.no/leietakere/

6 Likes

Hanna Finborud, Oslo
Kunstkonservator, men jobber stort sett bare med papir
Tlf; 932 11 186

Har et trykk hos henne nå. Hun har gitt et svært godt inntrykk og har vært veldig behjelpelig sålangt, så jeg har stor tro på henne. Jobber mye for større samlinger etter hva jeg forstår, så blir likt med det @gulosten sier at ting virker å kunne ta litt tid :slight_smile:

4 Likes

Kristiansand Galleri Hestman
Viktor Goman og Gabriela Mendez (Malerikonservator NKF-N)
Rensning, konservering og restaurering av papir

post@cbhestman.com
Tlf.nr.: 463 95 033
www.cbhestman.com

2 Likes

Finnes det noe kunst/papirkonservator i Stavanger-området?
På forhånd takk!

Det gjør det - sender deg en melding.

1 Like

Daniel Gillberg har flyttet til Berlin og tar derfor ikke oppdrag lenger. Liker denne tråden og ønsker at flere poster erfaringer og flere konservatorer fra resten av Norge. Jeg har pt. ikke funnet noen i Møre og Romsdal, så om noen har tips om konservator på Vestlandet hadde jeg takket for det.

2 Likes

Hei

Hvordan var din erfaring din med Hanna, fikk hun fikset den skaden du hadde problem med?

Hei,
Den var veldig god. Men hun mistet mannen sin i den perioden jeg hadde trykket hos henne som nok gjorde at det tok lengre tid enn normalt. Inntrykket er at hun først og fremst gjør en grundig og god jobb, og om det tar tid så får det ta den tiden det trenger. Har man det travelt er det nok greit å snakke litt på forhånd

I mitt tilfelle var det ingen reperasjoner, kun fjerning av gamle rester etter tidligere innramming. Pluss rengjøring og nøytralisering. Og press over tid. Ble veldig bra

2 Likes

Takk for svar! Er i kontakt med henne angående et print. Så langt virker veldig dyktig og ryddig av seg :+1:

1 Like

Kan virkelig anbefale Paulina Kolber Hotvedt, eneste gode konservatoren jeg har funnet i Oslo etter at Daniel Gillberg ga seg. Enkelt adkomst ved det tidligere flyvetåret på Fornebu :slight_smile:

Telefon: +47 997 20 488
E-post: paula@atelierpaula.no

Kan reparere eks. skader på trykk!

5 Likes

Takk for tips, ringer og forhører meg med henne også :+1:

Takk for tipset om Paulina Kolber Hotvedt. @Gulosten! :slight_smile:

Har vært innom med et trykk som hadde en liten skade. Så god som ny nå. Ordnet det på et par dager og til en fin pris.

Fikk se et trykk hun jobber med nå, hvor før bildene viser ganske store skader. På god vei til å bli veldig bra og trykket kan reddes som eier kan få glede av når det er rammet inn.

Fikk også forklart forskjellene på japansk lim, bruk av hengsler, rispapir, hvordan hun lager sitt eget av lim av cellulose mm. Hentet frem begge deler og viste frem forskjellen.

Kjempeflink og veldig kunnskapsrik. Kan anbefale Paulina Kolber Hotvedt.

13 Likes

Er det noen som har erfaring med konservatorer i Møre og Romsdal? Jeg har fått en sur transportskade på Ida Ekbladen min, og posten dekker rep. Får evt. en ny av Kunsternes Hus, men det er unødvendig for min del dersom det er en smal sak å ordne.

Hvis bilde nr to er en skade på forsiden ville jeg spurt om et nytt trykk.

4 Likes

Ja det er dessverre det. Jeg har en god dialog med de på Kustnernes Hus så det ordner seg isåfall. Takk.

2 Likes

Jeg har undersøkt endel og klarer ikke finnen noen konservatorer i det hele i Møre og Romsdal. Gi meg en lyd om du finner noen. Jeg skal sende ett trykk til Hanna Finborud i Oslo nå på mandag. Kan gi en tilbakemelding på hvordan resultatet ble

3 Likes

Tar opp igjen denne.
Noen som vet om noen i Stavanger området med god erfaring?

3 Likes

Har Paulina gitt seg?
Ikke fått tak i henne.

Har et verk (papir) jeg ønsker at en konservator ser på…

2 Likes

Jeg pratet med Paulina sist uke. Hun er ute å reiser og er tilbake på Mail snart.

5 Likes