Skadet trykk: kan dette fikses?

Hadde faktisk vært gøy å prøve, kan du beskrive prosessen?

For den nyskjerrige… :upside_down_face:
https://www.strathmoreartist.com/blog-reader/how-to-flatten-a-buckled-painting.html
Sikkert flere måter å gjøre dette på(?)

Dette har jeg gjort med et trykk jeg fikk av Axel Void når jeg besøkte hans studio i Miami. Store deler av opplaget ble ikke solgt siden de ble skadet, så jeg fikk en av dem.

Etter endel research kom jeg fram til følgende.

Start med strykjernet på svak varme, tørk med en fuktig klut på baksiden av trykket hvor skaden er, legg et silkepapir oppå før du stryker med jernet. Da jager du fukten gjennom fibrene på papiret, før du legger trykket i press.
Gjennta prosessen med høyere varme om nødvendig, vær varsom med varmen og kluten. La deretter trykket under en plexiplate med vekter for å presse det mens det kjølte seg ned.

Resultatet ble greit, men skaden var ganske stor så ble langt fra perfekt.

Er det noe verdifullt, så ville jeg nok valgt å bruke en profesjonell konservator.

1 Like

Mange gode tips her, men jeg tar ikke fatt på strykejernet… etter å ha ødelagt en dyr silkeskjorte har jeg lært.:grimacing:

Hva mener folk om skaden på akkurat dette trykket? Noe som burde gitt et avslag eller er dette for lite?

Slik jeg ser det så er ikke denne skaden kommet under transport om tuben er like hel. Da ville skaden i alle fall ha gjentatt seg regelmessig da printet er rullet. At selger aldri har tatt det opp av tuben er ingen unnskyldning. Selv om det skulle vise seg at det kom slik fra kunstner så bør selger kontrollere at alt er greit før han sender trykket.

Den skaden der viste selger garantert om. I slike tilfeller ber jeg selger om å enten få noen kroner i rabatt eller få retunert trykket og få pengene tilbake. Om selger blir grinete og påstår at du har skadet bildet selv for å kreve rabatt ville jeg minnet ham på at det koster 1500-2000 kr å få fisket noe slikt OM det lar seg gjøre og det tar 1-2 måneder hos konservator. Det gir heller ingen mening å skade et bilde man skal ramme inn for 2-3000 kr midt der det er mest synlig.

1 Like

Skaden på bildet her ser ut som om den går ut av motivet (fra front og mot bakside). Dette vil ikke være mulig under transport hvis trykket var rullet med motivet innover.

Har selv fått flere trykk fra selgere med godt rykte som hardnakket mener at skadene ikke var der da det ble sendt. Har to eksempler hvor trykkene hadde så mange merker/skader at det ikke var mulig at selger skulle tro at jeg som kjøper ikke skulle se eller bry meg om disse. Det var ingen merker på tube, og trykkene var pakket godt.
Selger prøvde å skylde på at det var jeg som hadde ødelagt trykket ved utpakking. Så det er en vanskelig situasjon med ord mot ord…

2 Likes

Er det noen som vet om en konservator i Bergen?

Lurer på det samme som Svennis her. Noen som vet om konservator i Bergen eller andre som kan fikse en liten skade ytterst i kanten på et hvitt papir?

1 Like

Ekaterina Pasnak er/har vært papirkonservator ved Kode. Jeg sender deg tlf på DM

1 Like

Hun er flink, men koster derretter…

Fikk denne fine i posten i dag. Dessverre med tre skader. Galleriet har tilbudt meg å få refundert hele beløpet dersom jeg sender i retur, eller halve beløpet dersom jeg beholder. Tror dere en papirkonservator kan fikse dette, og i så fall til hvilken pris?




Jeg går ut ifra at du har spurt de om nytt trykk mot at det skadede destrueres/sendes tilbake? Beste løsningen det uansett. De har ofte i backup.

1 Like

De har dessverre ingen til overs sier de

1 Like

Problemet nå er at din lokale papirkonservator flytter utenlands så pr. nå så har vi ingen i Bergen som jeg kjenner til.

Når det gjelder skadene er jeg mest bekymret for det som havnet inne på trykket. De på sidene burde gå greit.

2 Likes

Hadde en mistanke om det så jeg har allerede svart galleriet at jeg vil sende i retur:)

Så spm mitt kan kanselleres. Kommer ikke til å forsøke med noen fiksing

2 Likes

Jeg hadde revet det i 2 :slight_smile:

1 Like

Er det Ekaterina som flytter?

Har du (eller noen andre her inne for den del) kjennskap til om Marie-Louse som også står listet opp i Maleri og papirkonservatorere i Norge-tråden har kompetanse på papir?

Jeg har dessverre noen av de samme skadene som ‘Heidi1’ viser til over her, men mindre omfattende. (Trykket mitt kommer fra GP, så kommer ikke langt med å gå den veien…)

Ekaterina flytter til Portugal i 3 år. Marie-Louise jobber stort sett kun med malerier.

3 Likes

Noen som har tips til å redde dette? Holder til i Bergen.

Stiv bakplate.