Investere eller flippe? Auksjonere eller gi bort?

Hei.
Ser her at den siste PEZ auksjonstråd uten minstepris nå blir ødelagt av unødvendige kommentarer og tull.

Først, jeg kjenner ikke en eneste person, hverken trådstarter eller dem med innlegg.
Men for en god måte å ønske ett nytt medlem på som faktisk legger ut noe uten minstepris…

Jeg har lest aktivt på kunstveggen siden 2017.
Det har hvert mange tråder der mindre kunstinteresserte lurer på hva som er god investering. Her er det ingen som legger seg opp i det.
Men i det øyeblikket noen selger sin kunst like etter release, så er de flippere, verste sort menneske på jord.

Min tanke blir, hvis du får hjem ett trykk. Du likte motivet men det var noe som ikke stemte når du fikk det hjem. Trykk kvaliteten var for dårlig, det var et gichle trykk som innholdt kunsters signatur både på bildet og nedenfor på kanten. (Misliker dette sterkt og ser mange av de siste års nykommere presterer å gjøre dette “kunststykket”. Hvor er galleristen som kan be dem levere bedre håndtverk?)
Eller det var bare noe annet som ikke stemte.

Skal du da selge dette til kost på kunstveggen, for her finnes det ikke en eneste person som ser på gevinst på sin kunstsamling som positivt/ønskelig?
Skal du selge til kost og være så naiv å tro at ikke kjøper profiterer på det siden personen er på kunstveggen?
Eller skal du selge til markedspris der og da?
Det være mindre enn kost eller mer?

Flippere er et nødvendig onde for verdistigning av den type kunst som de fleste her samler på, gatekunst.
Uten andrehånds tilgang til trykk, uten å se hva de som ikke rakk toget er villig til å betale, så vil det ikke være i nærheten den samme verdistigning.
Ei heller da en investering som mange jakter etter.

Min største investering til hva som er på veggene er hva bildet gir meg når jeg ser på det.
Om naboen eller kameraten min liker det driter jeg i.
Om det får en verdiøkning er jeg glad, for smaken forandrer seg og veggplass blir det bare mindre av.
En verdiøkning mye takket være flippere gjør meg i stand til å bytte ut ting.
Så får jeg til og med kanskje igjen pengene for innrammingen.

Om du som leser dette er sterkt uenig, og samtidig har noe Dolk eller Pøbel fra den dag det ble gitt ut. Send meg en PM, så kanskje jeg kan kjøpe det til releasepris?
Lover å ikke flippe, går til ett godt hjem og vil garantert matche sofaen.

Også får du kanskje frigjort en av selwyn mappene dine. Så kan du kjøpe flere trykk, legge dem vekk og ihvertfall ikke håpe på en verdiøkning.
Ja til flere selwyn mapper med bortgjemt kunst, nei til kunst på vegg!

Fyr løs, håper på en god diskusjon :slight_smile:

36 Likes

Tror vi er ganske enige. Liker også vinklingen , jeg hater flippere, MEN jeg er villig til å kjøpe etter release for over kostpris. Høres da ut som man er akkurat like opportunistisk, bare at det i dette tilfelle gagner en selv.

Haha. Helt enig. Og som du sier så la vedkommende ut bildet til en startpris på 0 kroner. Utsolgte bilder stiger automatisk i verdi, så her er det bare å sitere Timothy Dahle for de av dere som vet hvem det er: Sånn e livet.

Burde ikke moderator vært på banen? Ja ref auksjonen som kapres?

Flipping. Den evige diskusjonen her inne som aldri tar slutt.

Flipping er en ting, ikke det dette handler om i mine øyne.

Det er spørsmålet rundt hvordan VI ønsker at dette forumet skal være (ref se hvordan UAA er nå)!

Ikke meningen å ødelegge en auksjonstråd grunnet flippediskusjon, alle er voksne nok til å kjenne på det å tjene raske penger på andres ånsdverk. Min originale post ble opprettet som et varsku før det er altforsent. Tenker der finnes nok kanaler hvor mang kan utnytte andres arbeid for egen vinning, om ikke dette forumet også skal bli enda en usjarmerende monetær arena for kun å diskutere pris/verdi/penger…
Når nye medlemmer kommer inn ene og alene for å raske til seg kjappe penger så er det bare trist, og tillater vi det så er det i mine øyne kroken på døra for "kunst"veggen og å fokuset på selve kunsten her inne.
Men mye mulig eg allerede er for sent ute med hjertesukket mitt her…

7 Likes

Finn.no er jo en super flippe-arena, trenger vel ikke å dobbelposte?

1 Like

Men er bedre å lage en egen tråd for dette enn måten 5 stk nå har ødelagt en auksjonstråd med en diskusjon rundt deres egne tanker av det nye medlemmet, dets intensjoner og i hvilken grad det er svindel.

Selv ble jeg bare enda mer betenkt med å legge ut noe for salg på denne siden.
Har etterhvert 4-5 trykk som har måttet vike plass for nye trykk.
Tror de går på finn.no når den tid kommer.

2 Likes

Vi har en intern diskusjon og kommer tilbake med retningslinjer og våre tanker i løpet av relativt kort tid

6 Likes

Ok, det er sikkert riktig, men det som var utgangspunktet, og som heller ikke du reflekterer særlig rundt, er hvordan man ønsker at dette forumet skal være. Disse innvendingene strekker seg lenger en PEZ auksjonen og flipping.

Er problemet så stort i dag? Det er ikke akkurat slik at vi drukner i salgstråder fra nyopprettet medlemmer kun med formål om å flippe. Miljøet er på mange måter selvstyrende. Ønsker vi flipping bort så er det ikke verre enn som andre sier at man ikke legger inn bud. Jeg har selv kjent på frustrasjon å ikke få fatt i et verk for så å se det til blodpris på åpent marked. Men det er jo litt av gamet. Dette forumet er like avhengig av både nye og gamle brukere. Og diskusjoner bør ikke være for styrt av alle slags regler.

Hvor skal grensen gå mtp salg av verk? Er vel ikke slik at man ønsker alt salg på forumet bort. Da mener jeg kunstveggen mister en hyggelig arena for kjøp og salg. En tilnærming kan jo være at en sier salg av verk som er mindre enn X gammelt skal ikke selges på forumet. Dog, det krever mer arbeid for våre hyggelige moderatorer.

Mtp auksjonen som pågår nå. Der mener jeg det blir feil å dra diskusjonen inn i den tråden. Det er ikke pr nå et regelverk som forbyr personer å gjøre det som er blitt gjort der. Derfor burde en moderator gå inn å styre/stoppe off topic diskusjon. Så kunne diskusjonen om prinsipper vært kjørt slik som det gjøres i denne tråden. My 2 cent.

4 Likes

Mitt ønske for kunstveggen er mer snakk om hva som fører til at man kjøper ett kunstverk, hva det gir en selv og hvorfor man følger en kunstner.
Den lanseringstråden vi har her er fantastisk for ny input. Tenk om vi og hadde en tilsvarende tråd hvor vi snakker litt rundt om hvorfor vi likte akkurat dette verket vi kjøpte?

Idag omhandler mye av trådene hva man har kjøpt, ikke fikk kjøpt og hvem som vil ha lagringsmapper.
Samt nyregistrerte som kun vil ha verdivurdering av bilder fra dødsbo.

Jeg har ikke problem med at det tilbys kunst her inne av flippere eller andre.

Det hjertesukk til Shagga er vel da altfor seint?
Det er ikke noe særlig fokus på selve kunsten her.
Det er fokus på hva som kommer ut, hvem den neste store er og hva man selv har.

7 Likes

Det har vært flere runder hvor en diskuterer spesifikke kunstverk. Så helt håpløst er det ikke :). Men det krever jo litt innsats fra de ulike medlemmer. Forumet er medlemstyrt i den grad at vi får den kvaliteten vi ønsker på debattene. Har selv startet tråder om spesifikke kunstnere. Fått litt respons, men det har ikke tatt av. Lanseringstråden har vært i veldig positiv utvikling, mye takket være @anon57870405 sin innsats. Selv der stilte jeg spørsmål til kvaliteten på et kunstverk. Ikke at det skapte noe storm… men det er kanskje ikke der vi skal diskutere slikt heller. :slight_smile:

Poenget mitt er vel at ønsker vi en kulturendring her på forumet så må vi gjøre noe med det selv. Personlig synes jeg det ikke er så veldig ille, men hadde jo vært hyggelig om vi fikk diskutert mer i detalj spesifikke verk. Eller tråden til HammER er vel også et godt eksempel på en positiv side ved kunstveggen. :slight_smile: …jau…nå rambler jeg.

3 Likes

Genuine kunstinteresserte medlemmer av forumet bør ikke oppfordre til flipping som bidrar til avl av nye medlemmer som er ute etter raske penger. Husker den rookie følelsen av skuffelse og dyp avsky av å misse på en release og se flippere fråtse… UUA har vell hatt retningslinjer på dette tidligere med aktivitet og ansiennitet som burde være noe tilsvarende her imo…

2 Likes

Kom deg over den rookie skuffelsen og bli en del av det tøffe livet og de tidvis vrine hverdagene som vi alle må stå i.

Det å ikke trekke vinnerloddet i en kunstrelease er heldigvis ikke noe annet enn et ekte I-landsproblem…

Norge er ikke den siste sosialiststaten og Kunstveggen må heller ikke bli oppfattet slik.

Det finnes investorer som har som sin dagjobb å kjøpe billig og selge dyrt. Om de eier en aksje eller et skip eller en eiendom en time, en dag eller et år spiller ingen rolle så lenge man har gjort en god investering og møter målsetningene om å tjene mest mulig penger.

Det finnes egne day tradere som tjener millioner på å kjøpe og selge aksjer i løpet av minutter eller sekunder noen ganger. Hvis samfunnet ikke kan tolerere slik handel hadde det vært forbudt. Det er det ikke.

Begrav nå denne hunden en gang for alle og la alle få kjøpe og selge det de vil for de priser som man er villig til å kjøpe eller selge for. Det spiller da ingen rolle om man har eid tingen i fem minutter eller fem år…

Vi lever i et fritt land og la oss ikke blande oss inn i annen manns / kvinnes eiendom.

Jeg håper og tror at hovedmotivasjonen til å kjøpe god kunst fortrinnsvis trigges av hjerte og magefølelser, men om noen lar seg friste til å kjøpe på ren spekulasjon så la nå folk for Guds skyld få lov til det uten surmaget kritikk. Mange her inne har sjelden og dyr kunst på veggene nettopp fordi man har investert i annen kunst som har gitt god avkastning over tid, slik at man kan reinvestere i annen og dyrere kunst. En helt ordinær metode i alle andre markeder.

Kunstmarkedet er som alle andre markeder - man må ha både kjøpere og selgere for at det skal fungere.

Må man absolutt kritisere noen så kan man kanskje kritisere Graffitiprints for å selge kunst altfor billig slik at man skaper grobunn for et velfungerende andrehåndsmarked…?

Lykke til med både kunst på veggen og kjøp og salg :blush:

24 Likes

Selv om jeg ikke har noe i mot flipping, så vil jeg si jeg synes KV potensielt sett kan bli et kjedelig sted å lese/kommentere hvis mye av praten skal omhandle priser/prisstigning/investeringer av folk som kun er interessert i noen raske kroner (satt veldig på spissen). Har man lyst til å spekulere i markedet kan man vel benytte steder som Finn eller eBay. Hadde vært greit med noe moderering slik at det ikke blir «alt for lett» for de som kun spekulerer å fremme sine salg hvis det er eneste grunnen til at vedkommende bruker denne siden.

1 Like

Er en grunn til at kunstnere og trykkerier svartlister raske flippere i andregangsmarkedet, samt Pest Control har vell innført to års ventetid på COA. Kjedelig om gjentatte kapitalistisk oppgulp om aksjer og Kina millionærer skal være argumentene for renvaske definisjonen som flipper. Gå tur med hunden og sett pengene i fond.

1 Like

Flipping har kommet for å bli og jeg synes heller ikke det bør forbys her inne. Når det er sagt - om du flipper dagen etter release så bør du også forvente noen kommentarer her inne. Såpass høyt under taket må det være - også på salgstråder.

7 Likes

Har juryen konkludert? @Ulrik

1 Like

Har aldri flippet, men personlig tenker jeg at kunstnere som velger å selge langt under markedspris er problemet. Da vil du automatisk attrahere flippere. Forstår at det skaper blest når man kunne solgt 100 ganger så mange prints ved en release, men det er her problemet ligger. At folk velger å selge de til markedspris skjer uansett om det er her eller på Finn. Etter mitt syn blir spørsmålet derfor om dette skal være et fora for kjøp og salg.

Takk for påminnelsen!