Investeringer: Budsjett på ca. 200k

Jeg tenkte å anskaffe meg rundt 10 verk for et samlet budsjett på cirka 200k. Det viktigste for meg er at “porteføljen” holder seg i verdi, samt at verkene er noe jeg liker å se på. Jeg ønsker ikke spekulativ kunst som kan bli verdiløs om noen år. Er det mulig å finne “sikre” investeringer i denne prisklassen, eller blir det samlede budsjettet for lavt?

Min kunstkompetanse er lav, så jeg ønsker derfor noen tips fra dere med god kunnskap. Jeg liker type kunst som Pushwagner, Dolk, Pøbel, Banksy, Bjarne Melgaard etc.

Gjerne kom med konkrete tips, pris på de aktuelle verkene og hvor jeg får kjøpt de.

På forhånd takk!

1 Like

Hadde jeg skulle bruke 200.000.- på kjøp ville jeg fulgt med på markedet etter noen gode dealer på et par orginaler :blush:

1 Like

Jeg hadde prøvd å kjøpe et av Toy lerretene til dolk, så kjøpt 9 rimelige jeg liker.
Men jeg har egentlig ingenting å komme med, har aldri kjøpt noe jeg har tenkt til å selge. Det viktigste er å kjøpe noe du selv har lyst på. om verden har samme sank som deg, er egentlg ikke noe du bør tenke på. For alt vi vet, dukker det opp 15 fantastiske norske kunstnere de neste 5 årene som får dagens favoritter til å virke som amatører.

2 Likes

Er det 10 verk du har plass til, eller vil du bare ha 10 verk og bruke 200000,- på det.
Tror du må ha ganske god kompetanse om “kunstverden”,hvis du skal se på en evt ny kunstsamling som en sikker innvistering.
Bruk tid ,lytt , les og lær er mitt beste tips, og ikke blås 200k på kunst du selv sier du har lite greie på.

1 Like

Tror du kan finne ting som kan holde seg godt innenfor budsjettet ditt. Banksy tror jeg er rimelig bankers, det samme tror jeg om de beste motivene fra Dolk. Push har mye bra, men der er det jo stor forskjell på eldre og nyere motiver.

Les deg såpass mye opp at du kan ta avgjørelsene selv. Jeg får litt følelsen av at du er ute etter at andre “gjør jobben” for deg, og det bør du passe deg litt for. Det er alltid greit med litt egen kunnskap før slike summer skal investeres.

5 Likes

For å være helt ærlig, på en søndag morgen, hvis det aller viktigste for deg er at porteføljen holder seg i verdi bør du finne noe annet enn kunst å investere i!

10 Likes

Som gallerist får jeg disse spørsmålene hele tiden og det korte svaret er at sikre investeringer i kunst finnes ikke. Siden du selv sier du ikke kan så mye så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med et galleri som viser ting du liker. Det finnes mange her inne som sitter og synser om ting, men en gallerist sitter som oftest med mye mer informasjon. Få et godt forhold til en gallerist så kan han hjelpe deg med å sette sammen noe liker. Her inne går det mye i de samme kunstnerene og det er en god ide å se litt mer før man går for noe.

Jeg skal anbefale deg noen kunstnere, og jeg jobber med alle.

Så hva hadde jeg kjøpt for 200k? 1 Melgaard tegning, 1 Bertil Greging og et verk av Yves Scherer. Da har man et verk av norges største kunstner, et av en norsk kunstner som endelig begynner å få den anerkjennelsen han fortjener og en ung internasjonal kunstner.

Andre kunstnere jeg ville vurdert

Martin Schreiner, Nick Farhi, Grear Patterson, Martin Schreiner, Mehdi Ghadyanloo, Dolk, Patrick Berran, Sindre Braathen.

Google alle, se hva du liker og ta kontakt så kan jeg vise deg litt forskjellig.

6 Likes

Som en ren investering er jeg ikke i tvil. Usignerte trykk av Banksy. Du får ikke 10 trykk men pt 2-4 alt etter hvilke du ønsker. Disse bør du lagre flatt og ikke ramme inn. Banksy er et navn som har samlere over hele verden og som hele tiden utvider samlingene sine og dermed har man sett ca 20% verdistigning per år over flere år. Kjøp kun trykk med COA. Velg kjøpskanal med omhu.

Problemet med å lytte på råd til en gallerist er at de har andre drivere enn fokus på verdistigning og flere navn som nevnes har et meget snevert marked og du vil dermed slite når du en gang ønsker å selge…

Mitt råd er ikke basert på kunstnerisk kvalitet eller motivkvalitet, men er en 100% komersiell betraktning.

Lykke til.

6 Likes

Som en investering eller for og “lagre” penger er det vell som med aksjer og fond:-) fordele pengene på flere ulike investeringer (5-10 bilder og kunstnere)så er sjangsen for den helt Store nedturen mindre ?

1 Like

Hadde jeg vært i din posisjon, så hadde jeg nok skaffet meg noen originaler fra Shepard Fairey. Om man støtter hva gubben står for 100% eller ikke, så lager han i hvert fall overskrifter. Han engasjerer seg i samfunnsdebatter, og dukker stadig vekk opp i media. Han har Obama printet, er med i Banksy filmen, har et populært klesmerke og for øyeblikket så driver han med We The People kampanjen. Hvis jeg husker riktig så var han også den artisten som var mest søkt etter i januar. Personlig så har jeg ingen ting fra Shepard Fairey, men som en ren investering, så mener jeg han er i hvert fall ganske sikker.

1 Like
1 Like

Hvorfor akkurat 10 kunstverk?

Det kan være vanskelig å sikre seg at samlingen holder seg i verdi hvis du eks. kjøper 10 trykk til 20.000, da disse trykkene antakelig er fra mindre kjente/up-and-coming kunstnere, selv om det også er en sannsynlighet for at noen av trykkene/verkene blir mye verdt.

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt 2 verk: 1 trykk av Warhol eller Haring, og ett usignert trykk av Banksy. Flott kunst med gode muligheter for jevn og trutt verdiøkning :slight_smile:

4 Likes

Høres ut som du er på vei inn på Fineart.no.
Lykke til med ‘jakten’.

Takk for gode svar! For å svare/presisere angående noen av tilbakemeldingene:

“Men jeg har egentlig ingenting å komme med, har aldri kjøpt noe jeg har tenkt til å selge. Det viktigste er å kjøpe noe du selv har lyst på. om verden har samme sank som deg, er egentlg ikke noe du bør tenke på.”

For meg er det uaktuelt å bruke 200k på noe som ingen andre ser noen verdi i. Man vet aldri hva morgendagen bringer. Kanskje går jeg lei kunsten og ønsker å anskaffe meg noe annet. Kanskje endrer min økonomiske situasjon seg. Da er det greit å vite at det finnes en kjøper der ute.

“Er det 10 verk du har plass til, eller vil du bare ha 10 verk og bruke 200000,- på det.”

Jeg har plass til ca. 10 verk. Derfor det antallet. Kan dog presisere at det i prinsippet ikke er noen ting i veien for at jeg kjøper ett verk til 200k og 9 billige verk på tilsammen 10k.

“Les deg såpass mye opp at du kan ta avgjørelsene selv. Jeg får litt følelsen av at du er ute etter at andre “gjør jobben” for deg, og det bør du passe deg litt for. Det er alltid greit med litt egen kunnskap før slike summer skal investeres.”

Man må alltid begynne en plass. En del av læringen er å stille dette spørsmålet her på dette forumet. Men helt enig i at man skal være forsiktig i å stole blindt på andre.

“For å være helt ærlig, på en søndag morgen, hvis det aller viktigste for deg er at porteføljen holder seg i verdi bør du finne noe annet enn kunst å investere i!”

Uenig. Jeg mener man fint kan ha fokus på at man kjøper kunst som holder seg i verdi samtidig som det er kunst man liker. For meg vil kunstinvesteringene på den ene siden være en del av en diversifisert portefølje sammen med aksjer og eiendom. På den andre siden en utsmykning på veggen med en verdi utover den som måles i kroner og øre.

“Som en investering eller for og “lagre” penger er det vell som med aksjer og fond:-) fordele pengene på flere ulike investeringer (5-10 bilder og kunstnere)så er sjangsen for den helt Store nedturen mindre ?”

Åpenbart. Diversifiseringseffekten.

“Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt 2 verk: 1 trykk av Warhol eller Haring, og ett usignert trykk av Banksy.”

Flere som nevner trykk av Bansky som konkrete eksempler. Hvor bør man følge med om man skal kjøpe seg trykk av Banksy?

“Høres ut som du er på vei inn på Fineart.no”

Er det ikke dyrt der? Hvor bør man forresten kjøpe kunst? Vil ikke det rimeligste være å kjøpe av privatpersoner?

6 Likes

Gode kommentarer.

Rimeligere å kjøpe privat men også høyere risiko, spesielt i høyere prisklasser.

For 1ste håndsomsetning har galleriene store %-påslag. For andrehåndsomsetning og for kommisjonssalg har de lavere påslag siden de må forholde seg til gjeldende markedspris.

For Banksy anbefaler jeg at du kontakter Rosh hos graffitistreet.com og i aller beste fall bør du fly til London og hente rullene selv og ta med som håndbagasje på flyet.

Tips: selv om Dolk og Pushwagner er store i Bergen og Norge er de små internasjonalt. Det er viktig å tenke på at folk flest bor i Kina og det er flere dollarmillionærer i Kina enn vi er innbyggere i Norge. Det er viktig å tenke på den dagen du skal selge så har du kjent kunst med internasjonale samlere.

Lykke til.

1 Like

Uansett, velkommen ti forumet og du vil helt sikkert ha det artig mens du både taper og tjener penger :slight_smile:

Når det gjelder Banksy er det kun ett galleri jeg stoler på og det er Castle Gallery i Irland. Skal du kjøpe privat eller fra andre gallerier anbefaler jeg at du søker hjelp hos noen. Det er et minefelt!

2 Likes

Hvis Castle er det eneste du stoler på, hvilke andre har du dårlige erfaringer med?

1 Like

Har ikke handlet hos noen jeg har hatt et dårlig inntrykk av personlig eller hos noen som har et dårlig rykte gjennom andre sine erfaringer.

Andy hos Castle Gallery er dønn ærlig både med innkjøpspris og utsalgspris. Han bruker et fast påslag. Av alle de hundrevis av handlene han har gjort med forummedlemmer på BF de siste årene har jeg ikke hørt et eneste stygt ord. Han er også rammemaker og lager kasser selv som han sender i.

PS. Det finnes også medlemmer her inne som kan hjelpe til med trygge Banksy kjøp. Han får eventuelt gjøre seg selv til kjenne :slight_smile:

2 Likes

@Jakka ta deg en tur innom Rod Bianco så skal jeg vise deg mye bra kunst.