Klokkepraten

Ønsker forslag på klokke som kan passe til disse kriteriene:

• Automatisk eller manuelt verk
  • maks 42mm
  • Ikke for klumpete(Omega PO er for høy og det samme gjelder nyere Speedmaster med automatisk verk).
  • Stållenke med mikrojustering
  • Nødvendige funksjoner: Dato
  • Ikke Rolex og Vacheron Constantin.

Gjerne noe som går under radaren. Hadde Grand Seiko hatt en bedre lenke så hadde de vært veldig aktuelle.

Noen som har noen forslag?

1 Like

Reverso

Edit: glemte at du måtte ha stållenke

2 Likes

Kanskje nye Tudor BB Chrono (panda)? Om den ikke går under kategorien «for klumpete» da😅 eller JLC Master Ultra Thin date.

3 Likes

Den klokka står jeg på venteliste siden August :heart_eyes: dødsrå klokke!

2 Likes

Takk for tips @Ulrik og @tagmed!

Reverso er veldig kult men stållenke må jeg ha.

Tudor BB Chrono virker fin men tror ikke den har mikrojustering on the go? Litt usikker på høyden som er 14,6mm. Men noterer den ned :slight_smile:

1 Like

Usikker på mikro justering.

2 Likes

Vet ikke helt om det er helt dette du ser etter, men dette er min favoritt utenfor de «store» merkene, eneste aberet er at de blir utsolgt med en gang ved release(får litt graffitiprint følelse av det hele);

Brand: Laventure
Modell: Transatlantique GMT (i stål/grønn)
Dimensjon: 40.5 mm

Jeg er litt inhabil når det kommer til GMT modeller, men liker retro-preget på denne.

Den dukker opp en sjelden gang på second hand markedet.

4 Likes

Cartier Santos?

3 Likes

Seamaster 300? Mange forskjellige farger å velge mellom.

2 Likes

Kaster inn Tudor BB58. Tikker ikke alle boksene du nevner. 39mm, lav kasse, gode bæreegenskaper og passer både dress og shorts :ok_hand:

3 Likes

Veldig enig i BB58, sikler etter en selv. Min personlige mening om datoskive på dial er at det ikke er nødvendig. Men smaken er som baken selvfølgelig😊

4 Likes

Hvis du ikke hadde måttet ha dato hadde jeg uten tvil gått for en vintage speedmaster. En fantastisk klokke, samlerobjekt og god “investering” som fortjener en plass i enhver klokkesamling. Du har dato på mobilen, og du trenger ikke vite datoen på eventyr i verdensrommet? Fortsatt mulig å kjøpe eks. 145.022 pre-moon til “overkommelig” pris:

Hvis du må ha med dato ville jeg også vurdert å se på en Omega Speedmaster fra 90-tallet, eks. Day-Date Mk40, den har kaliber 1151 og må ikke sammenlignes med vanlig Speedmaster reduced. Synes ikke denne er klumpete, og gir mye komplikasjoner og glede for pengene:

image

Hvis du liker F1og tør å rocke en litt annerledes klokke så synes jeg Schumacher-varianten er veldig tøff:

Jeg tipper du skriver “ikke Rolex” for å unngå eiendomsmegler-stemplet, men vil allikevel legge til at en vintage Rolex datejust 36 mm gir deg alt du vil ha fra en Rolex, uten at du havner i kategorien over. Tidsløs og passer like bra til dress som til shorts:

Hvis du vil ha en billig modell som gir ekstremt mye value og som jeg mener fortsatt er en “sleeper”, så sjekk ut Seiko 6139-6040 “Silver ghost”, som Fratello mener er på nivå med en Zenith El Primero A386, les her.

Jeg synes personlig alle klokkene nevnt over har gode lenker, men hvis du absolutt ønsker mikrojustering, så kjøper du bare inn en moderne lenke og tar vare på den originale hvis du ønsker å selge klokken i fremtiden. Så ville jeg også gått for modeller i mest mulig original stand, og helst med box & papers.

Hvis du ikke liker vintage (fysj!), så ville jeg sett på en Tudor Black Bay chrono panda som vel fyller alle behovene på listen din og er mye bang for the buck. Burde fortsatt være mulig å komme seg på liste på denne:

Zodiac er et brand med mye spennende historie, hvis du kjøper en moderne Zodiac Super Sea Wolf GMT brukt, så får du også mye valuta for pengene dine. De har sluppet noen modeller med Hodinkee som ikke er så dumme :slight_smile:

Lykke til, jakten er halve moroa :slight_smile:

16 Likes

Virker som mange slipper sin bb58 på bruktmarkedet rimelig fort. Noen tanker om det?

Folk kjøper den og noen andre modeller kun for å komme på liste til Rolex, uten at de egentlig har lyst på den. Selger den bare videre med en gang med litt tap. I prinsippet indirekte betaling for en Rolex listeplass…

3 Likes

Ja den tanken har jeg vært inne på. Sjelden lurt å kjøpe noe man egentlig ikke har lyst på i håp om at det skal fungere.

Vet ikke hva som har vært tyngst? Smørkrisen i Norge i 2011 eller the great rolex shortage :joy:

Ikke lenge siden BB58 ble solgt for en del tusen over nypris på bruktmarkedet. Men nå har den vert til slags en stund, mange som har satt seg opp på liste for en stund siden som nå får tilbud om å kjøpe. Det har vel ført til at markedet for brukte BB58 er litt fylt opp.
Hos forhandler opereres det fortsatt med ventelister på opp imot 2 år og jeg fikk høre på Bjerke i Bergen at de hadde satt stopp for å sette opp nye på venteliste.
Men det er nok fult mulig å gjøre et godt kjøp på en pent brukt for øyeblikket, har dog ikke sett “dumpepriser”.

Når du søker Tudor Black Bay på finn får du nå 78 treff, og flere blir det nok utover 2022 etter hvert som flere Rolex-listekjøpere løpende legger ut. Sender du melding til de ulike vil jeg tro det er muligheter for å gjøre et godt kjøp dersom dette er en modell man faktisk vil ha. Det gjør vel ikke noe for selgerne å tape en liten sum heller, når de står på liste for en Rolex med høy annenhåndsverdi som de “tjener” inn på dagen.

Personlig synes jeg hele denne hypen er uinteressant. Blitt alt for lite fokus på selve klokken og historikken, og alt for mye på avkastning, priser og flipping. Beveget meg derfor mot vintage hvor det fortsatt er mulig å gjøre gode kjøp, og modellene faktisk er sjeldne ift. produksjonsantall. Det er jo estimer at Rolex i dag lager 800 000 - 1 000 000 klokker i året, på 60 tallet laget de kun 90 000 klokker i året, og mange av disse klokkene eksisterer nok heller ikke den dag i dag… Det samme gjelder for andre merker som Omega, Heuer etc.

7 Likes

Den beskrivelsen av hypen er jeg helt enig med.
Synd det også er slik her inne til tider når det diskuteres kunst og hva man bør kjøpe.

4 Likes

Dere som har peiling på klokker. Om Martin Whatson sin kunst var en klokke. Ville han da vært en Breitling eller et annet merke?

4 Likes