Hvis du ikke hadde måttet ha dato hadde jeg uten tvil gått for en vintage speedmaster. En fantastisk klokke, samlerobjekt og god “investering” som fortjener en plass i enhver klokkesamling. Du har dato på mobilen, og du trenger ikke vite datoen på eventyr i verdensrommet? Fortsatt mulig å kjøpe eks. 145.022 pre-moon til “overkommelig” pris:
Hvis du må ha med dato ville jeg også vurdert å se på en Omega Speedmaster fra 90-tallet, eks. Day-Date Mk40, den har kaliber 1151 og må ikke sammenlignes med vanlig Speedmaster reduced. Synes ikke denne er klumpete, og gir mye komplikasjoner og glede for pengene:

Hvis du liker F1og tør å rocke en litt annerledes klokke så synes jeg Schumacher-varianten er veldig tøff:
Jeg tipper du skriver “ikke Rolex” for å unngå eiendomsmegler-stemplet, men vil allikevel legge til at en vintage Rolex datejust 36 mm gir deg alt du vil ha fra en Rolex, uten at du havner i kategorien over. Tidsløs og passer like bra til dress som til shorts:
Hvis du vil ha en billig modell som gir ekstremt mye value og som jeg mener fortsatt er en “sleeper”, så sjekk ut Seiko 6139-6040 “Silver ghost”, som Fratello mener er på nivå med en Zenith El Primero A386, les her.
Jeg synes personlig alle klokkene nevnt over har gode lenker, men hvis du absolutt ønsker mikrojustering, så kjøper du bare inn en moderne lenke og tar vare på den originale hvis du ønsker å selge klokken i fremtiden. Så ville jeg også gått for modeller i mest mulig original stand, og helst med box & papers.
Hvis du ikke liker vintage (fysj!), så ville jeg sett på en Tudor Black Bay chrono panda som vel fyller alle behovene på listen din og er mye bang for the buck. Burde fortsatt være mulig å komme seg på liste på denne:
Zodiac er et brand med mye spennende historie, hvis du kjøper en moderne Zodiac Super Sea Wolf GMT brukt, så får du også mye valuta for pengene dine. De har sluppet noen modeller med Hodinkee som ikke er så dumme 
Lykke til, jakten er halve moroa