Kunst og forsikring - erfaringer?

Interresant tråd! Legger ved ett av mine innlegg fra tidligere:

For alle som har IE/LOFavør sin Innboforsikring, legg spesielt merke til punktet under endringer her:

Her er noen nye unntak:

  • Du får ikke dekket gjenstander som du har tatt med fra utlandet hvis det er i strid med gjeldene toll- og avgiftsregler. Tidligere var det dekket med 6 000 kroner
  • Vi innfører et nytt unntak for «innsjekket bagasje». Dette får du nemlig dekket på reiseforsikringen

Forsikring - innboforsikring - LOfavør

Dette kan jo bli “morsomt” når flere av tolletatene selv ikke kjenner til reglene rundt kunst og kost, selv om det står fint forklart på deres egne hjemmesider.

Meningen her er vel hvis du har kjøpt dyre ting (klokker, diamanter, kunst, mm) i utlandet med tilhørende kvittering, men ikke kan vise til at den er tollet inn til norge… altså smuglervare…

1 Like

Dette er også en stor utfordring.
Spesielt på klokker/smykker. Har man en Rolex uten papirer, dekkes ikke noe av forsikringen - og dette er i hovedsak forbundet med hvitvaskingsloven. Da f.eks klokker, kunst og smykker etc i stor grad benyttes som valuta i kriminelle miljøer -og forsikringsoppgjør er en kjent metode for å vaske penger!

2 Likes

Ja håper inderlig det, men føler den er åpen for tolkning, og i værstefall kan man komme i en kjedelig situasjon.

Skal sende en eksplisitt mail til dem og spørre om min personlige situasjon og kan ta med denne i mailen. Oppdateree her etterpå :wink:

Verdigjenstander som ulovlig er brakt til landet, eller man ikke kan dokumentere at er lovlig tatt inn vil ikke bli dekket av forsikringsselskapet - dette skal være bransjestandard :slight_smile:

Så om man kjøper et kunstverk av en privatperson i Berlin, tar det med hjem og ikke fortoller dette, vil da ikke være dekket?

Alternativt om eg kjøper en Banksy av et forummedlem her inne, som har kjøpt dette i utlandet og tatt det med inn uten å fortolle det, har man da ikke en forsikring på dette?

Sjekk gjerne med skadeoppgjøret i selskapet du bruker. Men slik jeg tolker det (dette er ikke mitt bord) så er dette korrekt.

Om utfallet blir avslag, avkortning eller fratrekk på ikke-dokumentert MVA er jeg usikker på. Tipper dette også vil være avhengig av omstendighetene og ikke minst hva slags dokumentasjon rundt handelen man kan fremlegge.
Har man en gjenstand til mangfoldige hundre tusner i verdi men lite/ingen dokumentasjon vil jeg jo tro det går noen røde lamper - og en melding til Økokrim (som selskapene er pliktet til) ved den minste mistanke om midler/verdier som er anskaffet ulovlig.

1 Like

Denne kommentaren din med at ingenting dekkes av forsikringen om du har en Rolex uten papirer tror jeg du må moderere litt.

Om jeg har en Rolex med boks og sertifikat som jeg har kjøpt på Finn.no av eier nr 2, 3, 4, etc men at det ikke foreligger en kvittering på kjøp eller mva kvittering så kan ikke det gi en avkortning eller 0 utbetaling. Det er ikke en bransjestandard.

1 Like

Ikke uenig i det. Anse den som moderert😁
Igjen er det selvsagt mye skjønn også i disse vurderingene, så peker alt på at ingen ting er gjort utenfor god tro - og man har plausibel forklaring og historikk går det ofte fint.

Men en grei tommelfinger regel vil være å be om skriftelig uttalelse når man er usikker, og være klar over at man tar en eller annen form for risiko om ikke man har dokumentasjon og kvittering på verdigjenstander. :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror muligens det er mange nivåer av svart/hvit og grått her med tanke på verdi og forsikring.

Som ditt eksempel med Banskey @Shagga_Son_of_Dolf gjelder også flere kunstnere, så har ikke alle kunstverk innført til Norge, på det tidspunktet når det ble innført til Norge, hatt en mva pliktig verdi og dermed ingen registrert import dato. I tillegg så er vel alle her smertelig klar over variasjoner i befraktere sin behandling av pakker fra utlandet. Noen betaler mva andre ikke.

Kvitteringer fra kjøpstidspunktet er heller ikke garantert at alle har spart på ettersom ALLE ikke er like sære som oss og vurderer alle kunstkjøp som en mulig investering med langsiktig avkastning men kanskje kun noe «fint å ha på veggen».

En av mine klokker er importert og betalt mva for gjennom FEDEX, jeg fikk aldri noen kvittering på dette. Her valgte jeg å kopiere sms kommunikasjonen med dem, inkludert importnummeret, ikke med tanke på forsikring eller hvitvasking men risken for å bli stoppet neste gang jeg kommer hjem fra utlandsreise. Jeg kan betale moms en gang men ikke to!

Just my 2 ¢ :sunglasses:

3 Likes

Noen som har erfaring med Storebrand`s superforsikring? Kna ikke helst se at kunst er nevnt spesifikk?

Oppdatering ang Gjensidige - fikk skriftlig svar fra dem at Tekna / Innbo Pluss ikke har noe maksgrense per gjenstand, kun en maksgrense totalt (dvs opp til den innboverdien du selv velger).

Vi har IF, og tegnet enkeltstående innboforsikringer til verk med verdi over 500.000,- der verdien er spesifisert for hvert enkelt verk. For samlingen under 500.000,- bruker vi den ordinære innboforsikringen. Brukte ikke spesialverdiforsikring på verkene over 5’ fordi vilkåreneher jo medregner blant annet en reiseforsikring - og våre verk er ikke på reise, kun innbo på samme adresse. Funker veldig bra.

1 Like

Etter noen samtaler og mailer med mitt forsikringselskap kan eg meddele følgende (Sparebank 1 - gjennom LOFavør sin innboforsikring, gjennom min fagforeningen IE)

Hei,

Vedlagt finner du vilkårene for LOfavør innboforsikring som du har hos oss. Den viktigste informasjon om enkeltgjenstander og samlinger finner du under punkt 3.1 og 5.3.3. Vær obs på under flytting er enkeltgjenstander og samlinger kun erstattet med inntil 100 000 kr.

Videre ringte eg forsikringselskapets “skadeavdeling” for å konkret spørre om eksempelet hvor en gjenstand/klokke/kunstverkt etc er kjøpt privat via finn eller fra naboen, og at de evnt. ikke kan vise til at gjenstanden er tatt inn i landet med korrekt fortolling/mva innførsel. De sleit litt med å gi eit 100% konkret svar, men konklusjonen ble som følger:

Hei!

Takker for hyggelig telefonsamtale.

Det er vanskelig å komme med skriftlig svar på et generelt spørsmål, og vil opplyse om at hvis det oppstår en spesiell hendelse/skade, kan flere forskjellige vilkår inntrå, eller tolkninger vil bli nødvendig, og derfor er ikke dette et fasitsvar, men veiledende.

Du refererte til punkt. 3.1 i forsikringsvilkårene dine “Gjenstander som er ført inn til Norge i strid med gjeldende toll-/avgiftsregler.” – dekkes ikke. Om du kjøper et maleri har plikt i å få kunnskap om, og bevist at maleriene er tatt inn i landet lovlig. Du skal ha tolldeklareringspapirer ved kjøp av malerier tatt inn i landet, for å være sikker på dette samt fremvise dette som dokumentasjon i en eventuell forsikringssak. Viser det seg at du melder skade på et maleri som er ulovlig tatt inn i landet, hvor du ikke kan bevise at det er tolldeklarert inn i landet på lovlig vis, vil forsikringskravet ditt bortfalle.

Som opplyst på telefon kan dette også bli problematisk med tanke på hvitvasking, som vi er pliktig å undersøke. Vil derfor på det sterkeste anbefale deg å forsikre deg om opprinnelse og få alle nødvendige papirer ved kjøp av kunst.

Så ser ut til å være stor sannsynlighet at utrolig mange her i landet (de med IE/LO favør sin innboforsikring, gjennom arbeidsgiver/fagforenig e.l.) tror de er forsikret - men kan faktisk risikere å sitte igjen uten oppgjør på både rolexer og dyre kunstverk, om ikke alt av import/tollpapirer er iorden.

Noe å tenke på for de fleste av oss :slight_smile:

2 Likes

Det svaret som er gitt der er nok gjeldende for praksisen i veldig mange selskap.
Men det vil alltid være mye som kan endre utfall av et skadeoppgjør da mye har med omstendigheter/tolkning og ikke minst kundeforhold å gjøre.
Men rettesnoren som her gies er nok gjeldende de alle fleste plasser.

1 Like

Om noen har en større samling vil jeg anbefale egen kunstforsikring. Veldig mye lettere å forholde seg til en aktør som vet hvordan kunst vurderes, oppbevares og brukes osv.

Hei Gard - har du noen anbefalinger på selskap i Norge som gir gode kunstforsikringer?

1 Like

Jeg har hørt bra ting om AGS forsikring. For at det skal lønne seg å ha en egen forsikring burde samlingen være verdt mer enn en million.

1 Like

Igjen, viktig å huske definisjonen av «samling» slik at man ikke overforsikrer seg. Gitt definisjonen klarer jeg ikke i farten å finne et godt eksempel på en kunstsamling (for folk flest) hvor totalverdien av kunstsamlingen overstiger verdien av hvert individuelle objekt.

Jeg har diskutert dette med min advokatvenn og han mener dette er en oppkonstruert problemstilling all den tid mesteparten av kunst i dag kjøpt førstehånd er både fritatt mva og toll. Så lenge tollvesenet og de som fortoller på deres vegne ikke utsteder bevis på at kunsten er fritatt toll og mva blir det urimelig at et forsikringsselskap skal kunne kreve bevisførsel etter en husbrann over dokumentasjon som ikke naturlig forefinnes.

Det er logisk at en saksbehandler i et forsikringsselskap argumenterer på denne måten men vil nok ikke holde i en rettsak all den tid forsikringsbetingelsene ikke er tydelig på kravene til dokumentasjon.

8 Likes